A Twitter felvásárlását övező káosz a hírek szerint más közösségimédia-platformokat is mozgásba hozott, ahogy annak a lehetőségét vizsgálják, hogyan tudnák betölteni a mikroblog-szolgáltatás lecsúszásával támadt űrt. A The New York Times beszámolója alapján ezek között van a Meta (Facebook) is, ahol már novemberben arról tanácskoztak, hogyan hozhatnának létre házon belül egy Twitter-alternatívát, elsősorban a szintén a Meta tulajdonában lévő Instagram alatt. A lap úgy tudja, hogy hosszú megbeszélések zajlottak egy "Instagram Notes" nevű szolgáltatásról, ami lehetővé tehetné a felhasználóknak, hogy rövid üzeneteket is megosszanak követőikkel és barátaikkal az eredetileg képek megosztására szolgáló oldalon. Állítólag más szövegalapú elképzelések is szóba kerültek olyan elnevezésekkel, mint "Realtime", "Real Reels" vagy "Instant".
A lap a Meta egyik alkalmazottjának hozzászólását is idézi egy csoportfórumról, aki szerint a Twitter válságban van, miközben a Metának vissza kellene szereznie a varázserejét, úgyhogy nincs más hátra, mint rámenni a versenytárs lényegét adó tevékenységre. Az új törekvését, vagyis a Twitter másolását, mégsem tartja mindenki jó ötletnek, különösen, hogy a platform az utóbbi időben mit ért el a TikTok ellen folytatott küzdelmében. A vállalat az elmúlt években elképesztő mennyiségű emberi, pénzügyi, és technikai erőforrást vetett be a TikTok sikerreceptjének lemásolására, de a stratégia egyelőre nem minősíthető kifejezetten sikeresnek.
Bár úgy tűnik, hogy most a Twitter felfordulásában látnának újabb lehetőséget, azt már a Meta saját befektetői közül is egyre többen hangoztatják, hogy a Facebooknak sok tekintetben vissza kellene térnie a gyökereihez – ami egyébként tényleg jobban emlékeztetne a Twitterre, mint a metaverzumos küszködésre, de egy teljesen más megközelítéssel. A NYT a New York-i Egyetem egyik marketingtudósát is megszólaltatta, aki úgy látja, hogy az új Twitter "toxikus légköre" és az új tulajdonos viselkedése tényleg magas labda lehet egy más üzleti modellel működő mikroblog-platform számára. Amit nem könnyű elképzelni, hogy ezt éppen a Facebook lenne képes megvalósítani.
Beindult a twitteres aranyláz
Érdekes egyébként, hogy a Twitter látogatottságának alakulásáról nem sokat tudni, de akármilyen sokan hagyják ott a hálózatot, minimum annyi katasztrófaturista ismét felcsatlakozik rá, hogy lássa, mi a helyzet. Az visszont már látszik, hogy az olyan pehelysúlyú versenytársak, mint a Mastodon vagy a Hive Social, sokat fejlődtek a Twitter zűrzavarának köszönhetően. Sőt még a tréfás kedvű Tumblr is elkezdte árulni az "Important Blue Internet Checkmark" jelzéseket 7,99 dollárért, vagyis ugyanannyiért, mint amennyi az extra funkciókat és hitelesítést kínáló Twitter Blue havi előfizetési díja. Jó poén, de még érdekesebb, hogy a Tumblr tulajdonosa, az Automattic szerint az Elon Musk hatalomátvételét követő héten 62 százalékkal növekedett a forgalmuk, és már toboroznak a Twittert elhagyó alkalmazottak között.
A NYT cikke kitér rá, hogy sorban alakulnak az olyan startup cégek is, amelyek célja a következő Twitter felépítése. Ezek azonban nem egyszerűen a nagy testvért másolják, hanem más modellek megvalósításával próbálkoznak. Van, ahol a kiadókkal próbálnak megegyezni, hogy előfizetőiket prémium tartalommal lássák el, máshol technológiailag akarják megújítani a műfajt, és a lap szerint ehhez a Twitter korábbi alkalmazottait is sikerül megnyerniük. A nyüzsgés természetesen Elon Musk figyelmét sem kerüli el, aki a Mastodonról több keresetlen megjegyzést is közzétett, mielőtt törölte volna azokat, máskor pedig megtapsolt egy Hive Socialon gúnyolódó Twitter-felhasználót.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak