2015-höz képest megduplázódott a vállalat online reklámrendszeréből eltávolított bejegyzések száma, és rengeteg fiókot is felfüggesztett a keresőóriás.

Minden évben rengeteg reklámot kénytelen eltávolítani a Google hirdetési rendszeréből, mivel azok megsértik az általa felállított szabályokat. Ahogy a globális klímaváltozás esetében, úgy itt is minden évvel egyre rosszabb lesz a helyzet: 2016-ban kellett eddig a legtöbb reklámot törölnie a keresővállalatnak. Mint kiderült, 1,7 milliárdra rúgott a számuk, míg 2015-ben még 780 milliónál megállt a hirdetési feltételeket megsértő reklámok mennyisége.

Széles a spektrum

Egészen különböző tartalmakat volt kénytelen kirostálni a Google. A törölt reklámok között volt, ami gyorshiteleket próbált népszerűsíteni, mások illegális, feketepiaci termékeket (például nem engedélyezett gyógyszereket) jelenítettek meg a webezők orra előtt, egyes hirdetések pedig szerencsejáték oldalakat próbáltak meg felfuttatni.

Mindezeken túl pedig ott voltak, illetve vannak az álhírek, derült ki Scott Spencer igazgató blogbejegyzéséből, mely a tavalyi év vonatkozó eredményeiről számolt be. A Google leírása szerint ezek olyan reklámok, melyek egy aktuálisan felkapott esemény – választások, celebritással történtek stb. – által kiváltott érdeklődést hivatottak meglovagolni olyan site-ok népszerűsítésével, melyeken a valóságtól elrugaszkodott, de nagyon is figyelemfelkeltő címekkel és tartalmakkal irányítanak forgalmat oldalaikra. Az így generált látogatottságot aztán pusztán pénzszerzési célokra is felhasználhatják, de akár mögöttes érdek (például a közvélemény befolyásolása, választásokba való indirekt beavatkozás és így tovább) is állhat a háttérben.

Annak érdekében, hogy ezek minél kevésbé befolyásolják az átlagos internetezőt, a Google felvette a kesztyűt és kiemelten kezdett el foglalkozni az álhírgyártók hirdetéseivel. Nem csak reklámjaikat törli rendszeréből, hanem több mint 1 300 hirdető hozzáférését is felfüggesztette 2016 során.

Nincs egyedül a harcban

Nem csak a keresőóriást zavarják a hamis hírek; egyre komolyabb ellenállás kezd formálódni a hirdetési piacon az ilyen jellegű tartalmakkal szemben. Amint arról írtunk, az amerikai elnökválasztás hajrájában erős tűz alatt tartották a világ első számú közösségi hálózatát, mivel sokan a Facebook nyakába varrták az amerikai elnökválasztás eredményét. A mainstream médiában nagy népszerűségnek örvendő érvelés szerint Donald Trump meglepetésszerű győzelmét az utolsó napokban futótűzként terjedő álhírek hozták össze.

Bár a Facebook a fentieket kategorikusan visszautasította, a felszín alatt lázas ötletelés kezdődhetett a probléma kezelésére. Ennek egyik folyománya az lett, hogy bejelentették: a Facebook hirdetési rendszere nem fog reklámokat megjeleníteni kamuoldalakon.

Terveik szerint külső szervezeteket bíznának meg, akiknek az lenne a feladata, hogy digitális figyelmeztető pecsétet nyomjanak a megbízhatatlannak, hamisnak ítélt híroldalakra, anyagokra. Az alapító szerint nagyon vigyázni kell arra, hogy ne akadályozzák meg a vélemények szabad áramlását, illetve arra, hogy nehogy valódi információkat értékeljenek valótlanul.

Itt a poszt-igazság kora?

A Buzzfeed a tavalyi amerikai elnökválasztás után nyomozta ki, hogy a valódi, tényeken alapuló cikkek látogatottsága elmaradt az álhírekétől. Ez azt jelenti, hogy a kamu hírek több embert értek el, mint a valódiak (amint az az alábbi ábrán is látszik). Az Indexen is megjelent információk szerint az álhírek java Macedóniából, egy macedón kisvárosból származott, ahol sokan ráálltak a valóságtól elrugaszkodott információk gyártására és terjesztésére – a mozgatórugó ezúttal a pénz volt.

A helyiek ugyanis felismerték, hogy a Buzzfeed címadási stratégiájával komoly eredményeket lehet elérni; pár hónap alatt több tízezer eurót kerestek az internetezők átverésével. A legsikeresebb macedón fiatal annak is köszönhette sikerét, hogy nem teljesen nulláról talált ki totálisan elvadult témákat, hanem meglevő információk módosítgatásával csavart annyit a sztorikon, hogy azok még pont ne verjék ki a biztosítékot a Facebooknál és a Google-nél. Így gyakorlatilag hónapokon keresztül háborítatlanul folytathatta tevékenységét.

Piaci hírek

Nem tudjuk és nem is nagyon akarjuk használni az AI PC-t

Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.