3 milliárd dollárnyi tőkét akar gyűjteni a fiatalok körében népszerű, de egyébként masszívan veszteséges vállalat.

Most már hivatalos, helyt állóak voltak a Bloomberg értesülései: a Snap tőzsdére megy. A Snapchat mögött álló vállalat értékét 20-25 milliárd dollárra teszik; a kezdeti tőkebevonást pedig 3 milliárd dollárra. A New Yorki Tőzsdén listázzák majd a cég papírját, SNAP név alatt.

Mindössze öt éves a vállalat, melyet alapítója, Evan Spiegel felsőoktatási tanulmányai feladását követően hozott tető alá. Az egykor stanfordi diák egyébként még mindig az egyik legmeghatározóbb tulajdonos: a cég 22 százalékos részesedésével bír; és amint a részvények elérhetővé válnak a nyilvánosság számára, opciója szerint további 3 százalékot kaphat. Éves fizetése 500 ezer dollár volt, de a tőzsdére menetellel ez 1 dollárra esik. Igaz, a 26 éves cégvezető bónusza minden évben 1 millió dollár lesz, de ez még mindig csak aprópénz a részvényeken realizálódó milliárdos nyeresége mellett.

Bevétel van, nyereség nincs

A los angelesi közösségi hálózat sikerét a fiatalok körében elért népszerűségének köszönheti. A napi szinten megjelenő 158 millió felhasználó zöme ugyanis vagy tinédzser, vagy a húszas éveiben jár, így a hirdetők szemében különösen kedves tábort tudhat magáénak a Snap(chat).  Ahhoz persze, hogy a fiatalok odaszokjanak, nem csak a saját szubkultúrájuk kiteljesedésére volt szükség, hanem az olyan sztárok megjelenésére is, mint például Kim Kardashian.

A sok rajongót egyébként csak most kezdi termőre váltani a vállalat. A felhasználói által megosztott képeket mindössze rövid ideig megjelenítő szolgáltatás 2015-ben mindössze 58,7 millió dolláros bevételt termelt, ám ez tavaly már 404,5 millió dollárra emelkedett, és, ha tartani tudja a trendet, idén már minden bizonnyal túl fogja szárnyalni a félmilliárdos határt is.

Igaz, a valamivel több mint 400 milliós bevétel mellé társult egy 451 milliós kiadás is, ami azért rontja az összképet. Ennek megfelelően tavaly sem hozott profitot a vállalat; részvényenként 0,53 centes veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni a tulajdonosok. Ennek ellenére várhatóan ömleni fog a pénz a cégbe, mivel a vállalat egyre keményebben fekszik neki annak, hogy jövedelmezőre forduljon.

Mikor lesz profit?

Ennek érdekében igazolták le például a Sony Entertainment vezérigazgatóját, Michael Lyntont, aki a múlt hónapban jelentette be, hogy otthagyja a japán vállalatot a Snap igazgatói tanácsának székéért.

És ott van a Spectacles nevű szemüveg piacra lépése is. A 130 dolláros, kamerával bíró eszköz viselője perspektívájából rögzít 10-30 másodperc közötti "életképeket". A felvétel különleges, kerek formátumban készül, ami a Snapchat (pontosabban most már Snap) szerint jobban hasonlít az emberi látáshoz, ezért a felvett élmények erősebb hatást válthatnak ki a nézőből. Amint az a tőzsdei bejelentésből kiderül, a Spectacles megjelenése egyelőre limitált, így a belőle származó bevétel sem jelentős, de ha sikerül rápörgetni a rajongótábort, akkor a reklámoktól független, új bevételi forrásra találhat a vállalat.
 


A Snap jövőjét persze nem csak saját fejlődése, hanem riválisai is befolyásolják. Az Instagram révén kép- és videokészítésben szintén erős Facebook nemrég különösebb lelkifurdalás nélkül tette elérhetővé a Snapchat Stories szolgáltatást gyakorlatilag lemásoló Facebook Stories funkciót. Zuckerberg cége ráadásul legalább egy nagyságrenddel nagyobb anyagi háttérre támaszkodhat; az onlinereklám-piac terén pedig még okozhat fejtörést egymásnak a két cég, a potenciális hirdetők iránti küzdelem során.

Hasonló cipőben jár a Google is a Youtube révén, melynek videomegosztója már közel sem olyan népszerű a fiatalok körében, mint akár csak öt éve volt. Ennek ellenére az amerikai keresőóriás partnerként is fontos szerepet játszik a Snap üzletmenetében. A Google felhőszolgáltatásában tárolódnak ugyanis a Snap generálta adatok. A vállalat nemrég be is jelentett egy 2 milliárd dollárra rúgó megállapodást a Google-lel, melynek révén a következő öt év során is az utóbbi felhőszolgáltatását fogja használni.

IT-s cégek a piacon

Noha az elmúlt időszakban nem volt akkora volumenű tőzsdére való bevezetés, mint amit most a Snap végrehajt – a Nutanix például egy nagyságrenddel kisebb volumenű pályán játszik -, a Spiegel alapította vállalathoz képest azért voltak nagyobb halak a történelemben. Ezek legnagyobbika a 2014-es Alibaba tőzsdére lépése volt, melynek során majdnem 22 milliárd dollár értékben adtak el részvényeket a tulajdonosok új befektetőknek. A dobogó második helyére a nagy rivális Facebook állt fel; Zuckerberg cége 2012-ben 16 milliárd dollárt söpört be a közösségi hálózat papírjainak nyilvánossá válását követően.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.