Frissült a Forbes a világ legértékesebb márkáiról készített százas toplistája, amelyben ezúttal is meghatározó súllyal szerepelnek a technológiai vállalkozások. Összességében elmondható, hogy a száz legértékesebbnek tartott brand ötöde, 20 név képvisel valamilyen technológiai multit, a szóban forgó márkák együttes értéke pedig a Forbes számításai szerint 957 milliárd dollárra tehető. Ezt a nagyságrendet jól érzékelteti, hogy nagyobb összegről van szó, mint négy kivétellel (Kalifornia, Texas, New York, Florida) bármelyik amerikai állam GDP-je.
Azt már a listán szereplő nevek is megmutatják, hogy a tech iparág mennyire jól megy a többi területhez képest, de még ennél is látványosabb, hogy a legelső öt márkát mind ez a szegmens adja. Messze a legtöbbre, 205 milliárd dollárra az Apple brandet tartják, ezt követi a Google (168 milliárd), a Microsoft (125 milliárd), az Amazon (97 milliárd) és a Facebook (89 milliárd). A márkaérték persze nincs közvetlen összefüggésben az egyes márkákhoz kapcsolódó bevételekkel, az Amazon például a Google-nél és a Microsoftnál is sokkal jobban teljesít ebben a tekintetben.
A százas listán a techcégek tehát mind létszámukban, mind 957 milliárd dolláros összesített márkaértékükben magasan vezetnek – hogy milyen magasan, az kiderül az utánuk következő iparágak mutatóiból. A második helyet ugyanis az autógyártók foglalják el 11 szereplővel, amelyek brandjei együttesen 209 milliárd dollárt érnek; nagyjából hasonló helyzetben vannak a pénzügyi szolgáltatók is, közülük 13 márka jelenik meg a top100-ban, együttvéve 198 milliárd dollárral. A második és harmadik iparág közösen sem teszi ki a technológiai szektor értékelésének felét.
Mások is őket hozzák ki a legdrágábbnak
A listán helyet kapnak még a kiskereskedelem, a luxuscikkek, a fogyasztási cikkek, az éttermek, a szeszes italok és üdítők, illetve a szállítás is, de ezek aktuális, 2019-es árait még ennyire sem érdemes összehasonlítani a technológiai márkákkal. Azt viszont érdemes hangsúlyozni, hogy az ilyen értékek legjobb esetben is becslésekre alapulnak, ráadásul nem a Forbes az egyetlen műhely, ahol ilyen vagy olyan módszertan alapján hasonló listákat kompilálnak. Az általunk is többször idézett Brand Finance például teljesen más értékekkel számol, bár a techcégek dominanciája ott is egyértelmű.
A 2019-es Brand Finance Global 500 összeállítást éppen az Amazon vezeti 188 milliárd dolláros márkaértékkel, a következő helyeken pedig az Apple-t (154 milliárd), a Google-t (143 milliárd), a Microsoftot (120 milliárd) és a Samsungot (91 milliárd) találjuk. A lényegen mindez nem sokat változtat: a Forbesnál a Samsung csak a hetedik 53 milliárddal, míg a Brand Finance a Facebookot sorolja valamivel hátrébb, a hetedik helyre 83 milliárddal, de a globális élmezőnyt ettől még legnagyobb részt ugyanazok a technológiai brandek alkotják.
Sőt az elmúlt években az sem sokat változott, hogy az egyes összeállításokban a megszokott Big Tech márkák keringőznek a csúcson, és a technológiai márkák összességében a top500 23 százalékát teszik ki 1632 milliárd dolláros részesedéssel. A statisztikákból egyébként most is kiderül, hogy a listavezető technológiai cégek rengeteg pénzt költenek saját márkájuk erősítésére, ez azonban nincs közvetlen összefüggésben a brandek értékével: szemléletes, hogy a Forbes rangsorában az ilyen kiadásokat tekintve olyan vállalatok is előkelő helyen állnak, amelyek adott esetben többet áldoznak éves szinten a márkanevek futtatásra, mint amennyire a kiadó magát a brandet értékeli.
Az összefüggések között figyelmet érdemel a tecnológiai multik más iparágakban tapasztalható diszruptív hatása, ami visszaköszön a becsült márkaértékek változásában is. A hagyományos piaci szereplők hozzájuk képest a "mindent egy lapra" elven működnek, amennyiben alaptevékenységük határozza meg a márkákat. Ezzel szemben ott van mondjuk a legkülönbözőbb területekre benyomuló Amazon, amely ugyanilyen sokféle irányból helyezi nyomás alá a kiskereskedelmi brandeket. Érdekes, hogy a Brand Finance szerint akár még az Apple-t is fenyegetheti ugyanaz a veszély, amit a közvetlen élmezőnyből kieső Walmart már nagyon komolyan megtapasztalt.
Az egyes országokat tekintve magasan az Egyesült Államok vezet, a Brand Finance-nél a legértékesebb 500 cég 45 százaléka amerikai. Őket már stabil másodikként követi Kína 19 százalékkal, megelőzve a japánok, a németek vagy a franciák 5-6 százalék körüli részesedését. A kínai márkák értéke a teljes mezőnyhöz viszonyítva jelentősen növekedett az előző évihez képest, első ízben lépve át az ezer milliárd dolláros küszöböt. Ez a kutatás szerzői szerint már megfelelő erőt jelent ahhoz, hogy ebben a tekintetben állni tudják a sarat az USA-val folytatott kereskedelmi háborúban, és megőrizzék tárgyalási pozíciójukat a feszültségek későbbi rendezéséhez.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak