A klasszikus telkók egyre szorosabbra fűzik kapcsolataikat a fizetős tévé társaságokkal, hogy a hatalmas növekedésben lévő online video streaming bevételek mind nagyobb részét zsebeljék be.

Nehéz idők járnak manapság a hagyományos, szűkített profilú távközlési cégekre. A profitabilitásuk gyenge, miközben pengeéles a verseny. Ebből a helyzetből diverzifikációval törhetnek ki, új üzleti területeket és piacokat kell keresniük az eddig megszokott komfortzónájukon túl is – tanácsolja a Total Telecom szakértője.

A BT a sportközvetítések felé fordul, a Telefónica saját sorozatot gyárt

Egyes szolgáltatók óriási terveket szőnek például az 5G technológiával kapcsolatban, amely olyan mértékben alakítja át az ágazatot, hogy azok a telekom cégek, amelyek nem lépnek időben, akár a be is zárhatják a boltot.

A BT más utat választott, közel van ahhoz, hogy megszerezze a 10 milliárd fontot érő angol futtballbajnokság, a Premier League közvetítési jogait. Az egykori brit inkumbens szolgáltató most teljes erőbedobással fordul a sportközvetítések felé. Az persze még kérdéses, hogy, vajon sikerül-e ténylegesen is elérni ebbéli céljait, mindenesetre többféle üzleti modell is körvonalazódik a telkóknál a profitabilitást hajtó üzleti egységek megszerzésére, kialakítására.

Saját tartalom előállításában egyelőre a Netflix és az Amazon van vezető pozíicóban, de az sem okoz nagy meglepetést távközlési üzleti körökben, hogy a Telefónica is edzi már magát a tartalompiaci belépőhöz. A spanyol szolgáltató a napokban jelent meg La Peste (A pestis) című spanyol nyelvű krimisorozatával.

A bemutató része annak a 70 millió eurós beruházásnak, amivel az operátor növelni kívánja az eredeti spanyol nyelvű tartalmait és amivel tervei szerint Latin-Amerikában is terjeszkedni tud. Az említett sorozat a Telefónica online televíziós platformján, a Movistar+-on jelenik meg. A spanyol távközlési csoport tájékoztatása szerint a sorozat iránti érdeklődés kezdettől meghaladta az angol nyelvű sorozatokéit, mint amilyen a Trónok harca, vagy az Agymenők.

"A Telefónica csoport arra törekszik, hogy erősítse saját tartalomgyártó képességeit és azokat többféle csatornáján is elérhetővé tegye. A már említett projekt révén a Movistar sorozatok idén több mint 13 országba jutnak el, elérve 3,8 millió tévéelőfizetőt  magában Spanyolországban és további 3 milliót más országok spanyol ajkú lakossága körében. Ehhez jön még a Movistar több mint 110 milliós mobil ügyfele, akik ugyancsak hozzájuthatnak ezekhez a tartalmakhoz" – nyilatkozta Sergio Oslé, a Movistar+ elnöke.

Nem árt azonban arra sem emlékeztetni, hogy nem minden ilyen kísérlete volt sikeres a spanyol cégnek. A vállalat az ezredfordulón 5,5 milliárd eurót fizetett, hogy megszerezze a valóságshow műsorokat gyártó Endemolt, hogy aztán hét évvel később 2,9 milliárd eurót veszítve az ügyleten végül sikerüljön túladnia rajta.

Az integrált média és kommunikációs üzletben hisz a TDC

Az egykor az Invitelt is birtokló dán TDC nemrégiben zárta le az 1,8 milliárd font értékű MTG Nordic Entertainment és az MTG Studios (közös néven MTG Nordics) felvásárlást. Ezt követően a TDC csoport már az első számú teljesen integrált média és kommunikációs szolgáltatónak hívja magát Európában.

Mind a Telefónica, mind a TDC a helyi tartalomra fókuszálva kívánja magát a konkurenciától megkülönböztetni, és ezáltal is növelni az előfizetők számát. A dán szolgáltató azt reméli, hogy ezzel az akvizícióval a következő években legalább 10 millió új ügyfelet szerezhet magának Skandináviában.

A TDC és az MTG Nordics remekül kiegészíti egymást, amivel  lehetővé válik, hogy a csoport a jövőben még minőségibb és a kövektezeő generációk szórakoztatási igényét rugalmasabban kielégítő kínálattal jelenjen meg – emelte ki a TDC csoport vezérigazgatója Pernille Erenbjerg, aki az egyesülés után is a társaság első számú vezetője marad.

Európai szigor

Inkább a tévés tartalmakat gyártókkal egyesülni, mint a közvetlen versenytársakkal, ezt talán a különféle szabályozó hatóságok is jobb szemmel nézik majd – vélekednek a szakértők. Mint nemrégiben megírtuk, idén is nagy számban várhatóak felvásárlások és fúziók a távközlési ágazatban. Ennek a befektetők többnyire a világ minden táján örülnek, Európát kivéve. Az Európai Bizottság azt szeretné, hogy a tagállamok mobilpiacán legalább 4 szereplő működjön.

A területért felelős, néhány éve kinevezett biztos, Margrethe Vestager igyekszik is minden konszolidációs kísérletet megakadályozni. Példaként ott az Egyesült Királyságban tervezett O2 és a Three fúziója, amelyet mind a brit szakhatóság, mind Brüsszel elutasított. A bizottság ugyanis a több szereplő fenntartásával érvel a piaci verseny miatt, aminek a fogyasztók örülhetnek, a befektetők kevésbé.

Nálunk a távközlési cégek nem járnak élen a saját tartalmak gyártásában, korábban ilyen törekvéseket a Magyar Telekom mutatott, az Origo tartalomszolgáltató keretében készített Life Network és Ozone Network rétegműsorai révén. Azóta a teljes tartalomszolgáltató biznisztől megvált a Telekom, de infrastruktúra jellegű szolgáltatóként meghatározó üzletága maradt a tévés piac.

Távközlési operátorként infrastruktúra jellegű tévészolgáltatást kínál a UPC is, az Invitel hamarosan a Digihez átkerülő lakossági üzletága, maga a már említett Digi is, valamint a tisztán mobilszolgáltatók közül a Telenor is. Érdekes fejlemény lehet, ha a Vodafone, amint az a napokban a brit cég vezetői jelezték, ismét szemet vetne a nálunk a UPC-t birtokló Liberty Global csoportra.

Piaci hírek

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.