A francia hatóságok 50 millió eurós bírságot szabtak ki a cégre, mert álláspontjuk szerint megsértette a tavaly életbe léptetett, szigorított európai adatvédelmi rendelet előírásait.

Csak idő kérdése volt, idén mikor és hol, no és persze melyik informatikai óriással szemben sütik el először a GDPR-ként emlegetett új jogi fegyvert. Hétfőn az illetékes francia testület (CNIL - Nemzeti Adatvédelmi Bizottság) el is oszlatta a bizonytalanságot, mivel 50 millió eurós büntetést rótt ki a Google-re.

Lecsapott a GDPR

A bírság kiszabását és különösen annak mértékét a tavaly élesedő GDPR, azaz az európai szintű adatvédelmi rendelet szigorú passzusai tették lehetővé. A kontinens jogalkotói ugyanis a személyes adatok védelmét mindenféle üzleti igény és cél elé helyezték, az ilyen információk begyűjtését, tárolását, kezelését és felhasználást pedig komoly feltételekhez kötötték. És hogy a rendelkezésnek foganatja is legyen, a lehetséges szankciók elméleti maximumát kis túlzással a csillagos égnél húzták meg.

A francia hatóság civil szervezetek bejelentése alapján vette górcső alá a Google gyakorlatát. A vizsgálat során több aggályos elemre bukkant, melynek együttes "elismerése" ez a nagy összegű büntetés. A CNIL álláspontja szerint a vállalat nem átlátható módon tájékoztatta a felhasználóit a témával kapcsolatban. Releváns információkat szórt szét különböző dokumentumokban, amelyeket a felhasználó csak nehezen, gyakran 5-6 külön teendő (mondjuk kattintás) után érhetett csak el.

A hatóság szerint az sincs rendben, ahogy a Google beleegyezést kér a személyes adatok feldolgozására és azok használatára (például személyre szabott hirdetéseknél). A CNIL a most alkalmazott gyakorlatot nem tartja kellően informatívnak, és az sem egyértelmű, hogy pontosan milyen felhatalmazásokat kap így a vállalat a felhasználóitól.

A francia testület a bírság kiszabásánál figyelembe vette a jogsértések súlyosságát, az érintettek körét és azt is, hogy nem egyszeri mulasztásról, hanem - álláspontjuk szerint - folyamatos jogsértésről van szó.

Sok? Kevés?

Mivel éves szinten a cég globális forgalma bőven 100 milliárd dollár felett van, így a franciáknak befizetendő 50 millió euró a közelében sincs az elméleti maximumként kiszabható bírságnak (utóbbi a vétkes vállalat éves forgalmának 4%). Ugyanakkor a nagyjából 16 milliárd forintnak megfelelő büntetés már olyan nagyságrend, amit azért egy ilyen hatalmas cég, mint a Google is megérez. Főleg, hogy ha a francia példát más országok szabályozó hatóságai is követik.

A GDPR erejét és fontosságát jól szemlélteti, hogy Franciaországban ugyan nem ez volt az első ilyen ügye a keresőóriásnak, de a szintén a személyes adatok kezelésével kapcsolatban felmerült problémák miatt a CNIL által 2011-ben kiszabott 125 ezer eurót, valamint a három évvel később érkező 150 ezer eurós büntetéseket mellényzsebből kifizethette a Google.

A cég egyébként közölte, hogy igyekszik a feléje támasztott komoly elvárásoknak megfelelni és természetesen mindenben megfelelni a GDPR előírásainak. A konkrét üggyel kapcsolatban pedig a határozat áttanulmányozását követően döntenek majd.

Piaci hírek

Harry Smithnek hívnak? Akkor buktad ezt a szoftvermérnöki állást!

A mesterséges intelligenciát használó toborzószoftverek állítólag nem szeretik az angolszász nevet viselő férfi jelölteket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.