Nem sokáig kellett találgatni, hova igazol Hugo Barra. A Szilícium-völgyben jól ismert szakember néhány napja jelentette be távozását a Xiaomitól, ahol mintegy három és fél évig felelt a rakétaszerűen növő kínai mobilgyártó nemzetközi expanziójáért.
A következő nagy dobás
A Facebook-alapító bejegyzésével immár világossá vált, hogy a kínai "kiküldetést" a közösségi hálózat virtuális valósággal (virtual reality - VR) foglalkozó részlegének vezetésére cserélte Barra. Mark Zuckerberg posztja stílusosan egy olyan képpel van illusztrálva (lásd fentebb), ahol a két immár kolléga virtuális alteregója egy szobában integet, pedig a valóságban jelenleg több ezer kilométer választja el őket.
Mint kiderült, a Facebook birodalom első számú embere régóta kapcsolatban áll a frissen kinevezett szakemberrel, és természetesen elismerően nyilatkozott eddigi munkásságról. A Xiaominál töltött évek előtt Barra a Google-t erősítette, ahol többek között az Android mobil operációs rendszer fejlesztésénél is bábáskodott.
Zuckerberg elmondása alapján ketten hasonlóan gondolkodnak a virtuális- és kiterjesztett valóságban rejlő lehetőségekről, és egyetértenek abban, hogy ez a technológia lesz majd a legfőbb számítástechnikai platform a közeljövőben.
Ott vagyunk már?
A közösségi óriásnál láthatóan nagyon sokat tesznek azért, hogy a VR területén már a kezdetektől fogva komoly szereplőként legyen jelen a vállalkozás. Ezt a stratégiát alapozták meg közel három évvel ezelőtt az Oculus megvásárlásával. A Facebookba olvasztott cég virtuális sisakjából azonban csak tavaly vált kereskedelmi forgalomban kapható késztermék. Bár az eladásokról egyelőre nincsenek hivatalos információk, elemzők szerint meglehetősen langyos a kereslet a közel 600 dollárért kínált eszközökre. Becslések szerint nagyjából 355 ezer darab találhatott gazdára 2016-ban, ami azt mutatja, a VR egyelőre még nem része az átlagfelhasználó mindennapjainak.
Azt egyébként maga Zuckerberg is elismerte, hogy igazán jó virtuális élményt nem képes nyújtani a technológia. Ennek nem csak az az oka, hogy viszonylag kevés szereplő (például a Sony és a HTC) van jelen a hardverszállítói oldalon. Ha lehet, a VR másik "lába" még rosszabb állapotban van, hiszen a szoftverfejlesztők többsége egyelőre nem mer kockáztatni, és nem áldoz komoly erőforrásokat egy egyelőre bizonytalan, képlékeny állapotú szegmensre. Ezt ismerhette fel a Facebook vezére is, hiszen nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy az Oculus 2 milliárd dolláros felvásárlási költsége mellett valószínűleg újabb 3 milliárd körüli összeget kell áldoznia a VR beindítására. Utóbbiból a közösségi oldal saját fejlesztésű alkalmazásokat, tartalmakat készítene, azaz mindkét oldal feladatát magára vállalva nyomná át a mainstream területére a virtuális valóságot.
Hamarosan begerjedhet
A Facebook aktivitása, teljes pályás letámadási terve persze érthető, hiszen a nagy riválisok mindegyike felismerte már, hogy erről a vonatról nem érdemes lemaradni. A már piacon lévő eszközgyártókon kívül ott nyomul, mozgolódik a Google és a Microsoft is, de valószínűleg az Apple sem akar kimaradni. Mindez egyfajta önbeteljesítő folyamatként hat, hiszen minél több eszköz, alkalmazás, tartalom van piacon, annál olcsóbb lehet a beszállási költség a felhasználónak és annál vonzóbb a választás lehetősége. Mindez természetesen tovább nyomhatja lefelé az árakat, aminek következtében valóban bekövetkezhet az elemzők által várt robbanás.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak