A Tokiói Egyetem kutatói szerint a technológia megnyithatja az utat a robotok előtt a különféle egyszerű, de tipikusan emberi feladatok elvégzésére.

A robottechnológia éz együttműködő automatizálással megoldható feladatok köre egyre szélesedik, a kollaboratív robotokról (kobotokról) pedig már egy két évvel ezelőtti felmérésben is a válaszadók 45 százaléka nyilatkozott úgy, hogy képesek lehetnek elvégezni olyan feladatokat, amelyekre a gépek korábban még alkalmatlanok voltak. A legfrissebb adatokból az is látszik, hogy soha annyi robotot nem állítottak még munkába, mint 2021-ben, és az új gépek egyre nagyobb arányban szolgálnak az emberi munka támogatására, nem pedig a teljes kiváltására.

A gépek ebben a felállásban is általában egyszerű feladatokat hajtanak végre, legyen szó a gyártósorokról, az e-kereskedelmi logisztikáról vagy az éttermi felszolgálásról. Ezért is érdekes, hogy japán kutatók nemrég egy olyan robotot mutattak be, amely képes megoldani a banánhámozás kényes feladatát anélkül, hogy összerontaná a gyümölcs belsejét. Bár a kétkarú gép egyelőre csak az esetek 57 százalékában jár teljes sikerrel, a folyamat tökéletesítése egy olyan jövő felé mutat, ahol a gépek már sokkal kényesebb műveleteket is elvégezhetnek, mint a fém alkatrészek megmunkálása, a dobozok mozgatása vagy a kávé kiszállítása.
 


A Tokiói Egyetem kutatói a fenti videóban mutatták be, hogy az általuk készített robot körülbelül három perc alatt két kézzel felkap és meghámoz egy banánt. A rendszert a "mély imitációs tanulásként" hivatkozott eljárással képezték ki, amelynek során több százszor demonstrálták a banánhámozási műveletet, hogy elegendő adatot állítsanak elő a robot számára a szükséges cselekvések megtanulásához és megismétléséhez. Az 57 százalékos sikerarányt a gép több mint 13 óra edzés után képes elérni. A technológia a kutatók szerint megnyithatja az utat a robotok előtt különféle egyszerű, de tipikusan emberi feladatok elvégzésére, és azt remélik, hogy hosszabb távon enyhítheti a Japánban tapasztalható munkaerőhiányt is.

Cloud & big data

Mikrovállalkozót csinált chatbotjából az Anthropic

A házon belül lefolytatott kísérleti projekt során az algoritmus stabilan szállította a furcsábbnál furcsább megoldásokat. A cég igyekszik az itt leszűrt tapasztalatokat a modellek fejlesztésénél kamatoztatni.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.