Az előrejelzések igen nagy szórással tippelik meg a virtuális valóságot a felhasználók szeme elé varázsoló eszközök piacát, az biztos, hogy óriási tolongás indul az egyre hízó piaci tortáért.

Néhány hét múlva érkezik a boltokba a Sony konzoljával párosítható virtuálisvalóság-sisak, ami az előzetes várakozások szerint valósággal felrobbantja az alakulóban lévő új technológiai szegmenst.

Cunamiként zúdul piacra a PSVR

A TrendForce idén nyári felmérése szerint az októberben megjelenő Sony Playstation VR (PSVR) valósággal letarolja az utolsó negyedévben a fejre szerelhető, komplett virtuális eszközök piacát. Az előrendelések mennyiségéből úgy kalkulálnak, hogy akár 6 millió darab is elfogyhat a termékből. Mivel idén a teljes prémium kategória eladását 9 millióra becslik, így könnyű kiszámolni, hogy a japán vállalat három hónap alatt a szektor kétharmadát elfoglalja majd.

A Sony mellett a 2016-os piacon a Facebook által felvásárolt Oculus számítógéphez köthető Rift sisakjával, illetve a pénzügyi problémái miatt a Vive VR-ben nagyon bízó HTC van jelen. Az említett piaci előrejelzés szerint az Oculus 2,3 milliót, a HTC pedig nagyjából 700 ezer darabot értékesíthet idén.

A hatalmas lendület alapját egyrészt a PlayStation konzolok óriási, megközelítőleg 50 milliós felhasználói bázisa, másrészt a kedvező árazás adja. A PSVR kiskereskedelmi ára 399 dollár, miküzben az Oculus Riftért 599, a HTC Vive-ért pedig 799 dollárt kérnek. Mindehhez az is hozzátartozik, hogy a japánok terméke önmagában nem használható, mivel ahhoz szükség van egyrészt egy PS konzolra, valamint az ahhoz csatlakoztatható kamerára és Move/DualShock kontrollerre.

Eltérő számok, egyező trendek

Érdekes módon a VR-eszközök idei potenciálját egy tavaszi előrejelzés lényegesen kisebbre becsülte. A Strategy Analytics áprilisi jelentése mindössze 1,7 millió eladott eszközzel számolt, elsősorban a termékek túlságosan magas árára alapozva. Ezzel nagyjából egy időben az IDC szintén kiadott egy prognózist, amelyben a számítógéphez, konzolhoz köthető fejfedők eladásait 2 millió fölé tették. Ezek alapján akár túlságosan optimistának is tűnhet a TrendForce nyári becslése, de könnyen lehet, hogy a jelentések között eltelt időben ennyit fordult a világ, és végül mégis nekik lesz igazuk.

Azt viszont sehol nem vitatják, hogy az elkövetkező években hatalmas bakugrásokkal fog nőni ez a terület. Egyre több olyan, telefonnal működő, olcsó megoldás jelenik majd meg, mint amilyen a Samsung Gear VR. Ezek pedig egyfajta ugródeszkaként funkcionálhatnak ahhoz a drágább, magasabb minőségű termékkategóriához, amelyet például a PSVR képvisel. Néhány éven belül várhatóan sok tízmillió eszközt értékesítenek majd, a szektor forgalma pedig gyorsan a 70-80 milliárd dolláros szint közelébe ugrik. Ez utóbbiból egyébként nem a hardvergyártók fognak elsősorban profitálni, hanem a termékekre szoftver készítő szállítók, akik 2020-ban már várhatóan a bevételek legalább 60 százalékát fogják zsebre tenni.

Konzumer tech

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.