Minden út a cloudba vezet, de nem mindegy, hogy mikor és miért határozza el magát egy szervezet a váltásra. Különösen fontos ez az érzékeny adatokkal is dolgozó üzleti intelligencia esetén – utánajártunk, mire érdemes odafigyelni.

Sorozatunkat az üzleti intelligencia idei trendjeivel kezdtük, amiben már említettük a BI felhő szegmensben való idei előretörését. Noha hazai körképünk rávilágított, hogy a magyar piac szereplői óvatosak a nyitással, a jelenséggel érdemes és kell is foglalkozni. A cloud BI ugyanis a leggyorsabb és leginkább költséghatékony módja annak, hogy a vállalatok kihasználják az üzleti intelligenciában rejlő előnyöket. (Az összeállításban eddig megjelent cikkek: Üzleti intelligencia – ösvény a Nagy Adat útvesztőjében; Fejlett adatvizualizáció: ne csak lásd, értsd is!; Üzleti analitika itthon: bankoktól az időjárás-előrejelzésig.)

Jelenleg az üzleti intelligencia 85,9 milliárd dolláros piacából a cloud megoldások igen kis hányadot tesznek ki, de egy január végén megjelent elemzés szerint 2017-ig éves szinten 47 százalékos növekedést produkálnak majd (szemben a teljes piac 16 százalékos eredményével), megközelítve a 4 milliárdos értéket. A Pringle and Company piackutató szerint ez, a SaaS (Software as a Service – szoftver mint szolgáltatás) modellre alapuló üzleti intelligencia lesz a kulcsa annak, hogy a BI eszközök kikerüljenek a "maroknyi" BI-specialista kezéből, és tömegtermékké válhassanak.

Jók a BI szoftverek, de...

Mi a "baj" a hagyományos, telepített szoftverre alapuló rendszereknek, a SaaS megoldásokkal szemben? Először is, túl sokba kerülnek: a BI szoftverek – specializált voltuk és az általuk elérhető üzleti előnyök miatt – jellemzően még egy nagyvállalat számára is fájdalmas kiadást jelenthetnek, nem is említve az alkalmazásba vétel és a konfigurálás költségeit. A kkv-k számára gyakorlatilag nincs is lehetőség komplex BI szoftver(ek) használatára.

Ám nem ez a legnagyobb gond: a döntés meghozatalától az első jelentés elolvasásáig igen sok idő telhet el. Még gyors bevezetés esetén is igénybe vesz pár hónapot a rendszer létrehozása, de az amerikai Indicee (https://www.indicee.com/) tapasztalatai szerint átlagosan 9-12 hónapig tart egy-egy projekt. Ami az IT-erőforrásokat is igen megterheli: nem csak a rendszer beüzemelése, de a képzés, a karbantartás, a frissítés, a probléma-elhárítás is időbe – és így pénzbe kerül.

Gyakori indok a BI bevezetésével szemben annak összetettsége; az elemzések és a jelentések elkészítésének nehézsége(i). Mivel az üzleti felhasználóknak gyakran nincs idejük (és őszintén szólva: kedvük sem) a szükséges tudás elsajátításához, az IT-t terhelik ilyen irányú igényeikkel. A fentiek eredményeként akár nagyon rosszul is elsülhet az üzleti adatok elemzésének igényére adott vállalati válasz: ha nem is fullad kudarcba a projekt, nem hozza azt a pluszt, egyszerűséget, amit elvártak tőle.

Már eljött az idő váltani?

A fentiekből könnyen belátható, milyen előnyökkel bírhat a felhőalapú BI használata. Ám ahogy más üzleti döntéseket, úgy ezt sem szabad elhamarkodottan meghozni, érdemes néhány kérdést feltenni az átállást megelőzően. Nézzük át röviden, mire kell odafigyelni!

Először is: mekkora a cég BI-költségvetése? Ha erősen korlátozott, például kkv-k esetén, akkor valószínűleg az IT-büdzsé is csak szűk takaró alatt nyújtózhat – ez egy fontos érv a tervezhető költségű, rugalmasan növelhető vagy csökkenthető kiadással járó SaaS modell alkalmazása mellett. Ezt követően meg kell vizsgálni a projekt léptékét: kisebb, célzott BI-projektek jellemzően sikeresebbek cloud alapokon; rövid idő alatt választ tudnak adni speciális üzleti kihívásokra, gyors megtérülés mellett.

Ez át is vezet a következő kérdésre: mennyire gyorsan van szükség az üzleti intelligenciából származó előnyök kihasználására? Nyilván minél hamarabb szeretné egy vállalat élvezni ezeket a lehetőségeket, de SaaS modell esetén nem kell még hónapokat sem várni. Ha pedig a megtámogatni kívánt projekt igen rövidtávú, néhány hetes, akkor a kérdés nem is kérdés többé.

Szintén fontos tényező a szervezet informatikai erőforrása. A szoftver mint szolgáltatás modell akkor is segíthet, ha ugyan az IT-büdzsé és -szakemberek száma egyébként megfelel a vállalat méretének, de túlságosan leterheltek ahhoz, hogy megbirkózzanak a BI jelentette plusz igényekkel is. Ráadásul a felhőalapú lehetőségek kevésbé "elvontak", könnyebben használhatók, az üzleti felhasználók "önjáróbbak" lehetnek, így az informatikusokat is kevésbé terhelik.

Természetesen ez az összetettség attól is függ, milyen funkcionalitásra van szükség. Ha egy "mindent tudó" rendszer jelenti a megoldást, integrált dashboardokkal, értékeléssel, adatbányászattal és prediktív elemzésekkel, akkor a telepített BI lehet optimális. Ugyanakkor sok vállalat idővel rádöbben, hogy ugyanúgy járt az üzleti intelligencia szoftvereivel, mint az irodai alkalmazáscsomagjaival: mindent tudnak, de a funkciók 80 százalékára semmi szükség. Ez a SaaS modell felé billenti a mérleg nyelvét.

A cloud irányába mutat az üzleti analitika jellemző használata is: nem folyamatosan, a nap 24 órájában van szükség rá, de amikor elő kell állítani az elemzéseket, akkor azt mindenki gyorsan akarja megkapni. Ezt a hullámzó igényt sokkal jobban – olcsóbban és hatékonyabban – ki tudja szolgálni a SaaS modell. Ugyanakkor, ha más, a szervezet által már használt alkalmazásokkal kell integrálni a BI-t, akkor a fejlettebb szoftverfejlesztő készletek miatt inkább az on-premise, azaz helyben telepített megoldásoknak áll a zászló.

Végül szinte csak a cloud megoldások jöhetnek szóba akkor is, ha gyakran mobil eszközökről kell elérni az elemzéseket, ahogy akkor is, ha arányaiban nagy létszámú az üzleti analitikához hozzáférni vágyók csoportja. Így ugyanis webalapú eléréssel, külön kliens telepítése nélkül bárhonnan rendelkezésre állhat a BI.

Mindenre van megoldás

Akad néhány kétely, ami felmerülhet még az üzleti analitika felhőbe költöztetése kapcsán. Például az adatok védelme vagy technikai okokból való elvesztése gyakran felmerülő kérdés egy bevezetés előtt, de a SaaS szolgáltatók többségének kész receptje van ezekre a kihívásokra. Nem árt tudni például, hogy a felhőrendszerek sokszor jobb backup megoldást kínálnak a nagy szolgáltatóknak – Amazon AWS, Windows Azure stb. – köszönhetően, mint a helyszínen telepített infrastruktúrák. A SaaS BI emellett jól skálázható, relatíve könnyen kiterjeszthető az egész szervezetre, miután már "kicsiben" bevált, szemben a telepített üzleti intelligencia szoftverekkel.

Cloud & big data

Tudja, melyik cég gyártja a legtöbb ipari robotot?

Az Amazon szerint ők. A világ egyik legnagyobb online kereskedője folyamatai optimalizálására leginkább házon belüli fejlesztésekre támaszkodik.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.