Alig egy éve, hogy a Netflix merészen kijelentette: meg fogja hódítani a streaming televíziózás globális piacát, több mint 130 olyan országban jelenik meg szolgáltatásával, ahol addig nem volt jelen. Emellett azt is beígérte, hogy 2017-től átáll a minden negyedévben megmutatkozó, stabil profittermelésre. Most pedig eljött az ideje annak, hogy színt valljon a vállalat, mit sikerült megvalósítani az ígéretekből.
Jól sikerült (negyed)év
Szerdán tette közzé üzleti eredményeit a Netflix, amiből kiolvasható, hogy gyakorlatilag teljesítette korábbi vállalásait – annak ellenére, hogy a múlt évben az Amazon és a Hulu megjelenésével tovább erősödött a konkurenciaharc. A december 31-ével véget ért három hónapos időszak alatt kicsivel több mint 7 millió új előfizetőt toborzott a cég. Az amerikai és nemzetközi piacon mért összesített eredmény ezzel alaposan rácáfolt a korábbi, 5,2 milliós becslésre. A friss adatokkal együtt egyébként a Netflix jelenleg 93,8 millió előfizetővel bír, vagyis szinte biztos, hogy az idei év közepére el fogja érni a 100 milliós felhasználói tábort.
A felfutást nagy mértékben az amerikain kívüli piac berobbanása okozta. A vállalat közlése szerint ahhoz, hogy a 100 milliós cél valóra válhasson és a bővülési trend kitarthasson, jelenleg is tanulják, hogyan kell a különböző kultúrák ízléséhez illeszteni a tartalmakat. Az elmúlt negyedévben egyébként 5,1 millió nemzetközi előfizetővel bővült a tábor, ezzel pedig a Netflix-rajongók közel fele – egészen pontosan 44,4 milliónyian – már az Egyesült Államokon kívülről származik.
Óriási befektetések
Noha kétségtelenül szükség van a kiszolgálóinfrastruktúra fenntartására és fejlesztésére is a növekedéshez, a Netflix kiadásainak legnagyobb részét a tartalom előállítása teszi ki. A cég közlése szerint az idei évben 6 milliárd dollárt szán erre, szemben a 2016-os 5 milliárd dollárral.
Ezzel párhuzamosan növekedett, növekedik a profit is: 56 százalékos bővüléssel 67 millió dollárra kúszott fel az elmúlt negyedévben. Ez az emelkedés gyorsulni fog: az aktuális negyedévben a becslések szerint elérheti a 165 millió dollárt. Összehasonlításképp: a tavalyi év első három hónapjában 28 millió dollárnyi profitról számolhatott be a Netflix.
Szüksége is van a tőkefelhalmozásra, hogy a minőségi tartalmakat továbbra is tudja finanszírozni a vállalat. 2016-ban ugyanis a korábbiakhoz képest még ádázabbá vált a nézők kegyeiért folytatott küzdelem. Az Amazon nemrég szintén globális tényezővé vált, de érdemes számolni például a már évtizedes múlttal rendelkező YouTube-bal is.
Ráadásul erre a modellre kénytelenek – legalább részben – átállni a hagyományos kábelszolgáltatók is, ahogy az emberek film- és sorozatnézési szokásai egyre inkább megváltoznak az egy évtizeddel ezelőttihez képest.
Papírhullámvasút
A Netflix papírjainak értéke az elmúlt napokban sokat hullámzott. Csak az eredmények közzétételét követően, az üzleti órákat követő kereskedés során 8 százalékot emelkedett (ez 5 milliárd dolláros cégértéknövekedést jelent). Ugyanezt az eredményt, 8 százalékos átlag-részvényáremelkedést produkálta a vállalat a 2016-os év után, ami jelentős megnyugvásnak számít a 2015-ös 135(!) százalékos ugrás ismeretében. Ezzel egyébként a Standard & Poor’s 500-as részvényindexének legjobban teljesítő tagjává vált a tavalyelőtti évben.
A vállalat a jövőt illetően is bizakodó: becslésük szerint 5,2 millióval bővül majd az előfizető tábor az év első három hónapjában, melyből 1,5 millió lesz amerikai, 3,7 millió pedig az Amerikán kívüli internetező.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak