Amennyiben kinőttünk már a gyerekkorból, de még hiszünk a mesékben, akkor remek lehetőséget kínál egy amerikai startup. Az NFT tervek szerint 2026-ban érkező repülő járművéhez azért nem árt az sem, ha multimilliomosok vagyunk.
Mennyit kell még addig aludni?
A Szilícium-völgyben működő vállalkozás a héten bemutatótermet nyitott készülő modelljének, és ennek kapcsán megkezdődött az előrendelések felvétele is az Aska elnevezésű repülő autóra. Ehhez potom 5000 dollár is elég, ami az ígéretek alapján nem csupán azt garantálja, hogy az első tulajdonosok között leszünk, de automatikusan az illusztris Aska Founders Club tagjaivá is válunk, ami különböző kiváltságokra és egy darab vállalati részvényre is feljogosít. A cég javára kell írni, hogy a befizetések elvben visszakérthetők, amennyiben valaki mégsem akarna úgy repkedni, ahogy a Jetson családban láttuk.
Magáról a közlekedési eszközről még 2019-ben láttak napvilágot az első információk. Azóta viszont alaposan megváltozott a dizájn. A különös tervezésű gép a hagyományos autózáskor a hátára hajtogatott szárnyakkal haladhat. Amennyiben azonban megunnánk a dugót, a karok kitárulnak és akár álló helyzetből is felemelkedhetünk a magasba. A hat rotor segítségével 150 mérföldes (nagyjából 240 km/h) csúcssebesség érhető el, a maximális hatótávolság pedig 250 mérföld, azaz kábé 400 kilométer.
Az Askák első generációját 1500 darab, limitált kiadású modell alkotja majd, tervezett végfelhasználói áruk pedig potom 789 ezer dollár lesz. Ha ez meghaladná a költségvetésünket, akkor jó hír, hogy az NFT már két lépéssel tovább is gondolkodott. A második, még mindig limitált széria célára 589 ezer dollár, a tömeggyártásba kerülő változatokért pedig alig 359 ezer dollárt szándékoznak elkérni.
Az alapító Guy Kaplinsky és az ügyvezetői teendőket ellátó felesége, Maki Kaplinsky a sajtónak nyilatkozva igyekeztek racionális érveket felhozni arra, miért nem is olyan drága egy ilyen jármű. Az Aska mobilitását kihasználva ugyanis egy nagyvárosban dolgozó házaspár sokkal távolabbról is képes ingázni. Márpedig egy 500 ezer dolláros ház és a repülő autó együtt sem kerül annyiba, mint egy hasonló színvonalú és méretű lakás a belvárosban.
Nagy a tülekedés
A repülő autók gyakorlati megvalósítására tett kísérletek már évtizedes múlttal rendelkeznek, ám a végső cél, a kereskedelmi bevezetés még mindig elég távolinak tűnik. Az okok között nem csupán technológiai jellegű, megoldásra váró problémákat találunk, hiszen fontos akadályt képez a megfelelő szabályozói környezet hiánya, illetve az, hogy a koncepciót még széles körben el kellene fogadtatni a potenciális felhasználókkal is.
Mindettől függetlenül a még nem is létező szegmensben valósággal nyüzsögnek a reménybeli szereplők. Utóbbiak többsége egyébként nem a repülő autók egyedi értékesítésében, hanem inkább az autonóm légi taxizásban látja a legnagyobb lehetőséget. A jövőben kisülő piaci tortáért küzdő résztvevők között egyaránt találni hagyományos autógyártókat, szép reményű startupokat és tradicionális repülőgépgyártó óriásokat.
A Daimler például a német Volocopter ígéretes ötletébe szállt be tőkével, de említhetjük az Airbus több éve bejelentett, majd azóta némileg elhallgató próbálkozását, vagy éppen a kínai Ehang megoldását, amely már több sikeres tesztrepülésen van túl. A közelmúltban számoltunk be többek között a japán SkyDrive koncepciójáról, a General Motors repülő Cadillacjének terveiről, vagy éppen a szomszédunkban, Szlovákiában készülő AirCar részleteiről.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak