A Business Insider összeállítása az Accenture globális fogyasztói kutatását idézi, amelyben a válaszadók 74 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az előző három hónapban legalább egyszer kilépett már az online bevásárlókosarából, mert úgy érezte, "bombázzák a tartalommal és elárasztják a választékkal", illetve frusztráló volt számukra, hogy mekkora erőfeszítést igényelnek a vásárlást előkészítő döntések. Paradox módon tehát a minél szélesebb választék kezdetben elégedettebbé teszi a fogyasztókat, de ahogy a lehetőségek folyamatosan bővülnek, annál nehezebb lesz kiválasztaniuk a számunkra megfelelő termékeket.
A cikkben a Swarthmore College pszichológus professzorárának egyik könyvére is hivatkoznak, aki szerint az élelmiszerboltokban tízszer nagyobb valószínűséggel vásárol valaki lekvárt, ha csak 6 tételből tud választani, mint akkor, ha 24 különböző lekvárt talál a polcon. Az online vásárlás ezt a jelenséget emeli újabb nagyságrendbe, és azok az eszközök, amelyek elvileg az információ szűrését segítik a termékleírásoktól a keresőmotorokon át az összehasonlító oldalakig, éppenséggel még jobban megnehezítik a folyamatot. Az internet ugyanis nemcsak a vásárlás módját változtatta meg, hanem a kereskedők által kínált lehetőségek számát is.
Jól járhat, aki visszavesz a tempóból
Egy másik szakértő szerint vásárláskor mindenki szűkíteni próbálja a lehetőségeket, hogy aztán a fennmaradó elemek közül válasszon, vagyis indokolni próbálja a döntést, de az információáradatban ez egyre nehezebb dolog. Főleg, ha olyasmi is szembejön, ami ütközik a meggyőződésével: mondjuk rossz személyes tapasztalata van valamiről, de az értékelésekből az köszön vissza, hogy mégis az lenne a legjobb választás. A túlterheltség csökkentésére használt eszközök "maximalizáló gondolkodása" így ellenkező hatással lehet a döntéshozatalra, és ezen a Google keresőjének újabban tapasztalható minőségromlása sem segít.
Bár a tájékozódás költségei értelemszerűen alacsonyabbak az interneten, a dolog legfárasztóbb része az összehasonlító vásárlás, és a cikkben idézett egyik kutatás alapján az ilyen típusú stressz enyhítése még a webáruhzakban is a tranzakciók számának enyhe növekedéséhez vezethet. A "keresési fáradtság" egyébként jobban érinti a kisebb kereskedőket, mivel az emberek hajlamosak a nagyobb üzletekben kezdeni a tájékozódást. Ez mindenképpen indokolttá teheti a webhelyek egyszerűsítését és a felesleges információ minimalizálását, miközben felértékeli a személyre szabott keresési eredményeket, akár az MI technológiák alkalmazásával.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak