Ha már van önvezetés, miért ne lehetne speciális feladatokra, például autós gyorssegélyre is használni?

Repülőgépeknél már rég megoldották, hogy akár menet közben, a levegőben is tudjanak tankolni. Miért ne lehetne akkor valami hasonlót kitalálni az autókra? A The Drive online autós magazin fedezte fel a Toyota egy új szabadalmát, ami egy önvezető négykerekű üzemanyag-szállító vázlatos terveit tartalmazza. A lap szerint az egész koncepció leginkább a Verdák rajzfilmet idézi: autó segít autónak...

Amióta van autó, azóta probléma, hogy a lehető legkellemetlenebb helyen fogy ki az üzemanyag az autóból. Ez annak ellenére gyakori gond mind a mai napig, hogy ma már a műszerfal és a fedélzeti számítógép is kijelzi mindenféle módon, ha vészesen ürül a tank. Ez ráadásul még problémásabb lesz, ha az elektromobilitás gyorsabban terjed, mint a töltőhálózat.

Bármilyen üzemanyaggal működik

A Toyota szabadalmi leírásban szereplő megoldás emlékeztet ugyan a repülőgépek légi utántöltésére, de az nem derül ki belőle, hogy csak álló járműnél használható, vagy menet közben is tudja tölteni a járműveket. Bár a szabadalom elnevezésében szerepel a "menet közben", a The Driver azt valószínűsíti, hogy biztonsági okokból a rendszer az álló helyzetű "utántöltést" támogatja. A szabadalmi leírás ugyan elsősorban az autonóm járművekhez való használatot hangsúlyozza, semmi sem utal arra, hogy a hagyományos kocsikhoz ne lehetne használható.

A rendszer elméletileg bármilyen üzemanyaggal működik (a Toyota esetében a benzin/dízel mellett a hidrogén és az elektromos áram jöhet szóba). Az önjáró üzemanyagtank a GPS-koordináták alapján találja meg a feltöltendő autót. Szenzorai segítségével azonosítja üzemanyagtöltő nyílását vagy csatlakozóját (elektromos töltésnél). A rendszer teljesen automatikus, a sofőrnek a kisujját sem kell mozdítania. Az a leírásból nem derül ki, hogy ezt hogyan oldják meg. Az biztos azonban, jegyzi meg a The Driver, hogy a régi autóknál szükség van a vezető közreműködésére, hogy az utántöltő berendezés csatlakoztatható legyen. Elképzelhető persze, hogy már ott lapul egy másik rendszer a Toyota szabadalmai között, amely egy ilyen üzemanyagtank-lezárás műszaki leírását tartalmazza.

Bár az a kezdeti túlzott optimizmus, amely önvezetés elterjedését néhány éven belül prognosztizálta, erősen alábbhagyott (az Uber vezérigazgatója egy napokban adott nyilatkozatában 15 évre teszi a bevezetését), az nem kérdés, hogy az autóipar (és az informatikai ipar is) ebbe az irányba halad, mégpedig technológiai szempontból öles léptekkel. Egyfelől tehát nem valószínű, hogy egyhamar fizikai valójában találkozhatunk a Toyota négykerekű utántöltőjével, másfelől azonban az látszik, hogy a hosszú távú fejlesztésekben gondolkodó autógyártók már most nagy erőkkel tervezik az önvezető világot.

Sokára lesz, de ez lesz

A fejlesztésekben legjobban álló autógyártók és beszállítóik tavaly úgy látták, hogy a reális cél az SAE (International Society of Automotive Engineers) szerinti negyedik szint elérése, azaz autonóm irányítás az emberi beavatkozás lehetőségével. Nem is csoda, ha már arra a hírre is összefutott a fél világ, amikor Honda bejelentette: Japánban hamarosan piacra dobja az SAE 3. önvezetési szintjét teljesítő Legend modellt. Ezen a szinten az autó önvezető rendszere teljes egészében képes monitorozni a környezetet, és ellátni minden vezetési funkciót, de bármikor felszólíthatja a vezetőt, hogy vegye át az irányítást, mert nem tudja megoldani a helyzetet.

Piaci hírek

Délkelet-Ázsiával lép digitális szövetségre az Európai Unió

A most beindított, európai támogatással létrehozott árutovábbítási rendszer mellett együttműködnének a digitális szabványok, a kiberbiztonság, az oktatás vagy a nagy teljesítményű számítástechnika fejlesztésének területén is.
 
Jó hír: ehhez rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök. Az általánossá váló távmunka még jobban ráirányította a figyelmet, hogy az adatok biztosítása nem csak a cloud szolgáltatók, hanem legalább akkora részben a megrendelők felelőssége is.

a melléklet támogatója a Servergarden

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.