A régióban működő szervezetek többsége már használ valamilyen MI-megoldást a gyakorlatban. Ennek ellenére még nem ez a fő szervező erő.

Egy a MIT Technology Review-n megjelent tanulmány szerint jelenleg az ázsiai országok adaptálják leggyorsabban a gyakorlatban a mesterséges intelligenciát (MI) és a gépi tanulási technológiákat.

A teljes globális kutatás során több mint ezer vállalati felső vezetőt kérdeztek meg a világ összes régiójában mindenféle ágazatból. A válaszadók negyede dolgozik az Ázsia – Csendes-óceán térsége régióban, így a kutatás meglehetősen pontos képet ad a nemzetközi MI-helyzetről.

Korán meglátták a lehetőséget benne

A legszebben az mutatja az ázsiai előnyt, hogy az ott dolgozó vezetők 96 százaléka mondta, hogy cégénél használnak MI-alapú eszközöket, a világ többi részén 85 százalék a legjobb eredmény. Ez főleg annak köszönhető, hogy a térségben működő cégek nagyon gyorsan és bátran léptek. 2017-ben már a cégek több mint felénél (56 százalék) használtak MI-t, amikor pl. az USA-ban működő vállalatoknak csak a 35 százaléka vállalkozott erre.

A megtérülés már más kérdés, de ebben is jobban állnak az ázsiai cégek, mint a világ többi része. Míg az ottani vezetők 46 százaléka állította, hogy a befektetéseik megtérültek, sőt minden várakozásukat felülmúlták, a világ más régióiban mindössze 37 százalék nyilatkozott így. (Némi ellentmondás, hogy az ázsiai csúcsvezetők ugyanakkor alacsonyabb arányban jelölték meg az MI előnyeként a hatékonyságnövekedés/költségcsökkentés lehetőséget, ahogy az alábbi grafikonon is látható). A válaszadók egyébként általánosan a jobb kockázatkezelést, a piacra jutási idő lerövidülését, valamint a jobb-gyorsabb döntéshozatali képességet említették előnyként.

Az MI használata azonban ennek ellenére egyelőre korlátozott, épp az üzleti folyamatokba épült be a legkevésbé. Az ezzel kapcsolatos várakozás is óvatos: csak minden negyedik válaszadó számít arra, hogy három éven belül az MI az üzleti folyamatok legalább 40 százalékát érinti, közel felük inkább arra fogadna, hogy legfeljebb a folyamatok 21-30 százalékában kap szerepet.

Összességében ezen a téren is kimutatható az ázsiai vállalatok előnye. Legtöbben az informatika eszközök-rendszerek menedzselésének automatizálására és a kiberbiztonság területén használják (a válaszadók 62 százaléka), de dobogós lett még az ügyfélszolgálati felhasználás, valamint a kutatás-fejlesztés támogatása is. 2022-ig viszont az értékesítési és marketing területen növekszik majd legjobban.

 
MIT Technology Review The global AI agenda
Infogram


Ami az egyes iparágakat illeti, globálisan a gyógyszeripari cégek 60 százaléka MI-vel támogatja a termékminőség javítását. A fogyasztási cikkek gyártói és a kiskereskedelmi cégek 47 százaléka használ mesterséges intelligenciát az ügyfelekkel történő kapcsolattartásban, az energetikai iparban működő vállalatok 51 százaléka pedig monitorozásra és diagnosztikára használja. A pénzügyi szolgáltatók 58 százalékánál fut MI-alapú csalásfelderítő alkalmazás.

Az ázsiai térségben működő cégeknek már a harmada használ MI-t termékek és szolgáltatások testre szabására vagy például az árak meghatározására. Utóbbi a kutatók szerint azzal függhet össze, hogy a régióban az online kereskedelem piaca lendületesen bővül. A kutatók idézik az eMarketer becslését, ami szerint 2019-ben a régióban az e-kereskedelmi piac mérete 25 százalékkal nőtt, és a térség adja a globális piac 64 százalékát.

Hiányzik a megfelelő minőségű adat

Mindez abban az összefüggésben különösen szép eredmény, hogy az ázsiai válaszadók az MI-fejlesztések legnagyobb nehézségeként a jó minőségű adatokhoz való hozzáférést jelölte meg. A vállalatok megfelelő adatvédelmi és ipari szabványok hiányában nem szívesen osztanak meg saját adatkészleteket.

Ezzel szemben az adatmegosztás a nyugati világban sokkal általánosabb. A cégek 66 százaléka hajlandó saját adatkészleteket megosztani harmadik féllel új, MI-re épülő termék- vagy értékláncok kialakításához. Az azonban mindenhol felmerült, hogy az adatkezelés pontosabb szabályozására (globálisan 64 százalék) és általánosan elfogadott szabványokra (58 százalék) lenne szükség az adatok jobb megoszthatóságához.

Cloud & big data

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.