Egy 400 millió dolláros felvásárlás ma már ritkán veri ki a hatóságoknál a biztosítékot. Másfél éve is csak egy hír volt a sok közül, hogy a Facebook ennyit fizet a Giphy nevű online gifkészítő platformért. A brit verseny- és piacfelügyeleti hatóság azonban most azon dolgozik, hogy megfúrja a Giphy felvásárlását – írta ma hajnalban a Financial Times.
Ez a brit felügyeletnek is újdonság
Az eredeti terv az lett volna, hogy a szolgáltatást beépítik az Instagramba, de mint azt a Bitport is megírta, nem maga a szolgáltatás, hanem a benne rejlő felhasználó-követési lehetőség volt izgalmas a Facebooknak: a Giphy több százmillió napi aktív felhasználója által és másoknak elküldött gifekkel a küldőt és fogadót egyaránt nyomon lehet követni. Ezért már akkor sokan rebesgették, hogy ez a felvásárlás nem lesz egyszerű menet.
A Financial Times név nélkül nyilatkozó informátora szerint a brit verseny- és piacfelügyelet, a CMA (Competition and Markets Authority) napokon belül meghozhatja a Giphy felvásárlását megakadályozó határozatát. A lap hangsúlyozza, hogy ez lenne az első eset, hogy a CMA megakadályozz egy big tech felvásárlást, ráadásul egy már lezárt üzletet. Talán ez is oka volt, hogy ennyire lassan jutott a piacszabályzó döntésre, a vizsgálat ugyanis már tavaly júniusban, a felvásárlás bejelentését követő hetekben elindult.
A hatóság egyébként augusztusban már hozott egy ideiglenes határozatot, amely szerint Facebooknak (most már Meta) el kell adnia a Giphyt. A CMA azzal érvelt, hogy a Facebook elvághatja riválisai hozzáférését a szolgáltatáshoz, amit előszeretettel ágyaztak be más szolgáltatásokba (iMessage, MailChimp, Slack, TikTok, Tinder, Signal, Snapchat, Telegram stb.), vagy a gifekhez való hozzáférésért cserébe több adatot követelhet. Ráadásul a felvásárlással a display hirdetési piacáról is kipöcköli egy potenciális vetélytársát az Egyesült Királyságban, ahol egyébként is ennek a piacnak a 40-50 százaléka az övé. Ez csak potenciális veszély, mivel a Giphy fizetett hirdetési felületeket egyelőre csak az USA-ban kínál.
A Meta-offenzíva
A Meta ügyvédei lényegében ugyanazzal operálnak, mint az egy éve indult nagy amerikai perükben: a CMA egyrészt túllépte a hatáskörét, másrészt a piaci versenynek és az innovációnak is alátesz. Döntésével ugyanis azt üzeni a startupoknak, hogy nem érdemes küzdeni, hiszen úgysem tudjátok eladni a cégeteket.
A vállalat egyébként visszautasította a CMA előzetes megállapításait, mert azokat szerinte semmi sem támasztja alá, az indoklás alapvető jogi és ténybeli tévedéseket tartalmaz. Ezzel szemben a Meta tökéletesen bizonyította, hogy az egyesülés úgy az Egyesült Királyságban, mint az egész világon a Giphyt és a Meta egyéb szolgáltatásait használó emberek és vállalkozások érdekeit szolgálja.
A vita eredménye eddig 50,5 millió font (kb. 22 milliárd forintnyi) bírság. A CMA ezt azért szabta ki, mert szerinte a Meta "súlyosan megszegte" azt az utasítást, hogy a vizsgálat ideje alatt a két vállalatnak külön kell maradnia, és fontos információkat is elhallgatott a CMA elől.
Az ügyben december első napjaiban születhet végső döntés, de hatása messze túlmutathat a konkrét felvásárláson. Az Unió és a britek is régóta keresi az óriáscégek gyilkos akvizícióinak (potenciális riválisok időben történő felvásárlása) az ellenszerét, amivel esetleg a közvetlen hatáskörükön kívül eső dealeket is ellenőrizhetik. Az EU-ban egy a bevételek nagyságán és/vagy a cégértéken alapuló rendszer formálódik, míg a britek egy a Big Tech cégekre érvényes különleges fúziós rendszert alakítanának ki.
(Címlapfotó: ezzel a vicces Zuckerberg-montázzsal illusztrálta a TNW a Giphy felvásárlásáról szóló hírét.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak