Már meg sem lepődünk, hogy a Google-nek és a Facebooknak kell fizetnie. Az ok: bonyolult a cookie-k elutasítása.

150 milliós büntetés a Google-nek, 60 milliós a Facebooknak. Ezzel nyitotta az évet a francia adatvédelmi hatóság. A CNIL (Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés) csütörtökön közölte, hogy rekordösszegű bírságot szabott ki a két vállalatra, mert megnehezítették az internetezőknek a cookie-k elutasítását.

A GDPR szigorúan szabályozza a felhasználó nyomon követésére is alkalmas cookie-k használatát. Egy újonnan meglátogatott oldalon a netező hozzájárulhat vagy elutasíthatja, hogy fogad a meglátogatott oldalakról cookie-kat. Ezt a Google és a Facebook nem is sértette meg. A CNIL-nek az volt a problémája, hogy míg a hozzájárulás egyetlen kattintás, addig az elutasítás hosszas procedúra (erről bárki meggyőződhet, ha inkognitó módban nyitott ablakban akar lefuttatni egy Google-keresést.)

A hatóság a facebook.com, a google.fr és a youtube.com gyakorlatát ítélte törvénysértőnek. Karin Kiefer, a CNIL egyik vezetője, a határozatot azzal kommentálta, hogy a sütik elutasításának ugyanolyan egyszerűnek kell lennie, mint a hozzájárulásnak, írta beszámolójában a Reuters.

A CNIL közölte: a két vállalatnak három hónap áll rendelkezésére, hogy kijavítsa a hatóság által kifogásoltakat. Azaz ugyanolyan egyszerűvé kell alakítaniuk a cookie-k elutasítását, mint az elfogadását. Ha a javítással átlépik a hatóság szabta határidőt, minden további nap után 100 ezer eurós pótdíjjal kell számolniuk.

Sokadik sokmilliós csomag a Google-nek

A Google-re nagyon odafigyel a CNIL. 2019 óta ez már a harmadik nagyobb összegű bírság, amit kiszab a vállalatra. 2019-ben elsőként kapott a keresővállalat nagyobb összegű büntetést: 50 millió eurót kellett fizetnie, mert több ponton megsértette az előző évben élesített GDPR előírásait. CNIL-nek akkor is hasonló problémája volt: a vállalat nem átlátható módon tájékoztatta a felhasználóit az adatvédelmi gyakorlatáról. A releváns információkat szétszórta különböző dokumentumokba, amivel akadályozta a felhasználókat.

Egy évvel később a CNIL 100 millió euróra emelte a tétet. A 2020-as, szintén rekordösszegű bírságot a reklámcookie-k használata miatt szabta ki: a Google ugyanis franciaországi weboldalain nem kérte a látogatók előzetes hozzájárulását, mielőtt ilyen cookie-kat töltött volna a felhasználók gépére, és azok felhasználási módjáról sem adott egyértelmű tájékoztatást.

Az akkori büntetés kapcsán egyébként a CNIL szigorított is az ilyen felhasználókövető eszközök alkalmazásán. A Franciaországban működő weboldalaknak bizonyos ideig nyilvántartást kell vezetniük arról, hogy milyen arányban utasítják el a netezők a cookie-kat.

Belejöttek, mint kiskutya az ugatásba

A franciák terveznek további szigorításokat is. Például előírnák, hogy egy oldalon a látogatók a belépés után, utólag is módosíthassák az adatgyűjtésre és követésre vonatkozó hozzájárulásukat.

Mint azt korábban írtuk, általános jelenség, hogy az adatvédelmi hatóságok egyre hatékonyabban tárják fel a visszaéléseket, és egyre bátrabban bírságolnak is a GDPR megsértése miatt. Látványosan emelkedtek a big tech cégekre kiszabott büntetések – a csúcs itt az Amazonra kirótt 746 millió euró volt –, de általában is lényegesen több eljárás zárult büntetéssel, mint 2020-ban.

Piaci hírek

Az idén már 10 millió hajtogatható csúcstelefont adna el a Samsung

A Samsung új összehajtható okostelefonokat mutatott be, amelyekkel jó időre biztosíthatja magának a gyorsan növekvő piac vezető helyét.
 
A felhő térfoglalása és a ransomware-támadások elszaporodása sok szervezetet rákényszerít, hogy újratervezze a mentési és helyreállítási infrastruktúráját.
A Világgazdasági Fórum figyelmeztetése szerint jelentős szakadék tátong a C-szintű vezetők és az információbiztonságért felelős részlegek helyzetértékelése között.

A járvány üzleti vezetőt csinált a CIO-kból

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2022 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.