Ahogy Microsoftnál, úgy az Alphabetnél is alulbecsülték az elemzők a vállalat várható negyedéves teljesítményét. A szeptember 30-ával zárult háromhavi időszakban az előzetes várakozásokhoz képest félmilliárd dollárral több, 27,8 milliárd dollár bevételt jelentett a Google anyavállalata. Ez 24 százalékkal több, mint egy éve, amikor 22,5 milliárd dollár bevételt számolhatott el. A működési eredmény 7,8 milliárd lett, ami 28 százalékos növekmény éves összevetésben, míg a nettó profit meghaladta a 6,7 milliárdot, szemben a tavalyi 5 milliárddal, ami 33 százalékos növekedést jelent.
A hirdetések hozzák a pénzt
A bevételek összetételében első blikkre nincs komolyabb változás: a pénz továbbra is a hirdetésekből jött, valamivel több mint 24 milliárd dollár, azaz minden más összesen 3,8 milliárdot termelt. Ennek zömét – 19,7 milliárd dollárt – továbbra is a saját oldalak forgalma hozza. Ez 23 százalékkal nőtt tavalyhoz képest. Ugyanakkor a partner weboldalakon keresztül (Google Network Members) is nőtt 16 százalékkal, így meghaladta a 4,3 milliárd dollárt. Ruth Porat, az Alphabet pénzügyi vezetője ezzel kapcsolatban az AdMob egyre nagyobb szerepéről beszélt az elemzői konferenciahíváson.
Ezzel kapcsolatban Porat beszélt a TAC (Traffic Acquisition Cost) növekedéséről is. A költség növekedésének oka elsősorban arra vezethető vissza, hogy a vállalat egyre többet kényszerül költeni arra, hogy például a böngészőkben keresője legyen az alapértelmezett.
Bár jól látható, hogy a hirdetési bevételekhez képest minden más aprópénzt hozott, nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy épp az egyéb bevételek nőttek a legnagyobb legnagyobb mértékben. Az "egyéb bevételek" soron tavaly 2,4 milliárd dollár szerepelt, idén pedig 3,4 milliárd, ami 40 százalékos növekményt jelent.
Ebben a kategóriában olyan területek vannak, melyek sok esetben az ökoszisztéma fejlesztéséhez kellenek, mint például a Google Pixel vagy a Play Store, de itt számolják el a felhőszolgáltatásokból származó bevételeket is. A vállalat vezérigazgatója, Sundar Pichai ezeken a területeken további fejlődést ígért, belengette azt is, hogy mind a külkereskedelmet, mind a hardverfejlesztést tovább fogják erősíteni.
Egyelőre azonban pénzügyi szempontból marginális minden olyan projekt – például az okosotthon eszközök (Nest), a Home vagy az önvezető járműves projektet vivő Waymo–, ami a hirdetési üzleten túl van. Így könnyen elviselhető, hogy ezek sok esetben veszteséget termelnek: összesen mintegy 810 milliós működési veszteség mellett 300 milliót hoztak.
Beérett a racionalizálás
Az utóbbi években az Alphabet igyekezett az innovációs projektjeit igyekezett racionalizálni. Tavaly több olyan intézkedést is hoztak, amelynek az volt a célja, hogy ezeket a projekteket vagy saját lábra állítsák, vagy nagyon visszafogják. Sorozatos technikai gondok miatt megszorításokat vezettek be a Nestnél, aztán visszanyesték a Fiber projektet. Tavaly év végén pedig az önvezető gépjárművek fejlesztésében is komoly irányváltást történt: kiszervezték önálló cégbe, a Waymóba, és egyre világosabbá vált, hogy az Alphabet nem akar autógyártásba fogni, hanem megmarad annál, amihez a legjobban ért, szoftveres cégnek.
Bár a vállalat bevételeinek több mint fele (közel 13 milliárd dollár) továbbra is az USA piacáról jön, minden régióban nagyot erősödött a vállalat. Az amerikai után az EMEA régió a legerősebb (9,1 milliárd dollár). Ehhez képest az APAC térség (Ázsia, Csendes-óceán térsége) együttesen is 5,7 milliárd bevételt hoz. Távlatilag ezen a piacon a legrosszabbak a vállalat kilátásai, hiszen pont azon a területen, amelyen az Alphabet is a legerősebb, a kínai cégek piacvezető pozíciója megingathatatlannak tűnik Kínában, ráadásul élvezik a kínai gazdaságpolitika teljes támogatását is egy olyan belpiacon, amelynek mérete összevethető a globális piacokkal.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak