A kaliforniai Net Applications májusi adatai alapján a Microsoft desktop böngészői tavasszal is folytatták lassú hanyatlásukat. Az Edge népszerűsége 12 hónap alatt alig fél százalékkal tudta növelni piaci részesedését, és jelenleg 5,63 százalékon áll, míg az Internet Explorer az egy évvel korábbi, majdnem 30 százalékról mára 17,55 százalékra csökkent. A Microsoft két terméke így együttesen 23,2 százalékot hoz, májusban pedig az idei legnagyobb csökkenést könyvelhette el.
A kvázi nyugdíjba küldött IE visszaesése minden bizonnyal kalkulált veszteséget jelent a Microsoftnak, de az már mindenképpen kellemetlen, hogy a Windows 10 alapértelmezett böngészője hónapok óta ugyanazon a szinten áll. Az Edge valószínűleg akkor fog némi hátszelet kapni, amikor a vállalati szegmensben is elkezdődik a PC-k nagy volumenű Windows 10-es migrációja és ezzel párhuzamosan a legacy alkalmazások frissítése.
Máshol sem tapsikolnak örömükben
A Firefox sem teszi ki az ablakba, december óta még mindig nem sikerült visszakapaszkodnia 12 százalék fölé, bár ezúttal már bőven a hibahatáron belül, 11,98 százalékon áll. A Mozilla böngészője nagyjából kilenc hónapja őrzi tizenegy-két százalék körüli piaci részesedését a desktop mezőnyben, ahol érdemi eseményt újabban csak az IE hanyatlása és az ebből keletkező, elsősorban a Google Chrome-nál lecsapódó nyereség bekönyvelése jelent hónapról hónapra.
A Mozilla egyébként épp most röffentette be a browse against the machine (kb. böngéssz a gépezet ellen) kampányát, amelyben elég elkeseredett módon elvi kérdést próbál csinálni a böngészőválasztásból. A cég marketingvezetője egy május végi blogposztban azt magyarázta, hogy a Google éppenséggel nem gonosz, csak túl nagyra nőtt, és emiatt aránytalanul nagy befolyással bír az internetes ökoszisztéma egyensúlyára és az egyéni felhasználóra is.
Eric Petitt szerint a Google azért fejlesztette a Chrome böngészőt, hogy minden egyes kattintást minél sikeresebben monetizálhasson, ami ellen a Firefox használata az ellenszer. A zavaros fejtegetéstől függetlenül a Firefox egyelőre nem tűnik a Chrome kihívójának: a Net Applications mellett a StatCounter is a piac valamivel több egytizedére taksálja a Mozilla böngészőjének részesedését, és a prognózisok szerint ez inkább csökkenni, mint növekedni fog a jövőben.
Az előrejelzések szerint eldőlt a verseny
Hiába ugyanis a Firefox javuló teljeítménye és folyamatosan bővülő funkcionalitása, itt olyan különbségekről beszélünk egyik vagy másik browser javára, amelyekből a mezei felhasználó nem feltétlenül érez meg bármit is. Ezzel szemben a Firefox menedzselhetőségéhez képest még a Chrome is egy fejlett vállalati megoldásnak tűnhet, nem beszélve a Microsoft saját böngészőjéről – gondoljunk itt például a windowsos csoportházirendek támogatásának hiányára.
Az aktuális böngészőháború valószínű győztese, a Chrome májusban is növelte valamelyest a részesedését, és már 59,36 százalékon áll. Ez nem meglepő, ha még a mozillás főmarketinges is azzal kezdi a mondanivalóját, hogy rendszeresen használja a Chrome-ot (lásd fentebb). A Net Applications és a StatCounter trendvonalakat ábrázoló diagramjai megegyeznek benne, hogy az alternatív böngészők – bár teljesen eltűnni nem fognak a piacról – belátható időn belül teljesen a Chrome árnyékába szorulnak:
forrás: Computerworld / StatCounter
forrás: Computerworld / Net Applications
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak