A követelmények a hagyományos autógyártó-ipari szereplők szemléletét is tükrözi. A reális cél az önvezetés 4. szintje.

Összeállt tizenegy autóipari vállalat, autógyártók és alkatrész-beszállítók, hogy kidolgozzák azt a keretrendszert, amely meghatározza, milyen feltételeket kell egy önvezető autónak teljesítenie. A Safety First For Automated Driving című dokumentum összeállításában az Aptiv, az Audi, a Baidu, a BMW, a Continental, a Daimler, a Fiat Chrysler, a Here, az Infineon, az Intel és a Volkswagen vett részt.

Érdekes ugyanakkor, hívta fel a figyelmet a VentureBeat, hogy a munkában nem vett részt sem a Waymo, amely már piacra is lépett önvezető taxiszolgáltatásával, sem a szintén saját önvezető megoldását tesztelő GM Cruise Automation (a gyártók tesztjeinek állásáról itt írtunk). Kimaradt belőle a Tesla és az Nvidia is. A 11 gyártó koalíciójának szóvivője azt mondta a lapnak, hogy rajtuk nem múlt a dolog, mivel nyílt volt a kezdeményezés, ahhoz bárki csatlakozhatott volna.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem a fenti 11 vállalat az első, amelyik valamilyen közös követelményrendszeren dolgozik. A Ford, a Lyft, az Uber, a Volvo és a Waymo már 2016 tavaszán megcsinálta a saját koalícióját (Self-Driving Coalition for Safer Streets), bár az elsősorban szabályzói kérdésekkel foglalkozik. Az Nvidia pedig az Európai Autóipari Beszállítók Egyesületének (CLEPA) tagjaként dolgozik ugyanezen.

A 146 oldalas dokumentum 12 alapelvet fektet le. Ezekből egy olyan önvezető technológia képe rajzolódik ki, amely az ember és a technika együttműködésére építve valósítja meg a nagyobb biztonságot.

A 12 alapelv: önvezetés – vezetővel

Biztonságos működés: az autónak akkor is biztosítania kell a megbízható működést, ha kritikus komponensei hibásodnak meg.

Működési tartomány meghatározása (Operational Design Domain – ODD): az autonóm járműnek fel kell tudnia mérni a tipikus vezetési helyzetek kockázatait. Azaz minden automatizált funkciót úgy kell kialakítani, hogy az képes legyen mindig az úttípusnak, a sebességtartománynak, a környezeti feltételeknek (időjárás, nappal/éjszaka stb.) stb. megfelelően működni.

Biztonság: az autonóm járműnek megbízható védelmet kell biztosítania a biztonsági fenyegetésekkel szemben.

A járművezető és az önvezető rendszer közötti kölcsönös függőség: ha a biztonsággal kapcsolatos funkciók vagy a rendszerelemek bármilyen okból felmondják a szolgálatot, az önvezető rendszernek úgy kell átadnia az irányítást a járművezetőnek, hogy arra elegendő időt is biztosít (például a járművezető képes legyen felmérni a forgalmi helyzetet).

Járművezető által kezdeményezett irányításátadás: az autonóm vezetési rendszernek biztosítania kell, hogy a járművezető bármikor átvehesse az irányítást.

Jármű által kezdeményezett irányításátadás: az autonóm rendszernek képesnek kell lennie arra, hogy a járművezetőnek átadja az irányítást, és erre "fel is szólíthassa" a járművezetőt. Ha viszont a járművezető ezt figyelmen kívül hagyja (például váratlan rosszullét miatt), a járműnek meg kell tudnia oldani a közlekedési szituációt úgy, hogy minimalizálja a kockázatokat.

Felhasználói felelősség: a járműnek képesnek kell lennie arra, hogy felismerje a járművezető állapotát (hogy alkalmas-e az irányítás átvételére), és arra is, hogy közölje vele azokat a feladatokat, melyekért ő felel.

Viselkedés a forgalomban: a többi közlekedő számára is kiszámíthatóan kell viselkednie az önvezető autónak a forgalomban, ennek egyik fontos eleme, hogy értelemszerűen a közlekedési szabályok szerint kell közlekednie.

Adatrögzítés: ha az önjáró autó azonosít egy eseményt vagy incidens, akkor az arra vonatkozó adatokat a hatályos adatvédelmi törvényeknek megfelelően kell rögzítenie.

Passzív biztonság: az önvezető autót fel kell készíteni mindenféle ütközési forgatókönyvre (itt például az erkölcsi dilemmákra is lehet gondolni).

Biztonsági réteg: az önjáró autónak ismernie kell saját korlátait, hogy azonosíthassa azokat a helyzeteket, amikor az irányítást át kell adnia az emberi vezetőnek.

Biztonsági értékelés: konzisztens módon kell az önvezető autó képességeit ellenőrizni és hitelesíteni ahhoz, hogy a biztonsági célok megvalósuljanak.

Tovább dolgoznak a szabályokon

A konzorcium hangsúlyozta, hogy ez még csak a keretrendszer első változata. Tovább dolgoznak a szövegen, mert a távlati cél, hogy nemzetközi szabványként fogadtassák el. A kérdés az, hogy egy ilyen szabvány elég lesz-e ahhoz, hogy meggyőzze a felhasználókat az önvezető járművek biztonságáról.

Egy a VentureBeat által idézett felmérés szerint ugyanis nagy szükség lenne a meggyőzésre: az emberek többsége még mindig úgy vélekedik, hogy az önvezető autók nem lesznek biztonságosabbak, mint az emberek irányította járművek.

Pedig az autógyártók már nagyon ambiciózus fejlesztési céljaikat tűztek ki. Mint a ZDNet írja a konzorcium két tagja, a BMW és a Daimler már azon munkálkodik, hogy az önvezető technológiát a 4. szintig fejlessze, amely bizonyos körülmények között emberi beavatkozás nélkül teszi lehetővé az autonóm vezetést (a konzorcium keretrendszere is ezt a szintet preferálja). Az első céldátum 2024. Ekkorra kell elkészülnie annak a skálázható önvezető platformnak, amit majd más autógyártók is licencelhetnek. A projekten a két vállalatnál több mint 1200-an dolgoznak majd.

Mobilitás

Lepacsizott az Amazon a német versenyhivatallal, de máris jön az újabb ügy

Az online birodalom megússza a bírságot, és 30 napon belül megteszi a szükséges változtatásokat, amelyekre az év eleje óta zajló trösztellenes vizsgálat értelmében szükség lehet. Ugyanakkor az EU pont ma indított újabb, drágának ígérkező aktát.
 
Könnyen érthető, de fejlett védelmi megoldások nélkül nehezen elhárítható módszert követnek a bizalmas információk ellopására utazó kiberbűnözők.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.