Az Uber július végén jelentette be, hogy a jövőben az autonóm személyautók fejlesztésére koncentrál, így a teherszállításban már biztosan nem fog saját technológiákkal megjelenni. Az alig két éve működő részleg eddigi útját perek és folyamatos veszteség kísérte, a források elégetésén kívül viszont sem látványos eredményeket, sem világos stratégiát nem tudott felmutatni. A befektetői nyomás a legutóbbi negyedéves számok után már odáig fokozódott a vállalat vezetésén, hogy az önvezető autók fejlesztését, sőt taxis alaptevékenységét is kénytelen megvizsgálni.
Bár a cégnek egyelőre nincsenek likviditási gondjai, 2009-es indulása óta már több mint 11 milliárd dollárt égetett el. Bevételei növekednek ugyan, de továbbra sem nyereséges, az újabb területekre (mint például az ételszállítás) való belépési kísérletek pedig ugyancsak a költségoldalon jelentkeznek. Az egyik ilyen terület a kerékpárbérlés (hivatalosan: kerékpár-megosztás), ahol befektetőként az Uber már korábban is megjelent itt-ott, de Dara Khosrowshahi vezérigazgató a Financial Timesnak adott augusztus végi interjújában már arról beszélt, hogy a jövőt sokkal inkább a kerékpárok és az elektromos rollerek jelentik, sem mint az autók.
Fogpiszkáló lesz belőle, ha el nem...
Az Uber első embere ezt a folyamatos veszteségek miatt egyre nyugtalanabb befektetőknek címezte, szerinte ugyanis a rövid távú nyereséget érdemes feláldozni azért, hogy a vállalat hosszabb távon sokkal nagyobb elérést építsen fel magának. Ennek egyik eszközét pedig éppen a kerékpárokban és az elektromos rollerekben látja, amelyek éppen egy látványos (bár nem feltétlenül tartós) divathullám felfutó ágán vannak. Khosrowshahi szerint igaz, hogy egy-egy biciklis utazáson az Uber kevesebbet keres, mint egy autórendelésen, az ügyfelek azonban a rövidebb utazásokra sokkal gyakrabban is vennék igénybe ezt a közlekedési formát.
Az elmúlt pénzügyi évben 4,5 milliárd dolláros veszteséget termelő vállalat ezzel elég élesen eltekeri a kormányt: nemrég még a városi közlekedés forradalmáról beszéltek a mobil applikációra szervezett taxiszolgáltatás kapcsán, ami azonban a szabályozás változásaival több kulcspiacon is veszélybe került. Ugyanezek a változások viszont, elvileg, éppen hogy kedveznek azokak a modelleknek, amelyek a dugók és a szennyezés csökkentésével kecsegtetnek. A cég idén tavasszal, a Jump kerékpárkölcsönző hálózatának felvásárlásával szerzett komolynak mondható pozíciókat az új területen, így amerikai és európai nagyvárosokban is.
Az új irányvonalról azonban már most kiderült, hogy az Ubernek ott sem lesz könnyű dolga, ha versenyezni akar az egyre szaporodó konkurenciával. A San Franciscó-i tömegközlekedésért felelős ügynökség, amely nemrég kitiltotta felségterületéről a szanaszét hagyott elektromos rollereket – pontosabban a "rollermegosztó" szolgáltatásokat –, most egy pilot program keretében mégis lehetőséget adott két cégnek, hogy egy teljes éven át működhessen a második legsűrűbben lakott amerikai nagyvárosban.
Mintha nem lenne elég bajuk
A kiválasztottak között azonban sem az Uber, sem legnagyobb riválisa, a Lyft nem kapott helyet: az első körben 1250, később pedig már 2500 elektromos roller üzemeltetésére a Scoot és a Spin nevű vállalkozások kaptak lehetőséget a 12 pályázó közül. Bár a döntés annyiban nem meglepő, hogy az Uber viharosnak mondható közös múltat görget maga előtt a San Franciscó-i kormányzattal, a város elvesztése komoly csapást jelent a cég formálódó üzletágának. Nem csak a fontos piac elvesztése szempontjából, de abban a tekintetben is, hogy az egy éven keresztül tartó program során olyan vizsgálatokra és szabályozási modellek kialakításra kerül majd sor, ami a későbbiekben hatalmas előnyt jelent majd a résztvevőknek.
Mindehhez lazán kapcsolódó hír, hogy a Bloomberg pénteki információja szerint a Lyft beelőzné az Ubert a tőzsdére menetellel. A lap úgy értesült, hogy az Uber fő ellenfele már jövő márciusban vagy áprilisban levezényelné az elsődleges nyilvános részvénykibocsátást, ennek érdekében pedig már szeptemberben egyezteni kezd a bankokkal a jegyzésekről. A Lyft jelenleg pontosan ugyanannyi helyszínen szolgáltat az Egyesült Államokban, mint az Uber, amely egyébként szintén jövőre menne a tőzsdére. A méretét tekintve kisebb és kevesebbre értékelt Lyft gyors és jelentős tőkebevonása az elemzők szerint ugyancsak rontana a kibocsátás előtt álló Uber helyzetén.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak