A Deloitte Digital 2018-as régiós felmérése még arról szólt, hogy az emberek többsége kizárólag a bankfiókokban vesz igénybe banki szolgáltatásokat, emellett negyed részük több csatornát is használt, de csak minden ötödikügyfél részesítette előnyben a digitális csatornákat. Ehhez képest a Deloitte idén tavasszal végzett kutatása már arra jutott, hogy idehaza mindössze 19 százalék a bankfiókokhoz ragaszkodó ügyfelek aránya a két évvel ezelőtti 55 százalékhoz képest.
A tanácsadó cég májusában 2400 válaszadóból állította össze azt az 1000 fős reprezentatív mintát, amelyen megpróbálta felmérni a lakosság járvány utáni fogyasztási preferenciáinak alakulását. A válaszok elemzése során kiderült, hogy az omnichannel ügyfelek aránya 46 százalékra, az elsősorban digitális ügyfeleké pedig 36 százalékra növekedett. Az olyan felhasználók pedig, akik kizárólag online vesznek igénybe banki termékeket, már 20 százalékon vannak.
Kevesebb pénz, több online költés
A banki tranzakciók széles körét vizsgálva a Deloitte azt tapasztalta, hogy a digitális komfortérzet növekedéséről vagy jelentős növekedéséről az ügyfelek 50 százaléka számolt be a megelőző két hónapban. Ez a kutatás megállapítása szerint olyan nagy ugrást jelent a digitalizáció tekintetében, ami normális körülmények között másfél év alatt megy végbe, és ami a bankszektorban is érezteti a hatását. A személyes találkozást a nagy többség csak a hitelfelvétel esetében érzi szükségesnek.
A pénzügyi szektort érintő változás ugyanakkor abban is megmutatkozik, hogy az ügyfelek nyitottabbá váltak a bonyolultabb termékek online vásárlására is, amennyiben ahhoz megfelelő támogatást kapnak. Bár a lakosság csaknem fele veszített az elkölthető jövedelméből, az eddigiekhez képest nagyobb gyakorlatot szerzett az online vásárlásban. Nem meglepő, hogy kiadásaikat a közepes jövedelműek fogták vissza leginkább, és az sem, hogy a távmunka bevezetése inkább Budapestre jellemző, mint ahogy a munkájukat elvesztők is ott a legkevésbé pesszimisták.
Azok, akik a járvány előtt csak ritkán vagy soha nem vásároltak online csatornákon keresztül, most főleg a számlák befizetésével és egészségügyi vagy ruházati termékek vásárlásával próbálkoztak. A kisértékű fizetéseknél a többség továbbra is a készpénzt preferálja, de az online rendeléseknél és a gyakori vagy nagyobb tételes vásárlásoknál már a kártyás fizetést részesíti előnyben Az NFC-s vagy Apple pay fizetés elterjedése 10 százalék körül áll.
Részletek a Deloitte Időugrás az ügyfelek online preferenciáiban című kutatásában »
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak