A szállodaiparra is igaz, hogy fentről lefelé szivárognak a technikai újítások. Így az egész szektor odafigyel, mi történik ezen a téren a legmagasabb színvonalat képviselő luxusszállodákban. A brit Communications Specialist kutatása meglehetősen ellentmondásos képet fest a luxusszállodák és a technológia viszonyáról: bár sok cég alkalmazza ezeket, az iparág szereplőinek többsége nem az early adopterek táborát erősíti.
A Luxury Hotel Market Outlook 2023–2026 című kutatáshoz afrikai, ázsiai, európai, észak- és dél-amerikai, legalább 4 milliárd dollár éves bevétellel rendelkező luxus szállodaláncok ötven felső vezetőjével készítettek személyes interjúkat. Nem meglepő módon a láncok csúcsmenedzserei semmiben sem különböznek bármely más szektorban dolgozó társaiktól. Ugyanazt várják a technológiától: a költségek csökkenését és az általános ügyfélélmény javulását. (Szállodaiparra lefordítva: kevesebb emberrel a korábbinál profibb kiszolgálást.)
Alkalmazások sora áll készenlétben
Előbbit segíthetik például az önkiszolgáló rendszerek, míg utóbbit többek között az olyan virtuális túrák (VR), amik élményszerűen megjelenítik az új vendégeknek a majdani szállodai környezetüket. Utóbbi technológia egyébként a megkérdezett vezetők 94 százaléka szerint a jövő, míg kb. harmaduk (32 százalék) drámai változásokat jósol a következő években ezen a téren.
Az persze más kérdés, hogy a szállodák működésének általánosan szerves részévé válik-e a VR, hiszen még az olyan, meglehetősen régi technológiákról – például a QR kódról – is úgy beszéltek a meginterjúvolt vezetők, hogy használata növekedhet: 30 százalékuk vár drámai, 68 százalékuk pedig enyhe növekedést.
A költségek csökkentését a vezetők leginkább az önkiszolgáló rendszerektől várják. 86 százalékuk arra számít, hogy az egész szállodaiparban növekszik (kb. a válaszadók ötöde szerint drámai mértékben) a vendégek számára elérhető appok használata. Ezek az appok általában valamilyen keretalkalmazások, melyeken keresztül több szolgáltatáshoz is hozzáférnek a vendégek.
A felső vezetők jelentős többsége (közel 90 százalék) szerint 2026-ig tartó időszakban felgyorsul az iparban az önkiszolgáló rendszerek (pl. check-in/check-out), a rugalmasabb-gyorsabb szobaszervizt segítő, valamint alternatív fizetési technológiák terjedése.
Nem lesz luxus ChatGPT nélkül?
Ami mesterségesintelligencia-alapú chatbotok szektorra gyakorolt hatását illeti, egyelőre a kivárás érzékelhető. Persze a ChatGPT kiváltotta általános hájp alól a luxusszállodák vezetői sem tudják kivonni magukat: 74 százalékuk szerint kissé pozitív hatást gyakorol a vendégélményre, de csak 16 százalékuk vár a technológiától jelentősen pozitív változást. Az ötvenes mintában volt egy olyan vezető is, aki viszont úgy gondolja, hogy ez a technológia egyenesen rombolja a vendégélményt.
A téma egyébként nagyon is forró a szállodaiparban, ahol évek óta keresik azokat az alternatív ügyfélszolgálati technológiákat, melyek a hét nap 24 órájában képesek kezelni az ügyféligényeket. Ezen a téren valóban forradalmi változást hozhatnak a generatív mesterséges intelligenciák. Mint a HotelTechReport írja, az MI-alapú chatbotok alkalmazásánál egyfelől valóban indolkolt az óvatosság, de a korai bevezetésének is lehetnek üzleti előnyei: például jelentős a reklámértéke az újdonságra nyitott vendégek körében.
Ráfizetünk, ha a védelmen spórolunk!
Ha a védelmen spórolunk, kiberbűncselekmény áldozatává válhatunk. A Sophos MRD (észlelő és helyzetkező) szolgáltatása védelmet nyújt.
Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész