A nyilvánosan elérhető adatok és a Meta vezetőinek nyilatkozataiból is egyértelmű, hogy a Facebook hegemóniájára nagy veszélyt jelent a Kínából támadó TikTok. A területért felelős vezető nemrégiben írt belső feljegyzése alapján pedig az is körvonalazódni látszik, miként akarja mindezt elhárítani a világ legnagyobb közösségi birodalmát irányító Meta.
Sárkány ellen sárkányfű
A The Verge birtokába került dokumentumot Tom Alison, a Facebook alkalmazás fejlesztéséért felelős topmenedzser jegyzi. A leírtak alapján a Facebook szerkezete, működés hatalmas változások elé néz, amivel a cég azt szeretné elérni, hogy a platformból Discovery Engine legyen. Utóbbi praktikusan azt jelenti, hogy a felhasználóval kapcsolatban lévő személyek, szervezetek, csoportok helyett sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak a kötődés nélküli tartalmak. Azaz a Facebook hírfolyama kísértetiesen hasonlóvá válik (pontosabban: szeretne válni) a TikTok szuperfegyverének tartott For You feedhez.
A kínai ByteDance birtokában lévő TikTok a kezdetektől fogva az algoritmusa által választott tartalmak ajánlásával igyekszik a képernyőhöz ragasztani a felhasználóit, miközben a Facebooknál folyamatos egyensúlyozás zajlik az ismerettségi kör aktivitásának bemutatása és az egyéb tartalmak megjelenítése között.
Az elsősorban a fiatalok visszahódítására bazírozó átalakítási terv egy másik fontos eleme a Messenger visszaintegrálása a Facebookba. Az üzenetküldő alkalmazást több évvel ezelőtt válaszotta le a közösségi hálózatról a cég annak érdekében, hogy elkülönítse a két funkciót. Most viszont úgy tűnik, hogy éppen ennek ellenkezője a cél. Nevezetesen, hogy az algoritmus által feldobált, alapvetően mozgóképes rövid tartalmakat a felhasználók a Meta birodalmán belül tudják könnyen továbbosztani és azokról esetleg további beszélgetésbe bonyolódni ismerőseikkel. Mindez egészen véletlenül teljesen hasonló mechanizmus, amellyel a TikTok képes magához láncolni a felhasználóit.
Keleti veszedelem
A Meta erőfeszítései érthetőek. Hiába üzemel gigantikus pénznyomdaként a cégcsoport hirdetési részlege, intő jel, hogy a Facebook felhasználói tábora nemrégiben története során először csökkent. A gondokat csak tetézi, hogy a facebookozók átlagos életkora folyamatosan emelkedik, azaz a platform képtelen megszólítani/megtartani a legfiatalabb réteget.
Pontosan ebben nagyon jó viszont a kínai rivális. A TikTok elsöprő lendületben van, különösen a tinédzserek körében. A rövid videókra alapozott közösségi platform alkalmazását a Sensor Tower szerint 3,6 milliárd alkalommal töltötték már le. A kutatócég becslése alapján tavaly a Facebookhoz képest 20 százalékkal többen telepítették készülékükre a TikTok appját, a szintén a Meta-birodalomhoz tartozó Instagram esetében pedig 21 százalékos volt a keleti fölény. Végül egy szintén beszédes adat: idén az első három hónapjában az iPhone-felhasználók átlagosan 78 százalékkal több időt töltöttek a TikTokon, mint a Facebookon.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak