A múlt hét végén nyilvánosságra került, 2500 oldalnyi belső dokumentáció némi betekintést nyújthat a feketedobozként számon tartott Google kereső valódi működésébe.

Közismert, hogy a Google keresőalgoritmusa élet-halál ura az interneten, nagy mértékben befolyásolva az egyes tartalmak láthatóságát. Nem véletlen, hogy a keresőoptimalizálásra (search engine optimization, SEO) egész iparág épült, biztosítva a megrendelők oldalainak kiemelt helyen való megjelenését az organikus keresési találatok között. Azt azonban, hogy a Google valójában hogyan rangsorolja a webhelyeket, senki sem tudja pontosan – ezért is szólt nagyot az a néhány nappal ezelőtti szivárogtatás, amelynek eredményeként a több ezer oldalnyi, állítólag a vállalattól származó dokumentum került nyilvánosságra.

A korábban SEO-guruként jegyzett Rand Fishkin állítása szerint egy meg nem nevezett forrás osztotta meg vele az anyagokat abban a reményben, hogy azok segítenek majd tisztázni "a Google hazugságait" – vagy finomabban fogalmazva azokat a feltételezett rutinokat, amelyek már hosszú ideje közszájon forognak, és amelyeket a Google mégis következetesen tagad. A kereső API-jára vonatkozó, technikai jellegű anyagok mindenesetre betekintést nyújtanak abba is, hogy a Google ténylegesen milyen adatokat gyűjt a weboldalakról és a keresőjét használókról, és mi az, amit a rendszer fontosnak értékel ebben a tekintetben.

Első körben a hallgatást választották

A The Verge által megszólaltatott szakértő szerint a leírások olyan témákat érintenek az adatok gyűjtése és felhasználása mellett, mint amilyen például az, hogy hogyan emeli ki az egyes webhelyeket a kereső a választások és egyéb kényes témák kapcsán. Abban a szakértő is egyetért Fishkinnel, hogy a dokumentumok egyes elemei ellentmondanak a Google képviselői által korábban tett, nyilvános nyilatkozatoknak. Bár érthetőnek nevezi, ha ezek az alkalmazottak messzire elmennek a cég érzékeny információinak védelmében, a reprodukálható felfedezéseket bemutató szakemberek lejáratását továbbra sem tartja védhető dolognak.

A Google nem válaszolt a lap megjegyzéskérésére. Fishkin egy e-mailben tájékoztatta őket, hogy a cég nála sem vitatta a kiszivárogtatás hitelességét, de módosításokat kértek annak jellemzését illetően. Bár a dokumentumok botrányosnak nem feltétlenül nevezhetők, ritka bepillantást nyújtanak a Google legfontosabb termékének működésébe, hasonlóan az amerikai kormányzat trösztellenes eljárásának során nyilvánosságra került belső dokumentációhoz. Bizonyos részletei pedig minimum megkérdőjelezik a kereső működésével kapcsolatos útmutatásokat, amelyeket egyébkén a SEO-sok tömegei követnek.

Nem kellene mindent készpénznek venni

Ez utóbbi mostanra ahhoz az általános vélekedéshetz vezetett, hogy a Google találati listája egyre gyengébb, ehhez pedig nagyban hozzájárul az a sok webhulladék is, amit az oldalak üzemeltetői a keresőoptimalizálás miatt termelnek. A mostani információk alapján példáként említik, hogy a Google többször is jelezte: nem használja a Chrome-ból származó adatokat az oldalak rangsorolására. Ez a jelek szerint nem így van, és az is kérdés, hogy az E-E-A-T (tapasztalat, szakértelem, tekintély, megbízhatóság) keretrendszer milyen szerepet játszik benne – úgy fest, ezeknek az attribútumoknak a vártnál kisebb jelentősége lehet.

Ahogy a The Verge is megállapítja, a Google keresőjének mindent felülíró befolyása oda vezetett, hogy a forgalmukból élő weboldalak felépítését szinte semmi más nem befolyásolja, mint a Google tippjeit követő SEO-marketingesek trükközése. Fishkin szerint a fő probléma, hogy a keresőipar hangadói is hajlamosak kritika nélkül továbbadni a Google nyilvános kijelentéseit, és csak ritkán mondják, hogy a Google ezt meg ezt állítja, a bizonyítékok azonban másra utalnak. Most azt reméli a nála mélyebb ismeretekkel rendelkező szakemberek elemzéseitől is, hogy talán ez a gyakorlat végre megváltozik – tekintettel például a márkaépítés irracionálisan magas kitettségére a Google SEO irányában, ami már bőven nem a szolgáltatás egy-két évtizeddel ezelőtt lefektetett elvei mentén működik.

Közösség & HR

Már a rajtnál megmakkant Donald Trump kriptoüzlete

Korábban 300 millió dollárra számítottak a World Liberty Financial (WLFI) tokenek eladásából, első körben 12 millió jött össze belőle.
 
Hirdetés

ITSM a gyakorlatban

Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.