Tegnap komoly szankciókat tartalmazó határozatot hozott Spanyolország versenyhivatala (CNMC). A felügyeleti szerv összesen 194,1 millió euró (kb. 218 millió dollár) bírságot szabott ki az Amazonra és az Apple-re, amiért a két vállalat befolyásolta az Apple és versenytársai készülékeinek online értékesítését az ország területén.
A szabályellenesnek minősített együttműködési szerződést még 2018 őszén írták alá a felek. Ez a megállapodás egyrészt hivatalos értékesítői státuszt adott az Amazonnak az Apple termékeire, másrészt olyan (versenyellenesnek minősített) záradékokat tartalmazott, amelyek befolyásolták az elektronikai eszközök online piacát Spanyolországban.
A CNMC vizsgálata alapján a két vállalat "indokolatlanul korlátozta az Apple-termékek eladóinak számát az Amazon spanyolországi weboldalán". A hivatal szerint mindennek következtében blokkolták a kiskereskedők több mint 90 százalékát, akik az Amazon piacterét használták az Apple készülékek értékesítésére.
A megállapodás ezen felül korlátozta azoknak a hirdetési felületeknek a mennyiségét, ahol a konkurens Apple-termékeket lehetett hirdetni az Amazon helyi oldalán, és korlátozta "az Amazon azon lehetőségét, hogy más elektronikai márkák hirdetéseivel célozza meg az Apple-termékek vásárlóit, akik a weboldalát használják".
A hivatal jelentése szerint a két technológiai óriás közötti megállapodást követően az Apple online értékesített készülékeinek árai emelkedtek Spanyolországban. Az Apple-re kirótt 143,6 millió eurós, illetve az Amazonnak "járó" 50,5 millió eurós bírságot tartalmazó határozat ellen két hónapjuk van fellebbezni az érintetteknek.
Nem is úgy volt! Nem is lesz belőle semmi?
A versenyhivatali döntés nyilvánosságra kerülését követően mindkét cég jelezte, hogy fellebbez a bírság miatt, mival azt teljesen alaptalannak tartják.
A Reutersnek nyilatkozó Amazon-szóvivő például azt hangsúlyozta, hogy cégének semmiféle haszna nem származhat abból, ha eladókat zár ki a piacteréről, mivel üzleti modellük pontosan ezeknek a partnereknek a sikerén alapszik. A szóvivő azt is hozzátette, hogy az Apple-készülékek vásárlói profitáltak a megállapodásból, és a szerződés megkötése után nőtt az iPadekre és iPhone-okra vonatkozó kedvezmények száma. Az Apple szerint az Amazonnal kötött megállapodás célja az online értékesített hamisítványok visszaszorítása volt.
A mostani ügy szempontjából nem lényegtelen adalék, hogy 2021-ben az olasz versenyhatóság egy nagyon hasonló megállapodás kapcsán szintén arra jutott, hogy a felek szabályellenesen korlátozták a piaci folyamatokat, amiért a két cég több mint 200 millió eurós bírságot kapott. Döntést azonban végül visszavonta az olasz testület.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak