Ha már van önvezetés, miért ne lehetne speciális feladatokra, például autós gyorssegélyre is használni?

Repülőgépeknél már rég megoldották, hogy akár menet közben, a levegőben is tudjanak tankolni. Miért ne lehetne akkor valami hasonlót kitalálni az autókra? A The Drive online autós magazin fedezte fel a Toyota egy új szabadalmát, ami egy önvezető négykerekű üzemanyag-szállító vázlatos terveit tartalmazza. A lap szerint az egész koncepció leginkább a Verdák rajzfilmet idézi: autó segít autónak...

Amióta van autó, azóta probléma, hogy a lehető legkellemetlenebb helyen fogy ki az üzemanyag az autóból. Ez annak ellenére gyakori gond mind a mai napig, hogy ma már a műszerfal és a fedélzeti számítógép is kijelzi mindenféle módon, ha vészesen ürül a tank. Ez ráadásul még problémásabb lesz, ha az elektromobilitás gyorsabban terjed, mint a töltőhálózat.

Bármilyen üzemanyaggal működik

A Toyota szabadalmi leírásban szereplő megoldás emlékeztet ugyan a repülőgépek légi utántöltésére, de az nem derül ki belőle, hogy csak álló járműnél használható, vagy menet közben is tudja tölteni a járműveket. Bár a szabadalom elnevezésében szerepel a "menet közben", a The Driver azt valószínűsíti, hogy biztonsági okokból a rendszer az álló helyzetű "utántöltést" támogatja. A szabadalmi leírás ugyan elsősorban az autonóm járművekhez való használatot hangsúlyozza, semmi sem utal arra, hogy a hagyományos kocsikhoz ne lehetne használható.

A rendszer elméletileg bármilyen üzemanyaggal működik (a Toyota esetében a benzin/dízel mellett a hidrogén és az elektromos áram jöhet szóba). Az önjáró üzemanyagtank a GPS-koordináták alapján találja meg a feltöltendő autót. Szenzorai segítségével azonosítja üzemanyagtöltő nyílását vagy csatlakozóját (elektromos töltésnél). A rendszer teljesen automatikus, a sofőrnek a kisujját sem kell mozdítania. Az a leírásból nem derül ki, hogy ezt hogyan oldják meg. Az biztos azonban, jegyzi meg a The Driver, hogy a régi autóknál szükség van a vezető közreműködésére, hogy az utántöltő berendezés csatlakoztatható legyen. Elképzelhető persze, hogy már ott lapul egy másik rendszer a Toyota szabadalmai között, amely egy ilyen üzemanyagtank-lezárás műszaki leírását tartalmazza.

Bár az a kezdeti túlzott optimizmus, amely önvezetés elterjedését néhány éven belül prognosztizálta, erősen alábbhagyott (az Uber vezérigazgatója egy napokban adott nyilatkozatában 15 évre teszi a bevezetését), az nem kérdés, hogy az autóipar (és az informatikai ipar is) ebbe az irányba halad, mégpedig technológiai szempontból öles léptekkel. Egyfelől tehát nem valószínű, hogy egyhamar fizikai valójában találkozhatunk a Toyota négykerekű utántöltőjével, másfelől azonban az látszik, hogy a hosszú távú fejlesztésekben gondolkodó autógyártók már most nagy erőkkel tervezik az önvezető világot.

Sokára lesz, de ez lesz

A fejlesztésekben legjobban álló autógyártók és beszállítóik tavaly úgy látták, hogy a reális cél az SAE (International Society of Automotive Engineers) szerinti negyedik szint elérése, azaz autonóm irányítás az emberi beavatkozás lehetőségével. Nem is csoda, ha már arra a hírre is összefutott a fél világ, amikor Honda bejelentette: Japánban hamarosan piacra dobja az SAE 3. önvezetési szintjét teljesítő Legend modellt. Ezen a szinten az autó önvezető rendszere teljes egészében képes monitorozni a környezetet, és ellátni minden vezetési funkciót, de bármikor felszólíthatja a vezetőt, hogy vegye át az irányítást, mert nem tudja megoldani a helyzetet.

Piaci hírek

Visszavonulót fújt Európában a TikTok

Az Európai Bizottságnak nagyon nem tetszett a kínai közösségi alkalmazás ösztönzőporgramja, amit olyan addiktívnak és károsnak jellemeztek, mint a dohányzást.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.