A hazai kis- és középvállalkozások negyede tervez valamilyen szintű robotizálást a következő 3 évben – derült ki az Universal Robots és az SC&C kutatóvállalat KKV robotizálási barométer címú felméréséből, amelyet március 9. és április 6. között összesen 180 magyarországi kis- és középvállalkozás bevonásával végeztek el. A számos gyártóipari területet lefedő kutatás alapján nálunk a költségcsökkentés (72 százalék), a versenyképesség emelésére (71,4 százalék) és a termelékenység növelése (68,7 százalék) majdnem ugyanolyan arányban számít a legfontosabb szempontok közé a beruházások mérlegelésekor.
A kkv-k a termelés növelése mellett a munkavállalók fluktuációjával járó nehézségek kiküszöbölésére törekednek: fontos számukra az emberi hibák kiküszöbölése (61,3 százalék), az alkalmazottak megtartása (63,9 százalék), illetve a termékek minőségének és a termelés rugalmasságának (rendre 56,6 és 54,6 százalék) javítása is. Mindezt elsősorban az összeszerelés (27,6 százalék), a csomagolás és raklapra helyezés (20,3 százalék), a gépkiszolgálás (14,7 százalék), a festés (13,4 százalék) és az olyan pick and place (12,7 százalék) alkalmazásokkal valósítanák meg, amikor a robotnak fel kell vennie egy alkatrészt, és másik helyre vagy irányba kell átpakolnia.
A megkérdezett vállalatok mindössze 1,5 százaléka számol már egy éven belül az ilyen befektetések megtérülésével, míg 22,5 százalékuk 1-2 éven alatt, 33,9 százalékuk 2–3 év múlva, 13,9 százalékuk 3-4 év után, végül 9,9 százalékuk 5 évnél is hosszabb időre várja, hogy a fejlesztések kifizetődjenek. Ez persze nem feltétlenül egyezik meg az elvárásaikkal, miután a válaszadók közel 31 százaléka szerint 1-2 év, 23,9 százaléka szerint pedig legfeljebb 2-3 év lenne a megtérülés optimális ideje.
Objektív és szubjektív akadályok
A felmérés a vállalati méret szerint is feldolgozta a válaszokat, így azt is megállapítja, hogy a kisvállalkozások esetében 25,2 százalékra, a középvállalkozásoknál pedig 47,5 százalékra tehetjük majd a robotizáció arányát a következő 3 évben. A jövőbeli beruházások tervezésében kiemelkedően fontos szerepet játszik a robotokkal kapcsolatos tapasztalat, amit jól mutat, hogy az érintett vállalkozások csaknem egynegyede már most is rendelkezik robotokkal. A legmagasabb robotizálási szintet egyébként a műanyag- és vegyipari gyártók, valamint a fémmegmunkálás és a gépgyártás területén sikerült azonosítani.
Azok a cégek, amelyek nem terveznek semmilyen robotizációt, leginkább azzal indokolják a döntésüket, hogy termelési profiljuk nem igényli robotok telepítését (64,5 százalék). További lényeges szempont lehet, ha a termelés mérete (47,5 százalék) vagy léptéke (34,3 százalék) nem igényel robotizálást, ha a megfelelő alkalmazásokat még nem lehet robotizálni (44,5 százalék), illetve ha a vállalat egyszerűen nem látja a robotizálás előnyeit (37,2 százalék). Ezek mellett a robotgyártók és márkáik ismerete is befolyásolja a jelenlegi keresletet: a márkák ismertsége elsősorban a középvállalkozások körében tapasztalható, míg a kisvállalkozások csaknem 75 százaléka egyáltalán nem ismeri azokat.
Az Universal Robots szerint ugyanakkor az együttműködő automatizálással megoldható feladatok köre egyre szélesedik, és a gyártók sokszor már nagyon egyszerűen kihasználhatják a kollaboratív robotok (kobotok) előnyeit. Az ilyen együttműködő robotokról a mostani felmérésben is már a válaszadók 45 százaléka nyilatkozott úgy, hogy képesek lehetnek elvégezni olyan feladatokat, amelyekre a robotok korábban még alkalmatlanok voltak. A cégek 42 százaléka azt is megjegyezte, hogy a kobotok biztonságosan működnek együtt az emberekkel, 24,1 százalékuk szerint pedig jelentősen olcsóbbak is lehetnek náluk.
Forrás: Universal Robots / KKV robotizálási barométer, Magyarország
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak