A fizetési szolgáltatások nemzetközi piaca a következő években átlagosan 5,5 százalékkal bővülhet, ami azt jelenti, hogy az idei 1500 milliárd dollárt követően 2025-re már több mint 2 ezer milliárd dollárnak megfelelő bevételt termelhet. Ebből a növekedésből azonban csak azok a bankok hasíthatják ki a maguk szeletét, amelyek üzleti modelljükben is adaptálódnak a legújabb technológiákhoz, és hozzáadott értéket biztosítanak a szolgáltatásaikat igénybe vevő ügyfeleknek – olvasható az Accenture hétfőn kiadott közleményében.
A tanácsadó saját adataira (Accenture Research) hivatkozva azt prognosztizálja, hogy a fenti bevételek közel 15 százalékától, nagyjából 280 milliárd dollártól már most elbúcsúzhatnak a hagyományos bankok, mivel az eleve a digitális fizetési szolgáltatásokba, ezen belül is a nem banki szereplőkhöz áramlik az egyre gyorsabb, egyre kevésbé tolakodó, főként pedig ingyenes fizetési megoldásokon keresztül. A sebesség és a kényelem a magánfelhasználók vagy a kereskedők részéről is a legfontosabb piaci hajtóerőnek számít.
Az Accenture mindezek alapján úgy látja, hogy a bankokat egyre komolyabb versenyre kényszerítik a technológiai platformok (mint a PayPal), a fizetési szolgáltatásokat fejlesztő startupok vagy az olyan, kkv- és kiskereskedelmi fókuszú megoldások, mint amilyen a nálunk is egyre népszerűbb TransferWise. Ahogy már sokan sokféleképpen megfogalmazták, az új üzleti modellek természetesen új lehetőségeket is tartogatnak a hagyományos piaci szereplők számára, ezekhez azonban többre lesz szükség, mint a tranzakciós megbízások pecsételgetésére.
Már nem hajlandóság kérdése a megújulás
A Banking Pulse Survey című felmérés 22 ország összesen 240 illetékes banki vezetőjének válaszai alapján két olyan szempontot határoz meg, amelyben a bankok hatékonyan szállhatnak harcba a fizetési szolgáltatások területén. Az egyik az új digitális üzleti modellek tömeges bevezetése, vagyis az egyetlen kattintás, a biztonság, a kényelem és zökkenőmentes működés alapértelmezetté tétele. A másik a differenciálódás, az ügyfelek szemében is jól megkülönböztethető szolgáltatások, amelyek megerősítik a gyengülő lojalitást.
Az IIF (instant, invisible, free) fizetési megoldások korszakában a megkérdezett banki vezetők közül már tízből heten gondolják úgy, hogy három éven belül a nyers adatok áruba bocsátása is beépül saját cégének üzleti tevékenységébe. Ehhez képest 18 százalék szerint számít abszolút prioritásnak a bankoknál a kiskereskedelmi fizetési tranzakciók biztonságának fejlesztése, és majdnem ugyanennyien, 17 százalékban tartják elsődlegesnek a belülről indított, a szervezet örökségétől mentes, startup-szerűen létrehozott egységeket az innováció serkentéséhez. A trendek azonosítását illetően kiderült, hogy a felmérés résztvevőinek több mint 70 százaléka szerint a fizetés nemsokára mindenhol ingyenessé és azonnalivá válik.
Az Accenture illetékes vezetője mindehhez hozzáfűzi, hogy a digitális gazdaság robbanása a bankokat is arra kényszeríti, hogy az alapjaitól gondolják újra eddigi bevételi szerkezetüket. Azok a csatornák, amelyeken keresztül eddig milliárdokat kerestek, egyszerűen el fognak sorvadni, miközben olyan új normák születnek (például az egyetlen kattintásos fizetés), amelyek minden digitális üzleti modell alapját képezik. A vállalat közleménye és a femérés további adatai ezen a hivatkozáson keresztül érhetők el.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak