Nem sokáig kellett találgatni, hova igazol Hugo Barra. A Szilícium-völgyben jól ismert szakember néhány napja jelentette be távozását a Xiaomitól, ahol mintegy három és fél évig felelt a rakétaszerűen növő kínai mobilgyártó nemzetközi expanziójáért.
A következő nagy dobás
A Facebook-alapító bejegyzésével immár világossá vált, hogy a kínai "kiküldetést" a közösségi hálózat virtuális valósággal (virtual reality - VR) foglalkozó részlegének vezetésére cserélte Barra. Mark Zuckerberg posztja stílusosan egy olyan képpel van illusztrálva (lásd fentebb), ahol a két immár kolléga virtuális alteregója egy szobában integet, pedig a valóságban jelenleg több ezer kilométer választja el őket.
Mint kiderült, a Facebook birodalom első számú embere régóta kapcsolatban áll a frissen kinevezett szakemberrel, és természetesen elismerően nyilatkozott eddigi munkásságról. A Xiaominál töltött évek előtt Barra a Google-t erősítette, ahol többek között az Android mobil operációs rendszer fejlesztésénél is bábáskodott.
Zuckerberg elmondása alapján ketten hasonlóan gondolkodnak a virtuális- és kiterjesztett valóságban rejlő lehetőségekről, és egyetértenek abban, hogy ez a technológia lesz majd a legfőbb számítástechnikai platform a közeljövőben.
Ott vagyunk már?
A közösségi óriásnál láthatóan nagyon sokat tesznek azért, hogy a VR területén már a kezdetektől fogva komoly szereplőként legyen jelen a vállalkozás. Ezt a stratégiát alapozták meg közel három évvel ezelőtt az Oculus megvásárlásával. A Facebookba olvasztott cég virtuális sisakjából azonban csak tavaly vált kereskedelmi forgalomban kapható késztermék. Bár az eladásokról egyelőre nincsenek hivatalos információk, elemzők szerint meglehetősen langyos a kereslet a közel 600 dollárért kínált eszközökre. Becslések szerint nagyjából 355 ezer darab találhatott gazdára 2016-ban, ami azt mutatja, a VR egyelőre még nem része az átlagfelhasználó mindennapjainak.
Azt egyébként maga Zuckerberg is elismerte, hogy igazán jó virtuális élményt nem képes nyújtani a technológia. Ennek nem csak az az oka, hogy viszonylag kevés szereplő (például a Sony és a HTC) van jelen a hardverszállítói oldalon. Ha lehet, a VR másik "lába" még rosszabb állapotban van, hiszen a szoftverfejlesztők többsége egyelőre nem mer kockáztatni, és nem áldoz komoly erőforrásokat egy egyelőre bizonytalan, képlékeny állapotú szegmensre. Ezt ismerhette fel a Facebook vezére is, hiszen nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy az Oculus 2 milliárd dolláros felvásárlási költsége mellett valószínűleg újabb 3 milliárd körüli összeget kell áldoznia a VR beindítására. Utóbbiból a közösségi oldal saját fejlesztésű alkalmazásokat, tartalmakat készítene, azaz mindkét oldal feladatát magára vállalva nyomná át a mainstream területére a virtuális valóságot.
Hamarosan begerjedhet
A Facebook aktivitása, teljes pályás letámadási terve persze érthető, hiszen a nagy riválisok mindegyike felismerte már, hogy erről a vonatról nem érdemes lemaradni. A már piacon lévő eszközgyártókon kívül ott nyomul, mozgolódik a Google és a Microsoft is, de valószínűleg az Apple sem akar kimaradni. Mindez egyfajta önbeteljesítő folyamatként hat, hiszen minél több eszköz, alkalmazás, tartalom van piacon, annál olcsóbb lehet a beszállási költség a felhasználónak és annál vonzóbb a választás lehetősége. Mindez természetesen tovább nyomhatja lefelé az árakat, aminek következtében valóban bekövetkezhet az elemzők által várt robbanás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak