Ha az alapok megvannak, lépésenként, a fejlesztési erőforrások függvényében is megvalósítható a gyártás digitalizációja.

A gyártás digitalizálása nem azt jelenti, hogy egyik pillanatról a másikra mindent megváltoztatunk irdatlan összegű beruházásokkal – derült ki a Continental ügyvezető igazgatójának, Keszte Róbertnek az előadásából az IVSZ DigitAll című konferenciáján. A digitális transzformációt nagyban űző multinacionális vállalat is hosszú évek alatt jutott el a digitalizáció magas szintjére. Ez jó hír azoknak a gyártóiparban tevékenykedő kkv-nak, melyek például forráshiány miatt félnek belevágni ilyen fejlesztésekbe.

Bár Keszte Róbert példáit az autóiparból hozta, azok többségéből bármilyen gyártóvállalat tanulhat. A Continental Automotive évi 40-50 milliárd euró körüli árbevételének ma már mindössze a negyede származik eredeti tevékenységéből, a gumiabroncs-gyártásból. A többi csúcstechnológiás autóipari eszközök fejlesztéséből és gyártásából származik. Ehhez például komoly szoftverfejlesztői hátteret is felépítettek. A globálisan 240 ezer alkalmazottat foglalkoztató cégben mintegy 15 ezer szoftverfejlesztő dolgozik. Ez nem véletlen, a közlekedési eszközök közül az autókba kerül a legtöbb szoftver, még akár egy fejlett utasszállító repülőgépben vagy egy vadászgépben is kevesebb  a szoftvertartalom (lásd a keretes szövegrészt).

A Continental tevékenysége annyira átalakult – mondta Keszte Róbert –, hogy a cég már a legnagyobb szoftvercégek közé tartozik. A változás a gyártási folyamatokat is érinti, ahol szintén meg kell történnie a digitális transzformációnak.

Az alapja hatvan éve létezik

A hagyományos gyártási folyamatok ma már nagy mértékben automatizáltak. Ez a valamikor hatven-hetven éve elindult folyamat határozza meg a gyártás hatékonyságnövelésének fő irányvonalát. A manuális gyártás csak azokon a területeken maradt meg, ahol az egyediség, az exkluzivitás adja a hozzáadott értéket, de a tömegtermelésben elenyésző a szerepe.

Az automatizálás teremti meg az alapot ahhoz, hogy a gyártási folyamatokról adatokat gyűjtsünk. Ezek az adatok segítenek abban, hogy gyors döntéseket lehessen hozni. Az adatgyűjtés  agyártásban ún. okosszenzorokkal történik, és az internetalapú technológiák teremtették meg a lehetőségét, hogy ezeket az adatokat össze lehessen gyűjteni.

A Continental éves szinten terabájt nagyságrendben gyűjt adatokat a gyártási folyamatairól. Ezeket elemezni kell. Elemzés nélkül ugyanis gyártáshatékonysági szempontból az adatgyűjtés veszteség, fölösleges pénzköltés, mondta Keszte. Az mindig a vállalatirányítás felelőssége, hogy az adatok elemzéséből tudás generálódjon. Az elemzésekből születnek a döntések, melyeket egy magas szint elérése esetén automatizálni is lehet. Azaz a legmagasabb szinten létre tudnak jönni autonóm döntésre képes gyártásirányítási rendszerek.

Hány sornyi kódot visz a négy kerék?

Bár csak becslések vannak rá, közel tíz éve lehet tudni, hogy az autók szoftvertartalma messze meghaladja minden egyéb közlekedési járművét, beleértve az űreszközöket is. 2009-ben az IEEE Spectrum egy cikke azt állította, hogy egy prémium kategóriás autóban 70-100 processzor kerül, és az azokon futó szoftverek összesen mintegy 100 millió sornyi kódot tartalmazhatnak. A Frost & Sullivan kutatócég egy elemzése már akkor az jósolta, hogy belátható időn belül két-háromszáz millió kódsornyi szoftver lesz az autókban.

Az IEEE Spectrum szerint egy F-22 Raptorban ehhez képest elenyésző mennyiségű, összesen 1,7 millió kódsort tartalmazó szoftver fut, de még az F-35 Joint Strike Fighterben is csak 5,7 millió sornyi. De még egy Boeing 787 Dreamliner avionikai és fedélzeti rendszeréhez is elég volt 6,5 milliós kódsor (ebben nincs benne a szórakoztatóelektronikai rész).

A különbségek gyorsan nőnek. A 2014-ben piacra dobott S osztályú Mercedesekbe 65 millió kódsor került, de például a 2015-ös, amúgy 400 ezer dolláros Ford GT sportautónak elég volt 10 millió sornyi kód – igaz, egy sportautónál sokat lehet spórolni a kényelmi kényelmi szolgáltatásokon.

A csúcs nyilván a Tesla, amely lényegében egy négy keréken guruló, elektromotorral meghajtott számítógép. A benne futó szoftverek mérete nagy valószínűséggel közel van a Frost & Sullivan által jósolthoz.

Ezeket a szinteket a gyártásban a MES rendszer (Manufacturing Execution Systems) fogja keretbe. A digitalizációhoz minden gyártóvállalatnak szüksége van MES-re. A MES nem újdonság, a gyártóvállalatok évtizedek óta alkalmazzák a folyamatok felügyeletére és optimalizálására. Adatokat is gyűjtött, mivel minden iparágban vannak erre vonatkozó törvényi előírások, az autóiparban például biztonsági okokból 15 évig kell megőrizni szinte minden gyártási adatot.

Erre az adatmennyiségre lehetett építeni első körben az elemzést, majd egy magasabb szinten a predikciót, amelynek a mesterséges intelligencia adott újabb lökést.

Az előadás egyik sugallata épp az volt, hogy még egy olyan erőforrásokkal rendelkező vállalat, mint a Continental, sem tudja ezt a változást egy menetben végigvinni. Azaz bármely gyártóvállalatnak adott a lehetőség, hogy a meglévő elemek (automatizálás, MES stb.) folyamatos fejlesztésével lépésről lépésre építse fel a saját digitális koncepcióját, amivel az üzleti modell fokozatos átalakulása is jár.

A magyar vállalatoknak van még tennivalójuk

A digitalizálásnak van terepe, mivel a magyar vállalatok digitalizáltsági szintje az egyik legalacsonyabb az Európai Unióban digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató, a DESI szerint. Ez így volt tavaly, és a 2018-as összesítésben sem jutottunk előrébb, a 28 tagállam közül a 23. helyen állunk.

A KPMG saját felmérése is hasonló eredményre jutott, mondta a konferencián előadásában Sere Péter, a KPMG infokommunikációs szektorért felelős igazgatója. A magyar vállalatok harmada szerint a digitalizáció technológiai kérdés, bár közel ugyanennyien valamiféle új megközelítéssel hozták összefüggésbe. Negyedük kapcsolta össze a digitális kultúra építésével, ötödük pedig módszertannal.

Sere szerint a magyar vállalatoknál elég nagy probléma, hogy a HR, melynek az lenne az egyik feladata, hogy a digitális kompetenciákat behozza a vállalathoz – például oktatással –, ehelyett a középvezetők képzésével, esetleg a HR-folyamatok átalakításával foglalkoztak.

Cloud & big data

Csalásra szakosodott call centerek hálózatát számolta fel az Europol

A német rendőrök egy 100 ezer eurós készpénzfelvétel nyomán kezdtek vizsgálódni, és néhány hónap múlva méretes polipot terítettek le.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.