Kína már jövőre a világ legnagyobb digitális piacává válhat, a Statista Digital Economy Compass számításai szerin egy év múlva túlnőheti az Egyesült Államokat is. Ráadásul a meghatározó online szolgáltatók, mint az Alibaba, a Baidu vagy a Tencent, eddigi eredményeiket jellemzően hazai pályán érték el – tavaly a Tencentnek például így sikerült az a valószerűtlen dolog, hogy globálisan is a digitális játékok szegmensének legnagyobb szereplőjévé váljon.
Otthon már minden az övék
Ez utóbbiban persze volt némi szerepe a felvásárlásokon keresztül megvalósított növekedésnek is. Figyelembe véve azonban, hogy a Facebook, Twitter, Instagram, a Snapchat és más tengerentúli szolgáltatások Kínában egyáltalán nem érhetők el, olyan ökoszisztémáról beszélünk, amelyben az elsöprően népszerű, közösségi hálózati vagy üzenetküldő szolgáltatásokban felépített márkák a világ más részein gyakorlatilag ismeretlenek.
A Tencent korábban is próbálkozott a Kínán túli terjeszkedéssel, 2014-ben például éppen ők kezdtek tárgyalásokat a WhatsApp felvásárlásáról. A Facebook az utolsó pillanatban kapott észbe, és a kínaiak ajánlatánál kétszer drágábban, közel 19 milliárd dollárért megszerezte az üzenetküldő szolgáltatást. A Tencent azonban, amely a Facebookhoz hasonlóan több, egyenként is sok száz milliós felhasználói táborral rendelkező platformot (QQ, Qzone, WeChat) üzemeltet, még csak most kezd neki igazán a külpiaci terjeszkedésnek.
Új tagok a milliárdosok klubjában
Ahogy a fenti adatokból is kiderül, a kínaiak felhasználói bázisa már egyáltalán nem törpül el a Facebook mellett, és nemsokára a saját szolgáltatásai is átlépik a korábban valószíerűtlennek tűnő egymilliárdos határt. Ami azonban ennél is fontosabb, a Tencent bevételei és profitja már-már egy szinten áll a Facebookéval, sőt érdemes tudni, hogy a kínai online csoport 2015-ig hosszú éveken át nyereségesebb volt amerikai riválisánál.
A befektetők szempontjából a Facebook- és a Tencent-birodalom is kiválóan teljesít: előbbi 35, utóbbi 60 százalékkal növelte részvényeinek értékét az elmúlt 12 hónapban. Nem véletlen, hogy az előző év végén már a Tencent volt a legértékesebb kínai technológia cég, jelenleg pedig szinte naponta cserélgeti egymás helyét az Alibaba Grouppal a képzeletbeli dobogó legfelső fokán.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak