Ha valakinek, akkor a kínai Lenovónak nem lehet oka panaszra az elmúlt hónapok alakulásával kapcsolatban. A friss üzleti jelentés szerint több rekordot, történelmi eredményt is sikerült felállítani az idén áprilisban kezdődött 2014/15-ös pénzügyi év első periódusában.
Több, még több, Lenovo
A kirobbanó forma szinte minden soron megmutatkozik. Az amerikai dollárban számolt forgalom bőségesen átlépte a lélektani 10 milliárdos szintet, éves összevetésben pedig 18 százalékot vert a tavalyi teljesítményre. A profitabilitáson viszont látszik, hogy a gyártó még mindig alapvetően a rendkívül szerény nyereséggel dolgozó PC-s szegmensre támaszkodik. Mindamellett az utóbbi időszakra jellemző agresszív, több frontos terjeszkedési szándék szintén áldozatokat követel. A nettó nyereség ennek megfelelően mindössze 211 millió dollár lett, ám trend szintjén itt is erős, 24 százalékos javulás látszik.
Ha a legfontosabb termékköröket vizsgáljuk szintén csak két-, vagy éppen három számjegyű éves javulás látszik. A személyi számítógépek első számú gyártójaként immár egy éve ül biztosan trónján a kínai vállalat, dominanciája ebben a negyedévben is csak erősödött. A 14,5 millió leszállított PC a cég tájékoztatása szerint 19,4 százalékos összpiaci részesedést jelent, amely rekord nagyságrend a Lenovo életében. Az éves szinten 15 százalékos darabszámnövekedés különösen annak fényében kiemelkedő, hogy ezt egy jelenleg sem túl egészséges szektorban érték el. A PC világpiacának átlagos növekedési ütemét egyébiránt 21 egymást követő negyedévben sikerült már felülmúlnia a távol-keleti gyártónak.
Durván rácsörögtek
Ami a mobilokat illeti, itt még elképesztőbbek az eredmények. A tavalyinál közel 40 százalékkal több leszállított készülék miatt most elsőként fordult elő, hogy a cég több mobilt, mint PC-t adott el. A telefonokból összesen 15,8 millió kelt el a negyedév során. Hogy sokan esetleg nálunk még mindig nem nagyon tudják összepárosítani a mobilt és a Lenovo nevét, arra jó magyarázat lehet az eladott készülékek geográfiai eloszlása. A mostani rekord periódus során ugyanis Kínában 13 millió mobil talált gazdára. Ezzel egyébként az ország első számú mobilszállítójává hirdette ki magát a cég. Ezt a kijelentést azonban érdemes fenntartásokkal kezelni, mert más források csak a harmadik helyet osztották neki.
A táblagépek eladásából volt a leglátványosabb az erősödés. A 2,3 millió értékesített tablet kétharmaddal több, mint az egy évvel ezelőtti mennyiség. Ami még fontosabb, ezzel az eredménnyel a Lenovo feljött a táblagépes világpiac dobogójára: az IDC listáján a 26,9 százalékos Apple és a 17,2 százalékos Samsung mögött immár a kínai gyártó a harmadik a maga 4,9 százaléknyi részesedésével.
A java még hátravan
Ami a közeljövőt illeti, nehezen lehet elképzelni, hogy ne tudna még tovább nőni a vállalat. Ennek oka nem csak az, hogy nagyon lendületbe jöttek, hanem a két, idén januárban bejelentett felvásárlás is. A Google-től átvett Motorola részleg és az IBM-től megszerzett szerverdivízió majd csak az ügyletek hivatalos lezárása után kezdi éreztetni hatását a Lenovo forgalmán. Amire viszont nagyon oda kell majd figyelni Pekingben, az a profitabilitás legalább szinten tartása rövid távon, hiszen ezek az átvett üzletek nem éppen a hatalmas nyereségráták miatt kerültek eladósorba.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak