Két egymást kiegészítő eseményt is tartottak csütörtökön a digitális írástudatlanság felszámolásáról Budapesten. A december 12-re tervezett Kódolás Órája esemény apropóján kerekasztal beszélgetést szervezett a Microsoft Magyarország a magyar tizenévesek digitális írástudásáról. Néhány órával később pedig a Vodafone Magyarország jelentette be Digitális Iskola Programjának országos indulását a közoktatásért felelős államtitkár jelenlétében.
Több mint felük digitálisan írástudatlan
Ami leginkább szembetűnő volt a két eseményen, hogy minden oldal másként értelmezi a digitális írástudás fogalmát. A kerekasztal szakértői, köztük a Skool alapítvány képviselője, a TEDxYouth@Budapest szervezője, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) tanára egyöntetűen megállapították: a digitális írástudásnak ma már nem szabad pusztán abban kimerülnie, hogy a fiatalok megtanulnak az eszközökkel bánni. A Microsoft Magyarország a szakmával karöltve egyenesen azt szeretné elérni, hogy a kódolás, programozás legyen a Nemzeti Alaptanterv szerves része – hangoztatta Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója. (Ez egyébként az IVSZ programjának is sarkalatos eleme.)
A szakértők hivatkoztak arra a magyar iskolások körében nemrégiben végzett nemzetközi szintű PISA felmérésre, amely szerint a hazai tizenévesek 60 százaléka digitálisan írástudatlan. Nádori Gergely, az AKG tanára elismerte, hogy a digitális íráskészség javításához a tanároknak is kellően felkészülteknek kell lenniük. Az erre való nyitottság szerinte meg van bennük, de szükség lenne innovatív pedagógus-továbbképzésre. Magyarországon egyébként mintegy 100 ezer általánosiskolai és középiskolai tanári van, közülük tavaly 800-an vettek részt ilyen jellegű képzésen. Nádori Gergely a közoktatás modernizációja egyik legnagyobb akadályának azonban mégsem ezt, hanem az iskolák internetkapcsolatának nagyon alacsony, 5 Mbit/s-os sávszélességét tartja.
A TEDxYouth@Budapest szervezője, Budaházy Árpád szerint első lépésként fontos lenne az iskolákban az algoritmusalapú, vagyis a problémamegoldó gondolkodást tanítani. A lányok műszaki pályára irányítását segítő Skool alapítványt képviselő Major Zsófia pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy az informatikai szemléletet, a kódolási alapelemeket már érdemes 8-10 éves korban megismertetni a tanulókkal, mert 12-13 éves korban, kellő alapok híján a lányoknál már többnyire az dől el, hogy nem akarnak informatikusok lenni. Pedig a szakma óriási lehetőségeket ad: az egyik legstabilabb megélhetést biztosíthatja a mai fiataloknak, ráadásul rengeteg szabad állás is van.
Kódolás Órája december 12-én az ELTE-n
Kedvcsinálónak Magyarország is csatlakozott a december 7. és 13. között a nemzetközi Computer Science Week keretében megrendezendő Kódolás Órájához, ami a világ legnagyobb oktatási kezdeményezése. Az esemény fő támogatója a Microsoft, amely Magyarországon december 12-én az ELTE Informatikai Karán várja a kódolás iránt érdeklődő fiatalokat. A két éve indított kezdeményezéshez egyébként egy éve közel 58 millióan csatlakoztak, a kezdeményezés főoldalán lévő számláló ma már közelít a 167 millióhoz, azaz ennyien próbálták ki világszerte az oldal játékos programozási feladatait.
Emellett egyre több cég és szervezet indított el olyan programokat, melyek célja a kódolás megszerettetése az iskolás korú fiatalokkal. A Vezető Informatikusok Szövetsége például az iskolai szünetekben rendszeresen, így a most következő téli szünetben is szervez programozó tábort a BME-vel közösen. A Vodafone Magyarország pedig a hátrányos helyzetű fiatalok digitális ismereteinek fejlesztését célzó Digitális Iskola Programjot indított, melyet szintén csüttörtökön jelentettek be. A vállalat ezzel segítené a magyar oktatási rendszer digitális átalakítását. A Vodafone és alapítványa együttműködési szerződést kötött az Emberi Erőforrások Minisztériumával (EMMI), a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtal (KLIK), valamint a tanárképzést segítő Komplex Instrukciós Programot (KIP) Magyarországon működtető Hejőkeresztúri Iskolásokért Alapítvánnyal.
Eszközöket is adnak
"A Vodafone Digitális Iskola Program keretében az ország 20 iskolájában 1200 darab Vodafone Tab SpeedLTE táblagépet osztunk ki, és díjmentesen biztosítjuk az eszközök oktatási célú használatához szükséges havi 3 gigabájt adatforgalmi keretet" – jelentette be Beck György, a Vodafone elnöke.
A húsz iskolában mintegy 4700 gyerek oktatását és több mint 500 pedagógus munkáját érintő program célja a tanulók és a pedagógusok digitális kompetenciáinak fejlesztése, valamint a tanulmányi eredmények javítása, sőt az igazolatlan hiányzások csökkentése is.
Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár a Bitport kérdésére elmondta: a hazai közoktatás jelenleg az eszközök használatának minél szélesebb körű megismertetését tartja a digitális írástudás feltételének. Kérdésünkre kitért a közoktatáson belül az informatikai oktatással kapcsolatos szakmai elvárásokra is, amit szerinte az iparággal közösen kell alakítani. Mint mondta, a kormány ezzel kapcsolatban nyitott a szakmával való párbeszédre.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak