A cég megválik az alaptevékenységét jelentő online szolgáltatásoktól, ami marad, az a több tízmilliárdos szabadalmi és befektetési portfólió.

Elsőként a Bloomberg szellőztette meg, hogy véget érhet a Yahoo több mint két évtizedes története: a lap vasárnapi beszámolója szerint a Verizon tett 5 milliárd dolláros ajánlatot a küszködő dotkom birodalom felvásárlására. A két társaságot már a nyár elején hírbe hozták egymással, de akkor még csak a Yahoo portfóliójának elemenként való kiárusításról volt szó: a Verizon állítólag csak a médiafelületek iránt érdeklődött, míg a cég több milliárd dollárt érő szabadalmaira másik vevőt kerestek.

Ezúttal tényleg megvették

A felek végül hétfőn jelentették be hivatalosan, hogy a távközlési szolgáltató 4,83 millió dollárt fizet a Yahoo webes érdekeltségeiért, ami nem érinti a állalat szellemi tulajdonának megfelelő részét, és azokat az összesen 40 milliárd dollár értékű befektetéseket sem, amelyek révén a Yahoo az Alibaba Group és a Yahoo Japan meghatározó tulajdonosa. Miután azonban a cég alaptevékenysége teljes egészében a Verizonhoz kerül, a felvásárlás gyakorlatilag a Yahoo önálló pályafutásának végét jelenti.

A Verizon tavaly májusban már a dotkom korszak (és az internetlufi) másik főszereplőjét, az AOL-t is megszerezte hasonló nagyságrendű, 4,4 milliárd dolláros áron. A Verizon most ehhez az üzletágához adja hozzá a Yahoo webes szolgáltatásait, vagyis a levelezést, a hírcsatornákat vagy a sport- és üzleti szolgáltatásokat. A vergődő Yahoo a mai napig havi egymilliárd felhasználóval kerül kapcsolatba, ami erős lökést adhat a globálisan 187 milliárd dollárosra becsült online hirdetési piacon erősítő Verizonnak.

A felvásárlás nyomán létrejövő új szervezeti felépítésről egyelőre keveset tudni: egyelőre mindenki "kollektív szinergiáról", versenyképes mobil médiáról meg nyílt és skálázható online megoldásokról beszél, aminek egyelőre nulla információértéke van. Ugyanígy kérdéses a Yahoo vezérigazgatója, Marissa Mayer jövője is, aki a maga részéről tovább irányítaná az online brandet, de az AOL egyik vezetője a Bloombergnek adott nyilatkozatában még korainak nevezte, hogy Mayer későbbi feladatairól beszéljen.

Elfogyott a befektetők türelme

A dotkom lufi csúcspontján a Yahoo cégértéke közel 240 milliárd dollár volt (az AOL ugyanakkor 220 milliárdot ért), így a mostani felvásárlás a egy korszak szimbolikus lezárásának is tekinthető. Miután 2008-ban visszautasította a Microsoft 45 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatát, a Yahoo átalakításokkal próbálkozó vezetősége folyamatos befektetői nyomás alatt állt, amivel a 2012-ben a Google-től érkező sztármenedzser Mayer sem tudott megbirkózni, és nem sikerült életképes alternatívát feléptenie az online hirdetési piacon a Google és a Facebook úthengere mellett.

Amellett, hogy a társaság már évek óta különösebb sikerek nélkül próbálkozott hirdetési üzletének átalakításával, és az utóbbi időben már közmondásos volt, hogy a társaság tulajdonképpen csak egy púp a saját befektetési portfóliója hátán: utóbbit már régóta magasabban jegyzik, mint a Yahoo tényleges cégértékét, és a vállalat likviditása sem elsősorban az alaptevékenységének köszönhető, hanem az olyan manővereknek, mint amilyen az Alibaba tőzsdére lépésekor 122 millió darab Alibaba-részvény 5 milliárd dolláros eladása volt.

A Yahoo részvényesei A Yahoo márka története természetesen mindezzel még nem ért véget. Azonban aki emlékszik rá, hogy milyen volt a betárcsázós internet korában egy Yahoo-fiókban bogarászni, az egyetért a Forrester Research elemzőjével: kár, hogy egy olyan vállalat, amelynek meghatározó szerepe volt a jelenlegi gazdaság kialakulásában, egy végkiárusításon fejezi be a karrierjét.

Piaci hírek

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.