Két éve 3,2 milliárd dollárért vásárolta meg a Nestet a Google, hogy gyakorlatilag kész termékekkel tudjon kilépni az okosotthon eszközök piacára. A felvásárláskor sokan egy hangvezérelt, automatizált, okosotthonba integrált Androidot vizionáltak, ami egyben arra is lehetőséget adna a Google-nek, hogy egy stratégiailag rendkívül fontos személyes térbe, a lakásokba juttathassa el szolgáltatásait.
Már tavaly voltak bajok
A cég megőrizte függetlenségét – az a cég átszervezése után sem változott –, de a két alapító, Tony Faddell (a fenti képen) és Matt Rogers csatlakoztak a Google-höz, bár továbbra is ők irányítják a munkát. Ám a felvásárlás után valahogy nem mentek gördülékenyen a dolgok.
Az első problémák már tavaly év elején felszínre kerültek, amikor a biztonsági kamerái miatt a Nesthez felvásárolt Dropcamtől távozott két fontos, és a dolgozók körében népszerű vezető, Yoky Matsuoka, aki a fejlesztésekért felelt, valamint a cég korábbi CEO-ja, Greg Duffy. Távozásuk mögött a cégen belüli ellentétek állhattak, többek között a Duffy és Faddell közti ellentét. A munkamorál állítólag nagyon alacsony volt, a dolgozók nehezményezték, hogy gyakran hétvégén is dolgozniuk kellett.
A hétvégi munka egy dolgozói kérdezz-felelek típusú rendezvényen is felvetődött. Akkor a Matt Rogers, azzal ütötte el a kérdést, hogy ez bizonyos esetekben a fejlesztési folyamat velejárója. A dolgozók azonban inkább a menedzsment inkompetenciájának tudták be, és egyértelmű vezetési hibának értékelték.
A Business Insidernek nyilatkozó alkalmazottak szerint az irreális határidők és a hierarchikus irányítás egyaránt hozzájárult ahhoz, hogy állandó legyen a feszültség a cégen belül. A feszültségek forrása a lap információ szerint az Apple-nél iskolázódott Tony Faddell, akit egyesek Steve Jobs legjobb tanítványának tartottak. Állítólag rendszeresen kiabál beosztottjaival, ami szintén nem kedvez a hangulatnak.
A termékekben is lecsapódott
A feszültségeket az is növelte, hogy a Nest termékeivel kapcsolatban egyre csak szaporodtak a rossz tapasztalatok. Idén januárban például a termosztátjaival voltak problémák egy programhiba miatt. A tavaly decemberben kiadott frissítés ugyanis olyan hibát tartalmazott, ami lemerítette a termosztát akkumulátorát.
A cég ráadásul viszonylag lassan is reagált, és csak január elején adott ki egy útmutatót, hogyan kell életre kelteni a lemerült eszközt.
De volt probléma a füst- és szénmonoxid-érzékelő berendezésekkel is. Érdemes végignézni a fenti videót, melyen egy felhasználó próbálja elhallgattatni a tévesen riasztó eszközöket. A szenzort végül egy szoftverfrissítéssel lehetett javítani, de addigra már a fél világ tele volt a hírrel.
Nem nő elég gyorsan
A Nest piaci kilátásai sem túl rózsásak. Elemzők 400 és 500 millió dollár közötti bevételt várnak idén a cégtől. A vártnál lassabban nő, de még olyan kicsi részét adja a cég bevételeinek, hogy nem befolyásolja számottevően a Google eredményeit.
Magával a piaci kereslettel is vannak gondok. Egyelőre meglehetősen szűk azoknak a köre, akik Nest eszközökkel akarnák okosítani otthonaikat. Egyáltalán: az intelligens otthon elfogadottsága is alacsony szintű – még az USA-ban is. A piac bővülésének nem kedvez az eszközök magas ára és a berendezések hosszú életciklusa sem: egy okosotthon eszköz – legyen az füstjelző, termosztát vagy épp biztonsági kamera – jellemzően hosszú évekig üzemben marad, nem cserélik egy-kétévente.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak