A Facebook ugyan küzd a hamis hírek problémájával (és nincs vele egyedül), de pénzből valódit állít elő. Öt évvel az első nyilvános részvénykibocsátás után elképesztő számokkal szolgált a közösségi háló mögött álló cég: közel 9 milliárd dolláros hirdetési bevételre tettek szert a múlt év utolsó három hónapjában. A 8,81 milliárd dollár, részvényenként 1,41 dolláros nyereség rácáfolt az elemzői várakozásokra; a várakozások 8,51 milliárd dollárt és 1,31 dolláros részvényenkénti nyereséget jeleztek előre.
Azt is bejelentette a vállalat, hogy már majdnem elérte a kétmilliárdot a felhasználói tábor. Az eggyel korábbi negyedév 1,79 milliárdos eredményét ezúttal már 1,86 milliárdnyi facebookozó szárnyalta túl. Vagyis hét emberből kettő már legalább havi rendszerességgel lép fel a digitális közösségi térre.
Az eredmények tükrében nem meglepő, hogy közel 3 százalékot emelkedett a vállalat papírjainak értéke a tőzsdei kereskedés zárását követően. Annak ellenére tudtak drágulni a részvények, hogy már korábban is erős eredményeket produkált a cég: a tavalyi második negyedévben például 6,5 milliárd dolláros bevételt mutatott fel.
Rázós időszak előtt áll a Facebook?
Noha a fenti számok impozánsak, intő jel, hogy lassulóban a reklámbevétel növekedése. A vállalat bevételeinek zöme pedig ebből származik: 8,63 milliárd dollárt hoztak a hirdetések az év utolsó három hónapjában a közösségi média konyhájára (ennek 84 százaléka már a mobil platformról érkezik). David Wehner gazdasági igazgató még novemberben árulta el, hogy az elmúlt év második felében érezhető lassulást tapasztaltak ezen a téren.
És nem ez az egyetlen kihívás, amivel szembe kell néznie Mark Zuckerberg cégének. Egyre komolyabb fenyegetést jelent a tőzsdére készülő Snapchat, melynek részvényei a héten jelenhetnek meg nyilvános kereskedésben. A Snapchat fiatal, hűséges és nagyon aktív felhasználói bázissal rendelkezik: 2016 derkán például már 150 millióan használták az appot napi szinten. Kép- és videokészítésben persze a Facebook is erős az Instagram révén, amelynek nemrég megjelent Facebook Stories funkciója gyakorlatilag egy az egyben lekoppintotta a sikeresen működő Snapchat Stories szolgáltatást.
Virtuális valóság, valódi pénzbüntetés
Szintén érinti a Facebook pénzügyi helyzetét, hogy a tulajdonába került Oculus ellen folytatott perben a minap a felperes javára döntöttek. A virtuális valóság koncepciójának gyakorlatba való átültetésén dolgozó Oculus egy texasi bíróságon áll vesztésre; az őt félmilliárd dollárra perelő ZeniMax Media szerint előbbi engedély nélkül használta fel szellemi tulajdonát.
Míg a ZeniMax érthető okokból elégedett a bírói döntéssel, az Oculus csalódottságát fejezte ki az ítélet miatt. A cég szóvivője leszögezte, hogy az Oculus termékei az Oculus fejlesztette technológián alapulnak, működésükhöz külső fejlesztőktől származó, engedély nélkül átvett eljárásokat nem használnak.
Egyelőre nem tudni, hogy a 3 milliárd dollárért 2014-ben Facebook tulajdonba került vállalatnak saját magának kell-e kigazdálkodnia az 500 millió dolláros büntetést, vagy Zuckerbergék kinyitják a pénztárcájukat. Az biztos, hogy a Facebook alapítója szintén részt vett a tárgyaláson, hogy jelenlétével mutassa, mennyire komolyan veszik a bírósági eljárást. Pár napja pedig bejelentette, hogy hazacsábították a Google-nél tapasztalatot szerzett, majd a Xiaomi nemzetközi terjeszkedését felügyelő Hugo Barrát a virtuális valósággal foglalkozó részleg vezetésére.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak