Magyar CIO-k kérdeznek egymástól. A központi téma: kinek mi volt a legnagyobb kihívás a koronavírus okozta helyzetben, és azt hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült kezelni. (A korábbi kérdéseket és válaszokat itt gyűjtöttük össze.). Fritsch Róbert, a Fővárosi Vízművek informatikai igazgatója, a Vezető Informatikusok Szövetsége alelnöke kérdezte Fekete Pétertől, az Electrolux IT-vezetőjétől:
Egy gyár életében milyen változásokat hozott a COVID-19-válság, és hosszú távon, milyen változásokra kell berendezkedni?
Gyártani még nem tudunk távolról, nem voltunk abban a szerencsés helyzetben, hogy "csak" a home office feltételeit kellett megteremtenünk. Két részre kellett osztanunk a kezelendő problémakört. Egyik a termelésben és a termeléskiszolgálásban közvetlenül részt vevő kollégák védelmének biztosítása, akiknek fizikai jelenléte a gyárakban mindenképpen szükséges. A másik pedig azon kollégák távmunkához szükséges körülményeinek biztosítása, akik részben vagy egészben távolról is el tudják látni a feladatukat.
Az Electroluxnál évek óta tudatosan vezetünk be kollaborációt, távmunkát támogató megoldásokat, az otthoni munkavégzésre eddig is lehetősége volt a kollégáknak. Ennek köszönhetően ezt a részét viszonylag könnyedén és sikeresen vettük a kihívásnak. Amin dolgozni kellett, az a sávszélesség-bővítések, licencszám-emelés, amivel a hirtelen megugró "smart working" igényeket ki tudtuk elégíteni.
Kidolgoztuk a folyamatát annak, hogy a kollégák hazavihessék a szükséges informatikai eszközöket. Ahol csak lehetett, a papír alapú dokumentumokról elektronikus iratkezelésre tértünk át. Az informatikai rendszereink elérése sem okozott problémát, hibrid felhős környezetben dolgozunk, az alkalmazások jó része internetkapcsolattal elérhető, a többire pedig rendelkeztük már VPN-megoldással, amelynek a kliensét kiajánlottuk az összes számítógépre a desktopokat is beleértve. Folyamatosan monitoroztuk a kapcsolati adatokat, néztük platformonként a kihasználtságot, licencszámot, időbeli eloszlást, csúcsokat, és ezek alapján hoztunk intézkedéseket. Információs kampányt indítottunk a távmunkához kapcsolódó alkalmazások megismertetésére, rövid kivonatok készültek, oktatóvideókat tettünk elérhetővé. Úgy sikerült ezt elérni, hogy az informatikai biztonságot mindig szem előtt tartottuk. Tettünk 1-2 átmenti engedményt, de ezek nem voltak olyanok, amikkel a rizikó jelentősen növekedett volna.
Térjünk át akkor a gyári környezetre, és itt most "kitekintésként" nem az informatikai vetületével foglalkoznék. Az Electroluxnál a biztonság az első, ez a mindennapi munkavégzésünk alapja. Így az összes telephelyünkön abszolút prioritást élvez a biztonságos munkavégzés biztosítása, a kialakult járványhelyzetben a WHO ajánlásával összhangban fontos megelőző intézkedéseket foganatosítottunk, ezenkívül IT-oldalról számítógéppel összekötött hőkamerás rendszert vezettünk be, illetve jelenleg is szigorú szabályokat követve működünk. Kiemelném, hogy esetünkben napi több ezer ki-, illetve beléptetésről beszélünk, melyek nagy része a műszakkezdésre és befejezésre koncentrálódott.
Ezért megelőző intézkedéseink között szerepelt szigorú korlátozások bevezetése a látogatók fogadására, az üzleti utazásokra és találkozók szervezésére vonatkozóan; a jászberényi és a nyíregyházi telephelyeinken bevezetett testhőmérséklet-ellenőrzés, valamint a már említett távmunka, a home office lehetőségének széles körű kiterjesztése mindenütt és minden területen, ahol ez lehetséges.
Ezeken felül az Electrolux általános tájékoztató kampányt folytatott és jelenleg is folytat a munkatársak körében annak érdekében, hogy csökkentse a COVID-19 terjedésének kockázatát, valamennyi létesítményében elérhetővé tette a szükséges higiéniai eszközöket, továbbá szigorította a takarításra és a fertőtlenítésre vonatkozó előírásait. A helyzet alakulását a svéd vállalat globális és helyi szinten is folyamatosan nyomon követi, és minden szükséges intézkedést megtett és megtesz az egészségügyi kockázat elkerülése érdekében.
Összefoglalva gyorsan és hatékonyan tudtunk alkalmazkodni az új helyzethez, amit nagyban támogatott a munkatársakkal folytatott folyamatos kommunikáció.
A jövőben még inkább előtérbe kerül a biztonság
És hogy hosszabb távon milyen hatások várhatók? A felhőszolgáltatások és ezzel karöltve a cybersecurity egyértelműen erősödni fog. A cégek még jobban előnyben fogják részesíteni a hordozható eszközöket. Egyértelmű előrelépést várok a digitális aláírás használatában, a digitális dokumentummenedzsment rendszerek terjedésében. A gyártó cégeknél nem lehet kérdés a további automatizálás, a robotok szélesebb körű alkalmazása.
Az irodák, közösségi terek átalakulnak, a cégek kialakítják, vagy felülvizsgálják a home office szabályzatot, kibővítve annak lehetőségét. A vezetőknek, a HR-nak alkalmazkodnia kell ehhez, és támogatnia kell az "új normált".
Fekete Péter kérdése Rafaez Róberthez, a Béres Gyógyszergyár informatikai igazgatójához szól:
Egy gyógyszergyárnak milyen gyógyszere volt a koronavírus-járvány okozta helyzet kezelésére? Hogyan alakul az üzleti környezet, és hogyan állt helyt az IT? Laikusként azt gondolnánk, egy gyógyszergyár üzletileg csak győztesként jöhet ki egy ilyen helyzetből. Alátámasztják ezt a vélekedést a számok?
A sorozatban megjelent kérdéseket és válaszokat itt találja egybegyűjtve.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak