Néhány hét múlva lesz pontosan három éve, hogy az eltűnő üzenetekkel, képekkel már akkor is tekintélyes sikert elkönyvelő Snapchat alapító-vezetője sokak megrökönyödésére simán ajtót mutatott a Facebook urának, aki csak 3 milliárd dollárt utalt volna a 2011 őszén indított startupért. Az előző mondatban a csak szót korábban illett volna idézőjelek közé rakni, ám Evan Spiegel akkori döntését ma már nemigen lehet megkérdőjelezni.
Pénzben fognak fürdeni
Azt régóta lehet tudni, hogy a nemrégiben nevét Snapre rövidítő cég a tőzsdére igyekszik. Most viszont a Bloomberg már egészen konkrét információkat szellőztetett meg a kibocsátással kapcsolatban. A lap forrásai szerint a valamikor 2017 elején várható kezdeti nyilvános kibocsátással 4 milliárd dollár körüli tőkebevonásra számítanak. A folyamat pedig valahová 30-35 milliárd dollár közé lőné be a vállalat értékét. Sőt egyes vélekedések szerint a 40 milliárd sem kizárt.
Hogy kicsit perspektívába helyezzük ezt a nagyságrendet: a Twitter piaci kapitalizációja jelenleg 12 milliárd körül van, 25 milliárdot ér a felvásárlás alatt áló LinkedIn és nagyjából ugyanennyiért szálltak be legutóbb befektetők az Airbnb-be. A Facebook természetesen másik ligában játszik a maga nagyjából 370 milliárdjával. Ha a 35 milliárdos jóslatot tekintjük mérvadónak, azzal a Snap olyan nagyvállalatokat előzne meg mint például az eBay, a VMware, vagy a HP Inc.
Az összeg egyfelől azért érdekes, mert a cég egyelőre masszívan veszteséges üzemmódban működik, azaz a potenciális beszállók abszolút bizalmi alapon adnak majd ennyit a papírokért. Persze a magas cégértékelés nem a semmiből érkezett. A Snapchatbe eddig is egyre nagyobb áron lehetett beszállni a zárt befektetői körök során. A legutóbbin, idén májusban például már 17,8 milliárd dolláros értéken érkezett friss tőke a vállalathoz. További adalék, hogy indulása óta 2,4 milliárd befektetői pénzt kapott a cég, azaz most ennek jó másfélszeresét tervezik egyszerre bevonni.
Trendek és tervek
Mire ez a nagy optimizmus? Egyrészt a közösségi hálózatra építő vállalkozásoknál az első és legfontosabb szempont a felhasználói bázis folyamatos és gyors ütemű bővülése. Ezzel pedig egyelőre semmi gond, hiszen tavaly például a harmadik legdinamikusabban növekedő csetprogram lett a Snapchat maga "szerény" 45 százalékos éves bővülésével. A másik pozitívum, hogy ugyan profit még nincs, de a bevételek bíztató növekedésbe kezdtek. 2015-ben 59 milliós forgalomról szóltak a hírek, míg idén várhatóan a 350 milliót is meghaladja majd a bevétel. Ráadásul még hatalmas potenciál kell legyen az ökoszisztémában, hiszen a sok bajjal küzdő Twitter kevesebb felhasználóból képes lehet idén nagyjából 2 milliárdos bevételt szerezni.
A bevételi források ráadásul nem szorítkoznak majd az alkalmazásban elhelyezhető hirdetésekre, hiszen a névváltás egyik oka pont az volt, hogy a cég szeretné kiszélesíteni portfólióját és több lábon állni. Ennek egyik szó szerint kézzel fogható példáját az a kamerás szemüveg adja, amelyet az Egyesült Államokban még az idei ünnepi szezonban elkezdenek értékesíteni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak