Ez lenne az ideális felállás. Az IT már nem a CIO kiváltságos területe, de neki evangelistának és digitális coachnak kell lennie a vállalatnál.

Közel ötszáz, zömében nagyvállalati üzleti döntéshozót kérdezett a Harvard Business Review kutatási részlege világszerte (49 százalékuk észak-amerikai, negyedük ázsai, illetve európai vállalatnál dolgozik) arról, hogyan állnak a cégek a digitális vállalattá alakulással. A lényeget magának a tanulmánynak a címe pontosan összefoglalja: a vezetőknek új képességekre van szükségük, az CIO-k pedig új feladatokat kapnak.

A vezetők zöme még nem készült fel

A felmérés szerint miközben az üzleti vezetők többsége nagyon is tisztában a digitális üzlet startégiai fontosságát, valamint a benne rejlő veszélyeket is jól ismerik, többségükből hiányoznak azok a képességek, amelyek egy digitális stratégia végrehajtásához szükségesek.

Az ellentmondásos állapotot jól mutatja egyébként, hogy mindössze a megkérdezett cégeknek mindössze 19 százalékánál dolgoznak olyan vezetők, aki magas szintű üzleti és a digitális vezetési képességekkel egyaránt rendelkeznek – a kutatás őket nevezi leadereknek. A zöm (47%) a részlegesen jó kategóriába tartozik, azaz átlagos képességekkel bír, vagy egyik területen erős, de a másikon gyenge – ők a követők (follower). Ugyanakkor viszonylag magas, 34 százalék azoknak a vezetőknek az aránya is, akik mindkét területen gyengén muzsikálnak – ők a lemaradók.

Ez a vezetői döntésekre is kihat. A leadernek nevezett csoportba tartozók ugyanis teljes mértékben magabiztosan tudnak dönteni, amikor az üzlet digitális aspektusai kerülnek terítékre. Ebben a körben jellemzően úgy ítélik meg a CEO-kat, hogy azok megértették a digitalizáció előnyeit, de tisztában vannak a kockázatokkal is, a szervezetnek van digitális víziója, és a vezetők ehhez hozzárendeltek egy világos stratégiát is.

De a véleményeknél is fontosabb, hogy mennyire igazolják az eredmények ezt a magabiztosságot. Nyilván a digitális stratégia önmagában nem old meg mindent. De az mindenképpen tanulságos, hogy a leader kategóriába tartozók vállalatai az elmúlt két évének eredményeit vizsgálva lényegesen jobban teljesítettek, mint a lemaradóké.

Bevételek változása az elmúlt két évben | Create infographics

A leader vállalati körben tartozók 58 százaléka számolt be arról, hogy az elmúlt két évben 10 és 30 százalékkal, vagy 30 százaléknál is nagyobb arányban nőtt a bevétele, követők körében ezek aránya 43, míg a lemaradók esetében 38 százalék volt. Ugyanígy, a visszaesésről beszámoló cégek körében is a leaderek álltak a legjobban: csupán 8 százalékuk mondta azt, hogy visszaestek a bevételei, míg a lemaradóknál ez az arány 18 százalék volt.

Ha ennyire egyértelmű a digitalizáció haszna, fontos kideríteni azokat az okokat, melyeket a legfőbb akadálynak éreznek a szervezetek. Érdekes az okok súlyának a megítélése a különböző fejlettségi szintű vállalatoknál. Míg a leader körben a szervezeti silókat és az örökölt folyamatokat látják a legnagyobb problémának, addig a másik végen, a lemaradók körében – növekvő sorrenben – a változással szembeni kulturális ellenérzés, az innovatív üzleti gondolkodás hiánya és a digitális vezetés hiánya a legnagyobb probléma.

A digitális tudás megítélésében egyébként sokkal kisebb az eltérés a vizsgált három kategória cégei között, mint a meglévő vezetői tudás megítélésében. Azaz minden csoportnál ugyanazokat a területeket nevezték meg legfontosabbnak. Ám a fontosság és a vállalatban meglévő kompencia között sokkal nagyobb volt az eltérés a lemaradók csoportjában, mint a leaderekében.

Digitális képességek fontossága és a valós felkészültség | Create infographics

Ugyanakkor a megkérdezettek pontosan megfogalmazták: nem az a fontos, hogy az üzleti vezetők valóban IT-szakemberekké váljanak. Sokkal inkább az, hogy nyitottan közelítsenek az új technológiákhoz, és próbálják megérteni azok működési mechanizmusát. Nem neki kell megmondania, hogy milyen technológiát vezessen be a vállalat, de a lehetőségekkel és a trendekkel, azok társadalmi és gazdasági hatásaival viszont tisztában kell lennie.

A CIO-nak is van ezzel dolga

Az együtt gondolkodás – ez a kulcsa az előrelépésnek. Az informatikai vezetőnek legalább annyira kell értenie az üzlet céljait, mint az egyéb területek vezetőinek a digitalizációs trendeket. Ettől azonban még nem lesz az IT-vezető sem marketinges, sem pénzügyes, sem üzleti vezető. De a folyamatos kommunikációra azért van szükség, hogy pontosabban kikristályosodjanak a két fél céljai: az üzlet lássa az új lehetőségeket, az IT pedig az új feladatokat.

A tanulmány készítői szerint célra vezető felállítani egy belső és külső szakértőkből álló testületet, amelynek az a feladata, hogy folyamatosan tanácsokkal lássa el a vezetőket. Erre egyébként több példa is van globális nagyvállalatoknál a gyártó és a szolgáltató iparban is.

A CIO-nak meg kell tanulnia azt is, hogy hogyan tudja érzékeltetni a digitális jövőt. Ehhez jó kiindulási pont, ha tanulmányozza a hasonló szegmensben dolgozó vállalatoknak a már létező digitális gyakorlatát.

Az IT-nak be kell ágyazódnia az üzleti folyamatokba, így ugyanis a közös munka során sokkal hatékonyabb mindkét fél számára a tanulási folyamat. Szoros kapcsolatot kell kialakítani a fontosabb üzleti vezetőkkel, és a termékfejlesztéssel, hogy jobban kikristályosodhasson, milyen digitális tudásra van szükséges az üzletnek, illetve milyen üzleti folyamatokat kell lefedni az IT-val.

Így látja az üzlet az IT-részleget | Create infographics

A válaszadók egyébként főleg azt hiányolták a CIO-k munkájából, hogy miközben szeretnének többet tudni a digitalizáció lehetőségeiről, ebben az informatikai vezetők nem partnerek. Persze kifogások vannak: az informatikai vezető túl elfoglalt, nincs megfelelő tanulási fórum. Vannak persze területek – például a közösségi oldalak lehetőségei – melyek minden fórumon, a médiában is nagy figyelmet kapnak. Ugyanakkor az olyan, az üzlet számára óriási lehetőségeket biztosító területek, mint az analitika, háttérbe szorulnak. Összességében a CIO-nak a digitalizáció evangelistájának, az üzleti vezetők felkészítőjének, trénerének kell lenniük.

Piaci hírek

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.