Közel 3 százalékkal jobb eredményt jelentett az év első hónapjára a Google anyacége, az Alphabet, mint az elemzők várták. Míg az elemzői konszenzus 30,3 milliárd dollár bevételt jósolt, addig a tényleges eredmény 31,15 milliárd lett. Ez éves összevetésben impozáns, 26 százalékos növekedést jelent: a tavalyi azonos időszakban a vállalat bevétele 24,75 milliárd dollár volt. A magasabb bevétel azonban megugró költségekkel is járt. A tavalyi első negyedév 18,2 milliárdjával szemben idén 24,2 milliárd dollár szerepel a költségoldalon, ami közel 33 százalékos növekedés. Ennek köszönhetően a működési eredményhányad 27-ről 22 százalékra romlott.
Nem látszik a Facebook-botrány hatása
A költségek növekedésében jelentős szerepe volt annak, hogy a vállalat extra költekezésbe kezdett, hogy segítse a növekedést. Csak a Google 7,6 milliárd dollárt költött az év első három hónapjában, pont kétszer annyit, amennyit az elemzők vártak.
Igaz, a bevételek zömét is a Google hozza a hirdetések révén. A hirdetési bevétel 26,6 milliárd dollár volt. Ez 24 százalékkal magasabb, mint tavaly (21,4 milliárd). Úgy tűnik, a Facebook botránya, amely március első felében robbant ki, valamint az, hogy sok hirdető elpártolt a közösségi oldaltól, nem hatott a Google hirdetési piacára. Bár az adatvédelemmel kapcsolatos aggodalmak érzékelhetően növekedtek, egy a Reuters által megszólaltatott elemző szerint a Google pozíciói biztosak, mivel uralja a keresési piacot mind desktopon, mind pedig mobil eszközökön.
A Google vezérigazgatója, Sundar Pichai az elemzői konferenciahíváson ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozta, hogy a Google korlátozottan gyűjt adatokat a keresésekből a hirdetések targetálásához.
Csak a számokat nézve impozáns a vállalat profitja: 9,4 milliárd dollár, több mint 73 százalékkal magasabb, mint egy éve (5,4 milliárd). Ez azonban egyszeri tételekből fakadt. Például abból, hogy a tényleges adókulcs a tavalyi első negyedév 20 százalékról most 11 százalékra csökkent.
Szintén a profitot emelte, hogy a vállalat új módszerrel veszi figyelembe a befektetéseit. A vállalatnak mintegy 11 milliárd dollárja fekszik különböző startupokban, ami részvényenként 3,4 dollárral dobta meg a profitot.
A befektetők bizonytalanok
Biztató jel, hogy csökkent a cégcsoport vesztesége a kísérleti projekteken (légballonos internet, autonóm jármű stb.). A tavalyi 703 millió dolláros mínuszt idén sikerült lefaragni 571 millióra. Az sem rossz hír, hogy a negyedév emelkedő költségeiben olyan tételek szerepelnek, mint a HTC-től átvett mintegy kétezer mérnök, ami 1,1 milliárd dollárjába került a vállalatnak, vagy a YoutTube-szolgáltatásokhoz vásárolt sugárzási jogok. A dolgozói létszám azonban nem csak ennyivel emelkedett: tavaly az első negyedévben még csak 74 ezren dolgoztak az Alphabetnek, most pedig 85 ezer fővel zárta a negyedévet a vállalat.
Mindezzel együtt a befektetők bizonytalanok. Erre utal, hogy a pénzügyi eredmények közzétételét követően emelkedett ugyan az Alphabet árfolyama, de az irány elég gyorsan megfordult. Elemzők sokat várnak ugyanakkor a Waymo felfutásától, amely előtt nagy lehetőségek nyílnak az autonóm járművek piacéretté válásával.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak