A mindössze 2010 tavaszán alapított Xiaomi az idei második negyedévben közel 15 millió darab telefont értékesített Kínában – derül ki a Canalys frissen publikált jelentéséből. Ez a teljesítmény bőségesen elég volt ahhoz, hogy a világviszonylatban abszolút éllovasnak számító Samsungot a második helyre kényszerítse. A különleges eladási politikával dolgozó kínai gyártónak azonban még ki kell találnia, miként tudja hazai sikerét átmenteni a nemzetközi piacra.
Öt éve még nem is léteztek
Hogy milyen lehetőségek rejlenek a technológiai szektorban, arra kiváló példát ad az alig több mint négyéves múlttal büszkélkedő Xiaomi. Az évről évre óriási növekedést produkáló cég tavaly még "csak" körülbelül 4,5 millió készüléket forgalmazott, idén ezt azonban sikerült 240 százalékkal megfejelve néhány ezer darab híján 15 millióra srófolni.
Okostelefon-eladások Kínában - millió darab (forrás: Canalys)
A Samsung nem tudta megismételni tavalyi eredményét: 15 százalékos éves visszaesést elszenvedve csalódást keltő mennyiséget, 13,2 millió okostelefont tudott eladni Kínában. Ez egyben azt is jelenti, hogy 2011 vége óta ez az első negyedév, amikor nem a dél-koreai mamut áll a gyártói lista élén. Sőt az sem elképzelhetetlen, hogy második sem sokáig marad, hiszen a most bronzérmes Lenovo alig maradt el az értékesítésben, de az őt követő két másik helyi gyártó sincs nagyon lemaradva.
A kínai piac súlyát ékesen bizonyítja, hogy a Canalys adatai szerint jelenleg a világ okostelefonjainak 37 százaléka ebben az országban talál gazdára. A Xiaomi viszont egyelőre bármennyire is jól szerepel hazai terepen, a nemzetközi porondon egyelőre még várat magára az áttörés: a cég termékeinek mindössze 3 százaléka ment exportra a június végén zárt negyedévben.
Világszintű játékos
Bármennyire is gyenge lábakon áll azonban a világpiacon a Xiaomi az extrém kínai növekedés is elég volt ahhoz, hogy beférjen az öt legnagyobb globális szállító mezőnyébe. Itt még mindig viszonylag stabilan vezet a Samsung, ám a tendencia világszinten sem kecsegtető számukra. Míközben a koreaiak stagnálnak, addig az összes többi nagy rivális kisebb vagy nagyobb mértékű forgalomnövekedést tudott elérni az elmúlt egy év során.
Okostelefon-eladások globálisan - millió darab (forrás: Canalys)
A semmiből kinőtt, eddig alacsony készlettel, bolt- és partnerhálózat helyett jellemzően azonnali online akciós vásárlásokkal, agresszív árazási politikával hódító Xiaominak kicsit alakítania kell a gyakorlatán, ha a nemzetközi porondon is folytatni akarja a hódítást. Lokalizálnia kell a szolgáltatásait, kénytelen lesz az eladásokat ösztönző partnerhálózatot kiépíteni, valamint nem utolsósorban meg kell ismertetnie és kedveltetni a brandet más régiók felhasználóival is. Ez természetesen nagyobb költségeket, magasabb marketingkiadásokat jelent, ami viszont kihatással lesz a termékek árazására is. A feladat összetettségét felismerve egyébként a cég tavaly nyáron a Google-től érkező Hugo Barra személyében nemzetközi szakembert igazolt a globális terjeszkedés felügyeletére.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak