A német járműgyártók mindössze három év alatt elképesztő összeget költenének az elektromos autók és a kapcsolódó digitális technológiák fejlesztésére.

A Volkswagen dízelbotránya óta kiderült, hogy nem is igazán létezik olyan autógyártó, amely ne trükközött volna a a teszteken a kérosanyag-kibocsátás mérésének szoftveres manipulációjával. Minderre persze csak magyarázatot lehet találni, mentséget semmiképpen, de ettől mág tény, hogy a PR-katasztrófa óriási lökést adott a német elektromosautó-fejlesztéseknek, ráirányítva a figyelmet az elektromos a már futó projektekre is. Közhely, hogy a piacon a diszruptív erőt mág mindig az amerikai Tesla képviseli, amely azonban nem igazán rendelkezik olyan technológiai vagy üzleti modellel, amit más ne tudna lemásolni – főleg, ha megvannak hozzá a forrásai, nem beszélve a tömeggyártással kapcsolatos tapasztalatrokról.

A hagyományos iparági szereplők az elmúlt időben alaposan rácáfoltak azokra az aggályokra is, hogy sem a toborzás, sem a know-how szintjén nem lesznek képesek felvenni a versenyt a technológiai cégekkel az önvezető rendszerek és más digitális fejlesztések területén. Mindebből esetenként kevesebb látszik, mert az autógyártók sokkal megfontoltabban ítélnek egy-egy technológiát biztonságosnak és piacérettnek. Az viszont már kiderült, hogy az egyenlet inkább fordítva működik: a technológiai vállalatok voltak azok, amelyeknek rá kellett ébredniük, hogy az autógyártás sokkal bonyolultabb dolog annál, hogy kövér csekkek aláírásával pillanatok alatt fel lehetne építeni hozzá a megfelelő hátteret és ökoszisztémát.

A Reuters tavaly januárban közölt összeállításából kiderült, hogy a nagy amerikai autógyártók akkor már 19 milliárd dollár értékű befektetést jelentettek be az elektromobilitáshoz kapcsolódó innováció támogatására, a kínai iparági szereplők pedig a tervezés szintjén 21 milliárdnál jártak. A német autóipari konszernek villantottak, ott ugyanis pontos céldátumok nélkül ugyan, de 52 milliárd dollárnyi költést harangoztak be, így globálisan már több mint 90 milliárd dollárnyi beruházásról volt szó. A téteket pedig folyamatosan emelkednek azoknak a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően, amelyek például a legnagyobb piacon, Kínában is sorra megjelennek az elektromoblitással kapcsolatos kvóták formájában.

A németek az átalakulással sem szoktak viccelni

A hírügynökség most, valamivel több mint egy évvel később ismét rekord összegű fejlesztésekről számolt be. A Genfi Autószalon néhány nap múlva esedékes megnyitója előtt a németországi autógyárakat és beszállítókat tömörítő VDA elnöke, Bernhard Mattes beszélt arról, hogy a szervezet ernyője alá tartozó cégek már a következő három évben közel 60 milliárd eurót forgatnak az elektromos járművek és önvezető technológiák gyártásába és kutatásába. Ebből 40 milliárd eurót közvetlenül az elektromobilitással kapcsolatos beruházások tesznek majd ki, míg továbi 18 milliárd az automatizált működés, a hálózati funkciók és más, digitális készségek fejlesztésére fordítanak.

A VDA elnöke szerint az említett hároméves ciklus végére a némert autógyártók már a jelenleginél háromszor több, százas nagyságrendű modellválasztékkal lesznek jelen a piacon. Az Európai Unióban az elektromos járművek arányának gyorsabb emelkedését várja attól az egyszerű körülménytől, hogy az EU az elektromobilitás terjedését könnyítő és ösztönző intézkedések nélkül képtelen lesz elrni a 2030-ra előirányzott széndioxid-kibocsátási szintet, ehhez pedig a szervezet és a tagországok szintjén is a szabályozás átalakítására lesz szükség. Persze a változás elsősorban a német piacon és a nagyobb uniós gazdaságokon múlik, ahol az EU-s átlagnál jóval magasabb lesz a regisztrált új elektromos járművek aránya.

Mattes mindezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az elektromobilitás fejlődéséhez elengedhetetlen lenne a vonatkozó infrastruktúra (vagyis a töltőállomások rendszerének) megfelelő ütemű kiépítése. Emellett tovább erősítené az elektromos járművek vásárlóinak pozitív megkülönböztetését, értve ez alatt azt a kedvezményrendszert, ami most is létezik ugyan, de nem jelent megfelelő anyagi motivációt az elektromos autók vásárlásához. A fenti, három évre szóló 60 miliárd eurós összeg így más összefüggésekben, mondjuk az infrastrukturális fejlesztések figyelembe vételével még tovább fokozható. Csakúgy, mint a gyártók hosszabb távra szóló terveivel: a VW konszern például 2030-ig egymagában 70 milliárd eurót forgatna az új technológiákba (ebből 50 milliárd az akkumulátorgyártó kapacitások kiépítésébe), és addigra szintén egymaga 300 különféle elektromos modellt vinne piacra.

Piaci hírek

Az internetnek nem lenne muszáj ilyennek lennie

Legutóbb az új-zélandon elkövetett rasszista mészárlás világított rá arra, hogy a net milyen nyomorult módon működik abban a formában, ahogy a kétezres években felfutott online vállalatok felépítették.
 
Minek nekünk tartalomkezelő rendszer? – teszi fel a kérdést sok kis- és közepes vállalat vezetője. Pedig egy CMS-sel nem csak a költséghatékonyság javítható, hanem bevételek is növelők.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Tartalomkezelés az üzleti céloknak megfelelően

A konkrét üzleti folyamatokat segítő online lépésekre még mindig az útkeresés a jellemző. Pedig az internetet mindenki használja, és egyre többen készségszinten – mégis, valami hiányzik.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.