Látszólag nem is annyira borzasztó számokat közölt a Twitter legutóbbi negyedévéről, ám a befektetőket nem hatotta meg a sok kétszámjegyű növekedést mutató sor. A felhasználói bázis jelentős bővülésének elmaradása, és főleg a borús rövid távú kilátások miatt történelmi mélységbe süllyedtek a cég papírjai.
Valami van, de ez nem elég
A közösségi hálózat június végén zárt második negyedéve 502 millió dolláros forgalmat produkált. Ez pedig komoly, több mint 60 százalékos növekmény az egy évvel ezelőtti állapothoz képest. A képet viszont rögtön sötétebbre festi, hogy a bevételnövekedés nem párosult a profitabilitás gyökeres javulásával. A mintegy 137 millió dollárra rúgó nettó veszteség alig valamivel jobb, mint a tavaly ilyenkori egyenleg. Igaz, az egyszeri tételektől megtisztított nyereség már kedvezőbb folyamatokra utal, hiszen a tavalyi plusz 14,6 millió után most 48,5 millió jött össze.
A Twitterhez hasonló, fiatal internetes cégeknél első körben ugyanakkor nem feltétlenül a profittermelés a lényeges kérdés. A befektetőket leginkább a felhasználói bázis folyamatos és erőteljes emelkedése nyugtatja meg. Ebből a szempontból azonban nagyon rosszul mutatnak az adatsorok. A 316 milliós havi aktív tábor egyrészt eltörpül a rivális Facebook 1,5 milliárdos bázisához képest. Az éves növekedés ugyan még kétszámjegyű (15%), de a negyedéves összehasonlításban már 3 százalékot sem tudott hízni a közösség.
Hogy mennyire komoly falba ütközött a cég, arról maga a Twitter pénzügyi vezetője számolt be a jelentést kísérő kommentárjában. Anthony Noto üzleti körökben meglehetősen szokatlan nyíltsággal beszélt arról, hogy a befektetők nem számíthatnak "fenntartható és jelentős növekedésre" a felhasználói szám tekintetében. Sőt, még azt is kimondta, hogy a termék használata továbbra is túlságosan bonyolult.
Irány a mélység!
Ezek után nem volt meglepő, hogy az utóbbi hétben amúgy is látványos, körülbelül 15 százalékos visszaesést mutató részvényárfolyam újabb zuhanásba kezdett. Az egy nap alatt elkönyvelt 5 százalékos csökkenés pedig elég volt ahhoz, hogy a 2013 novemberében tőzsdére lépő vállalat részvényei történelmi mélységbe, 29 dollár környékére essenek.
A Twitter-papírok a 2013 novemberi árfolyamnál 30, a csúcsértéknél 60 százalékkal állnak gyengébben
A Twitternél persze nem csak a felhasználói bázis befagyása utal a gondokra. Például Dick Costolo vezérigazgató nagy hirtelenséggel bejelentett távozása nem éppen a megfontoltan vezetett vállalat képét sugározta. Ráadásul nem elég, hogy még nincs is meg az új első ember, de az utóbbi napokban több fontos beosztásban dolgozó vezetőről is kiderült, hogy veszi a kalapját. Ezek a hírek indították meg az elmúlt héten tapasztalt árfolyamesési lavinát.
Próbálkoznak, de nem működik
Pedig a Twitternél igazán sok mindent megpróbáltak. Nagyon sokat fejlesztettek az elmúlt időszakban, új termékeket, bevételi forrásokat vezettek be. Viszont ezek közül egyik-másik nem teljesített úgy, ahogy remélték. Alig néhány hete pedig bejelentették a Project Lightning elnevezésű funkciót, amely a fontos eseményekhez, történésekhez kötődő, nagy képekkel és videókkal operáló új elem lenne, ami az appokban, a netes felületen, sőt, akár más alkalmazásokban jelenne meg.
A lényeg viszont változatlan maradt, és ezt a pénzügyi igazgató maga is kimondta: a termék egyszerűen túl bonyolultan működik ahhoz, hogy szélesebb rétegeket lehessen megnyerni vele. Ahogy egy megszólaltatott elemző frappánsan megfogalmazta: a mamám most sem érti, mi az a hashtag; azzal viszont tökéletesen tisztában van, mit jelent a lájkolás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak