A legendásan pontos japán vasutak működéséhez elengedhetetlen a gépek megbízható üzemeltetése is. Az ezen a területen felhalmozódott tapasztalatokat most felvinnék az űrbe, hogy az ott működtetett műholdak állapotáról ugyanolyan pontos előrejelzések születhessenek.
A héten bejelentett együttműködés a japán nemzeti űrügynökség (JAXA), egy vasúttársaság (JR-West) valamint a szatellitflottát üzemeltető SKY Perfect JSAT között köttetett meg. A partnerség két előbbi tagja egyébként már másfél éve dolgozik közösen, hogy a vasútnál kifejlesztett és bizonyított mesterséges intelligencia alapú hibaelőrejelző technológiát átültesség az űrjárművekre.
A műholdakra specializálódott, most csatlakozó harmadik résztvevő szolgáltatja majd azt a know-how-t és adatfolyamot, ami elengedhetetlen lesz ahhoz, hogy a szatellitek üzemeltetése is ugyanolyan olajozottá váljon, mint a puskagolyóként hasító Sinkanszen.
Az űrben is hódít az MI
Ahogy azt a témáról beszámoló Register megjegyzi, bőven nem ez az egyetlen olyan projekt az űrkutatásban, ahol erőteljesen számítanak a mesterséges intelligencia biztosította képességekre. A LeoLabs például MI-algoritmusokkal konvertálja ütközésjelzésekké az különböző érzékelők által begyűjtött adatokat, ami jól jön a műholdak üzemeltetőinek. A Neuraspace ugyancsak MI-t és gépi tanulást alkalmaz arra, hogy jelezze, amikor két műhold pályája veszélyesen közel kerülne egymáshoz.
Hogy az informatika ezen területe mennyire felértékelődött az űrkutatásban, azt jól jelzi az is, hogy a NASA épp a napokban nevezte ki első Chief Artificial Intelligence Officerét, azaz emelte csúcsvezetői rangra az MI-vel kapcsolatos feladatokat. Az USA űrügynökségénél azért ezzel párhuzamosan igyekeztek hangsúlyozni, hogy a szervezetnél nem most indul a munka, hiszen évtizedek óta igyekeznek kihasználni az MI-ben rejlő lehetőségeket.
(Fotó: Wikipédia)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak