A Big Tech vállalatok brandjei esetenként többet érnek, mint a legtöbb amerikai állam GDP-je.

Frissült a Forbes a világ legértékesebb márkáiról készített százas toplistája, amelyben ezúttal is meghatározó súllyal szerepelnek a technológiai vállalkozások. Összességében elmondható, hogy a száz legértékesebbnek tartott brand ötöde, 20 név képvisel valamilyen technológiai multit, a szóban forgó márkák együttes értéke pedig a Forbes számításai szerint 957 milliárd dollárra tehető. Ezt a nagyságrendet jól érzékelteti, hogy nagyobb összegről van szó, mint négy kivétellel (Kalifornia, Texas, New York, Florida) bármelyik amerikai állam GDP-je.

Azt már a listán szereplő nevek is megmutatják, hogy a tech iparág mennyire jól megy a többi területhez képest, de még ennél is látványosabb, hogy a legelső öt márkát mind ez a szegmens adja. Messze a legtöbbre, 205 milliárd dollárra az Apple brandet tartják, ezt követi a Google (168 milliárd), a Microsoft (125 milliárd), az Amazon (97 milliárd) és a Facebook (89 milliárd). A márkaérték persze nincs közvetlen összefüggésben az egyes márkákhoz kapcsolódó bevételekkel, az Amazon például a Google-nél és a Microsoftnál is sokkal jobban teljesít ebben a tekintetben.

A százas listán a techcégek tehát mind létszámukban, mind 957 milliárd dolláros összesített márkaértékükben magasan vezetnek – hogy milyen magasan, az kiderül az utánuk következő iparágak mutatóiból. A második helyet ugyanis az autógyártók foglalják el 11 szereplővel, amelyek brandjei együttesen 209 milliárd dollárt érnek; nagyjából hasonló helyzetben vannak a pénzügyi szolgáltatók is, közülük 13 márka jelenik meg a top100-ban, együttvéve 198 milliárd dollárral. A második és harmadik iparág közösen sem teszi ki a technológiai szektor értékelésének felét.

Mások is őket hozzák ki a legdrágábbnak

A listán helyet kapnak még a kiskereskedelem, a luxuscikkek, a fogyasztási cikkek, az éttermek, a szeszes italok és üdítők, illetve a szállítás is, de ezek aktuális, 2019-es árait még ennyire sem érdemes összehasonlítani a technológiai márkákkal. Azt viszont érdemes hangsúlyozni, hogy az ilyen értékek legjobb esetben is becslésekre alapulnak, ráadásul nem a Forbes az egyetlen műhely, ahol ilyen vagy olyan módszertan alapján hasonló listákat kompilálnak. Az általunk is többször idézett Brand Finance például teljesen más értékekkel számol, bár a techcégek dominanciája ott is egyértelmű.

A 2019-es Brand Finance Global 500 összeállítást éppen az Amazon vezeti 188 milliárd dolláros márkaértékkel, a következő helyeken pedig az Apple-t (154 milliárd), a Google-t (143 milliárd), a Microsoftot (120 milliárd) és a Samsungot (91 milliárd) találjuk. A lényegen mindez nem sokat változtat: a Forbesnál a Samsung csak a hetedik 53 milliárddal, míg a Brand Finance a Facebookot sorolja valamivel hátrébb, a hetedik helyre 83 milliárddal, de a globális élmezőnyt ettől még legnagyobb részt ugyanazok a technológiai brandek alkotják.

Sőt az elmúlt években az sem sokat változott, hogy az egyes összeállításokban a megszokott Big Tech márkák keringőznek a csúcson, és a technológiai márkák összességében a top500 23 százalékát teszik ki 1632 milliárd dolláros részesedéssel. A statisztikákból egyébként most is kiderül, hogy a listavezető technológiai cégek rengeteg pénzt költenek saját márkájuk erősítésére, ez azonban nincs közvetlen összefüggésben a brandek értékével: szemléletes, hogy a Forbes rangsorában az ilyen kiadásokat tekintve olyan vállalatok is előkelő helyen állnak, amelyek adott esetben többet áldoznak éves szinten a márkanevek futtatásra, mint amennyire a kiadó magát a brandet értékeli.

Az összefüggések között figyelmet érdemel a tecnológiai multik más iparágakban tapasztalható diszruptív hatása, ami visszaköszön a becsült márkaértékek változásában is. A hagyományos piaci szereplők hozzájuk képest a "mindent egy lapra" elven működnek, amennyiben alaptevékenységük határozza meg a márkákat. Ezzel szemben ott van mondjuk a legkülönbözőbb területekre benyomuló Amazon, amely ugyanilyen sokféle irányból helyezi nyomás alá a kiskereskedelmi brandeket. Érdekes, hogy a Brand Finance szerint akár még az Apple-t is fenyegetheti ugyanaz a veszély, amit a közvetlen élmezőnyből kieső Walmart már nagyon komolyan megtapasztalt.

Az egyes országokat tekintve magasan az Egyesült Államok vezet, a Brand Finance-nél a legértékesebb 500 cég 45 százaléka amerikai. Őket már stabil másodikként követi Kína 19 százalékkal, megelőzve a japánok, a németek vagy a franciák 5-6 százalék körüli részesedését. A kínai márkák értéke a teljes mezőnyhöz viszonyítva jelentősen növekedett az előző évihez képest, első ízben lépve át az ezer milliárd dolláros küszöböt. Ez a kutatás szerzői szerint már megfelelő erőt jelent ahhoz, hogy ebben a tekintetben állni tudják a sarat az USA-val folytatott kereskedelmi háborúban, és megőrizzék tárgyalási pozíciójukat a feszültségek későbbi rendezéséhez.

Piaci hírek

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.