Az Artemis 1 misszió során már odafönt tesztelik a hangvezérlést, hogy a későbbi küldetésekben bevethessék a űrhajósok támogatására is.

Ahogy egyre jobban összefonódnak a piaci vállalkozások az űrutazással, szinte már nem is meglepő a Lockheed Martin szerdai bejelentése, amelynek értelmében a közelgő Artemis 1 misszió részeként egy Amazon Echo intelligens otthoni asszisztenst is elküldenek az űrbe. Az űrhajósok persze nem a másnapi időjárást fogják tudakolni tőle, és nem is a kedvenc számíikat fogják bekérni az Alexától, hanem azt próbálják majd megvizsgálni, hogy a kereskedelmi forgalomban is kapható hangfelismerő technológiát hogyan lehetne felhasználni a legénység támogatására a jövőbeni küldetések során.

A Callisto névre keresztelt projekt az Amazon és a Cisco partnerségee nyomán született meg, és annak a bemutatására irányul, hogy az Alexa és a Cisco Webex telekonferencia-platformja hogyan lenne majd ilyen céllal is alkalmazható a jövőben. A SpaceNews beszámolója ezzel kapcsolatban a a Lockheed Martin kereskedelmi polgári űrstratégiáért felelős igazgatóját idézi, aki szerint néhány egyedi humán interfész technológián keresztül próbálják egyszerűbbé, biztonságosabbá és hatékonyabbá tenni az asztronauták munkáját.

A Lockheed ambiciózus tervei szerint az Amazon és a Cisco felvonultatott megoldásai a legegyszerűbb feladatoktól a szó szerinti rakétatudományig képesek lesznek majd segteni az embereket: a legénység tagjai hozzáférhetnek rajtuk keresztül például a repülési pályával kapcsolatos kulcsfontosságú adatokhoz, és akár hangutasítással is módosíthatják az űrhajók vezérlését. A SpaceNews szerint a Callisto hasznos terhével az űrhajósok innentől csak elrikkantják magukat, hogy "Alexa, mi az átlagos hőmérséklet az akkumulátorokban, és mi a csúcshőmérséklet", rendszer pedig egyből elvégzi nekik az adatok feldolgozását.

Az Alexa eleve az űrből jött

Érdemes megjegyezni, hogy maga az Artemis 1 még személyzet nélküli küldetés lesz, így valójában senki sem tartózkodik majd a fedélzeten, hogy tesztelje Callisto hangvezérlését. Ehelyett "virtuális legénység" fogja kiadni a parancsokat a mesterséges intelligenciának, hogy teszteljék a repülés során, egyáltalán mennyire és hogyan használható a dolog akár az olyan más fejlesztéseknél is, mint az Orion űrhajó, a Gateway Hold-űrállomás, a roverek és számos más alkalmazás. Ennyiben tehát a Callistónak egyelőre inkább csak reklámértéke van, mint tényleges haszna, de az első lépés lehet a hangutasítással is irányítható űreszközök felé.

Az új technológia egyik alapvető szerepe az lenne, hogy az űrhajósok rajta keresztül férjenek hozzáférjen és elemezzék az űrhajók telemetriai adatai. A cikk szerint ugyanis ezen a területen is igaz, hogy fuldokolnak az adatokban, miközben annak ellenére sem jutnak hozzá mindig az összes szükséges információhoz. A Callisto emellett persze vezérelheti a világítást és a kijelzőket az űrhajó belsejében, de elindíthatja az űrhajó rendszerek diagnosztikai tesztelését, vagy a Webex segítségével adatokat cserélhet, és támogathatja a whiteboarding együttműködést a földi csapatokkal.

A Callisto az Alexa fogyasztói piacon is elérhető változatát használja, az Amazon mérnökei pedig a Lockheed Martin és a Cisco munkatársaival közösen ügyködtek rajta, hogy a kihívásokkal teli környezetben is jól működjön a korlátozott internet-hozzáféréstől egészen és az Orion-kapszula belsejének sajátos akusztikájáig. A szimulátorokban való alapos tesztelést követően a projekt résztvevői úgy látják, hogy a Callisto készen áll az űrbéli bevetésre is; ebben külön érdekesség, hogy az Alexa fejlesztését állítólag már a kezdetekkor a Star Trek scifi-sorozatból megismert hangvezérlés inspirálta, így a kör be is zárulna, ha az Amazon terméke egy valódi űrhajóban jelenne meg.

Konzumer tech

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.