Néhány hét múlva érkezik a boltokba a Sony konzoljával párosítható virtuálisvalóság-sisak, ami az előzetes várakozások szerint valósággal felrobbantja az alakulóban lévő új technológiai szegmenst.
Cunamiként zúdul piacra a PSVR
A TrendForce idén nyári felmérése szerint az októberben megjelenő Sony Playstation VR (PSVR) valósággal letarolja az utolsó negyedévben a fejre szerelhető, komplett virtuális eszközök piacát. Az előrendelések mennyiségéből úgy kalkulálnak, hogy akár 6 millió darab is elfogyhat a termékből. Mivel idén a teljes prémium kategória eladását 9 millióra becslik, így könnyű kiszámolni, hogy a japán vállalat három hónap alatt a szektor kétharmadát elfoglalja majd.
A Sony mellett a 2016-os piacon a Facebook által felvásárolt Oculus számítógéphez köthető Rift sisakjával, illetve a pénzügyi problémái miatt a Vive VR-ben nagyon bízó HTC van jelen. Az említett piaci előrejelzés szerint az Oculus 2,3 milliót, a HTC pedig nagyjából 700 ezer darabot értékesíthet idén.
A hatalmas lendület alapját egyrészt a PlayStation konzolok óriási, megközelítőleg 50 milliós felhasználói bázisa, másrészt a kedvező árazás adja. A PSVR kiskereskedelmi ára 399 dollár, miküzben az Oculus Riftért 599, a HTC Vive-ért pedig 799 dollárt kérnek. Mindehhez az is hozzátartozik, hogy a japánok terméke önmagában nem használható, mivel ahhoz szükség van egyrészt egy PS konzolra, valamint az ahhoz csatlakoztatható kamerára és Move/DualShock kontrollerre.
Eltérő számok, egyező trendek
Érdekes módon a VR-eszközök idei potenciálját egy tavaszi előrejelzés lényegesen kisebbre becsülte. A Strategy Analytics áprilisi jelentése mindössze 1,7 millió eladott eszközzel számolt, elsősorban a termékek túlságosan magas árára alapozva. Ezzel nagyjából egy időben az IDC szintén kiadott egy prognózist, amelyben a számítógéphez, konzolhoz köthető fejfedők eladásait 2 millió fölé tették. Ezek alapján akár túlságosan optimistának is tűnhet a TrendForce nyári becslése, de könnyen lehet, hogy a jelentések között eltelt időben ennyit fordult a világ, és végül mégis nekik lesz igazuk.
Azt viszont sehol nem vitatják, hogy az elkövetkező években hatalmas bakugrásokkal fog nőni ez a terület. Egyre több olyan, telefonnal működő, olcsó megoldás jelenik majd meg, mint amilyen a Samsung Gear VR. Ezek pedig egyfajta ugródeszkaként funkcionálhatnak ahhoz a drágább, magasabb minőségű termékkategóriához, amelyet például a PSVR képvisel. Néhány éven belül várhatóan sok tízmillió eszközt értékesítenek majd, a szektor forgalma pedig gyorsan a 70-80 milliárd dolláros szint közelébe ugrik. Ez utóbbiból egyébként nem a hardvergyártók fognak elsősorban profitálni, hanem a termékekre szoftver készítő szállítók, akik 2020-ban már várhatóan a bevételek legalább 60 százalékát fogják zsebre tenni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak