A magyarországi vállalatvezetők felének nincs digitális stratégiája, de ami még ennél is elszomorítóbb, négyötödük nem is érzi ehhez kellően felkészültnek magát. Így fest a témában készült aktuális felmérés.

Elsőként szondázta digitális stratégiájukról a vállalati döntéshozókat a Spark Institute at IBS. A budapesti székhelyű nemzetközi vezetőképző intézet a kutatásba 117 magyarországi cégvezetőt vont be, zömében közép- és nagyvállalatoktól, de a megkérdezettek között vannak startupokat irányítók is. Noha többségük ma még nem jön lázba a digitalizáció említésétől, jó jel, hogy a digitális eszközök használatát már mindenki fontosnak tartja, 91 százalékuk pedig jelentős üzleti potenciált is lát bennük.

Informatikai kérdés, vagy szemléletmód?

A felmérés elsődleges célja az volt, hogy feltérképezze, hol tartanak a magyarországi vállalatok a digitális átalakulásban. Nincs egységesen kialakult kép a fejekben: a vállalatvezetők 30-30 százaléka, technológiai-informatikai kérdésként, vagy újszerű szemléletmódként értelmezi a folyamatot. A megkérdezettek negyede számára a fogalom egyenlő a digitális kultúraépítéssel, minden hatodik résztvevő pedig egyelőre módszertanként tekinti rá.

A hasznát is ki-ki a maga szempontja szerint értékeli, a többség bevétel-növekedést, vagy legalább költségcsökkentést vár tőle, harmaduk új szolgáltatások vagy termékek bevezetéséhez látja a digitalizáció eredményét, a többiek pedig új piacokat hódítanának meg az alkalmazása révén.

 

 

A magyar vezetők nem vitatják a digitalizáció fontosságát, de egyelőre még nem tudatosan terveznek vele, a felmérés szerint csupán az 54 százalékuknak van digitális stratégiája. Nagy viszont az egyetértés abban, hogy az a cég, amelyik előbb, vagy utóbb nem fektet digitális fejlesztésbe, nagy eséllyel elbukik. A meghatározó többség azt is nagyon fontosnak látja, hogy ma egy cég a digitális eszközöket, megoldásokat, szemléletmódot használjon.

Más tudásra, más képességekre lesz szükség

Ebbéli hozzáállásukat a cégen belülről érkező nyomás is erősíti, amely arra ösztönöz, hogy a vállalat működését technológiai eszközök igénybe vételével alakítsák át. Mindezek ellenére a megkérdezettek közel a negyede egy éven belül nem akar foglalkozni a digitális stratégia megalkotásával.

Háromnegyedük ugyanakkor felkészültnek vallja magát a digitalizáció hatására létrejövő változásokra és nem tart a kihívásoktól. Kétharmaduk úgy gondolja, hogy a digitális átalakulás jelentősen kihat a munkafolyamatokra. Megváltozik a munkavégzéshez szükséges tudás jellege is, ezért ugyanannyi, de más képességű emberekre lesz szüksége a jövő vállalkozásainak. A vállalatvezetők saját pozíciójukat sem féltik a digitalizációtól, sőt 73 százalékuk egyenesen úgy véli, annak hatására több szakmai lehetőség közül válogathat majd.

Az intézet a felméréséből az is világosan kiderül, hogy a hazai cégek digitális transzformációjának három fő gátja van: a házon belüli szakértelem hiánya, félelem a megszokott útról való letérés miatt, ami lényegében egyenlő a kis kockázatvállalalási hajlandósággal, valamint a vállalati rugalmatlanság. A vizsgálatban résztvevők közül csak minden ötödik állította, hogy az átalakuláshoz már kellően magabiztos tudással rendelkezik. A cégvezetők 42 százaléka érzi úgy, hogy alapvetően tájékozott, de közel ennyien vannak, akik egyáltalán nem, vagy csak felszínes ismeretekkel rendelkezik a témában.

Digitalizációs célok

Pozitív fejlemény, hogy ma már lényegében minden hazai vállalat felismerte, szüksége van digitalizációs fejlesztésre. Tízből kilenc felelős pozícióban dolgozó alkalmazott tervezi, hogy egy éven belül képezi magát valamilyen, a digitalizációval kapcsolatos üzleti vagy technológiai témában. Szinte majd minden cégnél elindult valamilyen digitális transzformációs törekvés. Emellett azoknak a cégeknek a fele, amelyek eddig nem rendelkeztek digitális stratégiával, a következő egy évben tervezik annak kialakítását.

A kutatás felmérte azt is, hogy a vezetők önmagukban mit és hogyan fejlesztenének, hogy a digitalizációs tudással együtt javítani tudják a cégük teljesítményét. Ide sorolható az agilis módszertanok elsajátítása, a megnyerőbb kommunikációs képesség, a gyors, rugalmas, innovatív és kreatív gondolkodásmód, a kudarctűrés képessége és a piac mélyebb ismerete, valamint az ahhoz szükséges szaknyelvek megtanulása.

Uniós összevetésben is van még mit tennünk. A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő európai Digital Economy and Society Index – DESI legutóbbi elemzése Magyarországot a 21. helyével a gyengén teljesítők klaszterébe sorolta Lengyelországgal, Horvátországgal, Olaszországgal, Görögországgal, Bulgáriával és Romániával egyetemben. A közép-kelet-európai régió "bezzegországa", Észtország viszont már ott van az első tízben, más fejlett nyugat-európai országok mellett. Szlovákia és Szlovénia pedig a legnagyobb ütemű fejlődést érte el az elmúlt egy évben.

Ránk nézve bíztató jel ugyanakkor, hogy egyre több cég használja a közösségi médiát, az e-számlázást, a felhőalapú szolgáltatásokat és az elektronikus kereskedelmet.

Piaci hírek

A jó oldalon is készülnek az MI-modellek feltörésére

A sebezhetőségek feltárásának egyik módja, amikor különféle trükkökkel próbálják rendellenes működésre bírni a mesterséges intelligenciát, és ezeket az erőfeszítéseket is az automatizálás emelheti új szintre.
 
Hirdetés

A VR szemüveg nem csak a szórakoztatóipart forradalmasítja

A virtuális valóság világa folyamatosan fejlődik. Az új technológiák és a fejlesztések segítségével a felhasználók eddig soha nem tapasztalt módon merülhetnek el a digitális élményekben. Ebben a cikkben bemutatjuk a VR szemüvegek típusait, és azt is végigvesszük, hogy milyen áttöréseket hozott a virtuális valóság az élet különböző területein.

Bejelentési kötelezettségük elmulasztása, és a szabályoknak való sorozatos meg nem felelés komoly pénzbírságot vonhat maga után.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.