A The Wall Street Journal keddi beszámolója szerint az Uber 120 milliárd dolláros értékeléssel tervezi részvényeinek elsődleges forgalomba hozatalát a tőzsdén, ami nagyjából 50 milliárddal haladná meg a vállalat legutóbbi befektetési körén alapuló, 60 milliárd dolláros cégértéket. A 2019-re tervezett részvénykibocsátás ezzel minden idők egyik legnagyobb értékű tőzsdei belépője lenne, az Uber piaci kapitalizációja pedig a nyilvános kereskedésben való megjelenéskor meghaladná például a Facebook 2012-es 104 milliárdját is.
A társaság tőzsdére menetele ugyanakkor az eddigi legkomolyabb próbatétel lesz azzal kapcsolatban, hogy a befektetők meddig hajlandók tolerálni a technológiai unikornisok, vagyis az egymilliárd dollárnál is többre értékelt startupok veszteségeit. (A befektetői állatnevezéktan szerint egyébként az Uber jelenleg "dekakornis", a százmilliárdos értékelés felett pedig "hektokornis" cég lenne, és ez nem vicc.) Bár a társaságnak valamelyest sikerült csökkentenie veszteségeit, az elmúlt pénzügyi évben is komoly veszteséget termelt.
Távolságot tartanának a saját pénznyelőjüktől
Az Uber 2009-es indulása óta már több mint 11 milliárd dollárt égetett el, likviditási problémái ennek ellenére még nincsenek, hiszen eddigi befektetőinek köszönhetően még augusztusban is több mint 7 milliárd dolláros készpénzállománnyal rendelkezik. Bár a vállalat nem kommentálta a WSJ értesüléseit, a kibocsátás körül bábáskodó Goldman Sachs és Morgan Stanley 120 milliárdos értékelésről szóló javaslata mindenképpen azt feltételezné, hogy a társaságnak sürgősen meg kell találnia a további növekedés biztosítékait.
Ahogy arról szeptember elején írtunk, az újabb területekre (elektromos rollerek, ételszállítás) való benyomulás is egyelőre inkább a költségoldalon jelentkezik. A Financial Times szerdai riportjából ugyanakkor az derül ki, hogy a vállalat Advanced Technologies Group nevű, az önvezető járművek fejlesztésén is dolgozó részlegét még a tőzsdére lépés előtt leválasztaná magáról, és egy saját gazdálkodással működő spin-off cégbe vinné, amelynek kisebbségi részesedését ugyancsak áruba bocsátaná.
Az autonóm járművek fejlesztése az elmúlt három évben legalább 2 milliárd dollárt emésztett fel, amit a részvényesek a megfelelő jövőkép hiányában a veszteség rovatba könyvelnek. A fejlesztéseknek egyelőre nem sok hozadéka volt, sőt a teherszállítással kapcsolatos terveket már el is engedték, a társaság egészének negyedévről negyedévre termelt veszteségéhez pedig hol 15, hol 30 százalékával (az elmúlt hat negyedévet tekintve 125 és a 200 millió dollár közötti szinten) járult hozzá.
A digitális gazdaság nagyrészt a bizalomra épül
A FT értesülései szerint (amelyeket az Uber megint csak válasz nélkül hagyott) a vállalat megtartaná az ellenőrzést az új szervezet felett, de külső partnereket vonna be a költségek fedezésére és a technológiák piacosítására is. Bár az Uber vezérigazgatója a múlt hónapban még cáfolta, hogy az Advanced Technologies Group értékesítését terveznék, megfogalmazásában ott lógott a "pillanatnyilag" kifejezés is, ami éppenséggel nem jelent ellentmondást a Finanial Times információival szemben.
A részvénykibocsátás előtt természetesen a korábbi PR-katasztrófák utóhatásait is kezelni kell, az Uber új vezetése pedig ismét kijött valamivel ezen a területen. Az Egyesült Királyságban és 23 további európai országban az alkalmazásból elérhető biztonsági funkciók a korábban lokálisan működő eszközöket fogják össze: az utasok megoszthatják az utazás részéeteit a megbízhatónak jelölt kapcsolatokkal, egyszerűen hozzáférhetnek a vészhelyzeti szolgáltatásokhoz, vagy tájékozódhatnak a biztonsággal kapcsolatos szabályokról.
A sofőrök vagy az Uber Eats futárok ugyancsak megkapták a maguk biztonsági frissítéseit a megbízható kapcsolatok vagy a riasztások tekintetében, de rendelkezésükre áll például a sebességtúllépést jelző figyelmeztetés vagy a biztosítások könnyebb intézésére szolgáló központi felület is. Mindez egy kicsi, de nagyon is szükséges lépést jelent az Uber ingatag piaci helyzetében, amit nem kifejezetten erősítettek a cég biztonsági intézkedéseinek elégtelenségéről szóló kritikák.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak