Az utóbbi időben jelentős változásokon ment keresztül a Lenovo a világban és Magyarországon is. Az egykor kizárólag PC-gyártóként ismert társaság belépett a táblagép és az okostelefon piacra, megvette a nagy múltú Motorola Mobilityt, legutóbb pedig az IBM-től - a PC-k után - megvásárolta annak x86-os szerver üzletágát is. Ez utóbbi idén januártól vált szerves részévé a magyarországi leányvállalatnak. A változásokról Lukács Anita ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.
Itthon egyelőre egy okostelefonos márkával
"Valóban 2014-től eléggé megváltozott itthon is az életünk, két új üzletággal bővültünk. Az egyikkel szeptemberben jöttünk elő, akkor kezdtük el Magyarországon is forgalmazni a Lenovo márkajelzésű okostelefonokat. Ugyanebben az időszakban ment végbe globálisan a Motorola mobil üzletágának a beolvasztása is. Ezzel az akvizícióval egy csapásra a harmadik legnagyobb mobiltelefongyártó lettünk a világon. Nem titkolt terv, hogy középtávon világelsőségre törekszünk" – mondta Lukács Anita. Hozzátette, hogy az okostelefonban korábban ázsiai fókuszú volt az értékesítés, tavaly szeptembertől nyitott a cég Kelet-Európa és az arab világ felé.
A Lenovo márka mellett egyelőre nincs tervben a Motorola visszatérése itthon, mert a Motorolát elsősorban azokon a piacokon vezetik be újra, ahol már korábban is erős volt, így értelemszerűen Amerikában és Nyugat-Európában. Ezeken a piacokon a cég elképzelése szerint a Motorola lesz a fő mobil márka, máshol viszont a Lenovo branddel képviselteti magát a szegmensben. Az ügyvezető azonban azt sem zárta ki, hogy előbb-utóbb nálunk is megjelenik a Motorola márka, hiszen ahogy fogalmazott: „várhatóan lesz igény arra, hogy a Motorola brandet keletebbre, a Lenovo brandet pedig nyugatabbra vigyük”.
Ott akarnak lenni a mobiloperátorok beszállítói között is
Magyarországon nagyjából negyedév telt el az első Lenovo készülékek piacravitele óta. A terjesztés kizárólag a kártyafüggetlen készülékek piacán indult el. A GfK előzetes számai szerint a márkarészesedése ebben a szegmensben ezen időszak alatt 0-ról 8 százalékra nőtt. Ez utóbbi kategória jelenleg a teljes hazai mobilkészülék-piac 23 százalékát adja, ami az elemzők szerint tovább növekszik, már az idén elérheti a 30-35 százalékot is.
A Lenovo azonban ott akar lenni a szolgáltatói piacon is, december közepétől elsőként a Telenorral kezdtek együttműködni. Az operátor már forgalmazza az egyik LTE-képes modelljüket és hamarosan tető alá kerül a megállapodás egy másik nagy szolgáltatóval is. A hazai mobilpiaci tervekkel kapcsolatban a Lenovo célja a 10 százalékos részesedés elérése a teljes piacon.
Az x86-os szerverekkel megduplázódott a létszám
A másik nagy változást a cég életébe az IBM x86 üzletágának az átvétele hozta, amire világszinten október 1-jétől, Európában, így Magyarországon január elsejétől került sor. "Az új szervertermékekkel az EMEA régióban ezer fős bővülés is járt, ami nálunk az eddigi létszám megduplázását jelentette. A portfólióbővítéssel együtt most az a feladat, hogy a kapcsolódó bevételi lehetőségek is meglegyenek. Az x86-os szerverek piaci részesedése itthon és a világban is nagyjából 10 százalék, egy-két éven belül ennek a megduplázása a cél" – sorolta az elvárásokat a hazai vállalat vezetője.
A változásokkal a korábbi egyről háromra nőtt az üzletágak száma, a hagyományos PC mellett már ott a mobil és a vállalati megoldások szegmens. Ezek magyarországi teljesítményével kapcsolatban Lukács Anita elmondta, hogy PC-ben 2013. óta piacvezető a márka, részesedése jelenleg 25 százalék, szemben a globálisan elért 20 százalékkal. A táblagépek területén a harmadik negyedévben a harmadik helyet szerezték meg, a záró negyedévben várakozásaik szerint itt is elsők lesznek.
"Az is az igazsághoz tartozik, hogy maga a PC is egyre jobban mobilizálódik, megjelent a 2 az 1-ben, illetve az ultrabook kategória. Ez részben elveszi a teret a tabletek elől, a másik oldalon pedig az okostelefonok kannibalizálják a táblagép piacot, az egyre nagyobb kijelzőjű modellek révén. Miközben hat éve még azt vizionálta az iparág, hogy a tablet felfalja a PC-t” – árnyalja a képet az ügyvezető.
Megjegyzi, a PC-piacon még mindig van hely a növekedésre, a Lenovo ezen a területen 2013-ról 2014-re mintegy 40 százalékkal bővült Magyarországon. Úgy számol, hogy az ezirányú költések az idén is nőni fognak. Összességében a magyarországi Lenovo bevételeiben nagyjából fele-fele arányt képvisel a konzumer és a vállalati kör.
A magyarországi gyártásra is kihatnak a változások
A profilbővülés változásokat hozott a Lenovo magyarországi szerződéses gyártópartnere, a Flextronics sárvári üzemében is. A Lenovo szerverek piaca erőteljesen megnőtt Nyugat-Európában, továbbá ezek a termékek most már itt vannak a kelet-európai piacon is, szükség volt a gyártókapacitások és a létszám növelésére a dunántúli városban. A termékpaletta egy új termékkel is bővült, mostantól ott készül a Tiny névre hallgató, kisméretű asztali gép, amelyet eddig Kínában gyártottak.
Létezik a Lenovo termékpalettájában még egy kategória, az okostévé, ám ezt Lukács Anita szerint nem a fő stratégiai üzletágak között tartja nyilván a cég. "Ez egyelőre csak egy Kínában működő szegmens, és az anyavállalat ezzel kapcsolatban nem tervez globális, vagy más piacokon való jelenlétet" – válaszolta kérdésünkre az ügyvezető.
Az elmúlt napokban nyilvánosságra került negyedéves üzleti jelentésük kapcsán Lukács Anita fontosnak tartotta kiemelni, hogy a harmadik negyedévre kimutatott, a bevételnél szerényebb eredménymutatók mögött a már említett akvizíciók elszámolásának egyszeri költségei állnak. Az alap üzletágakban mind a forgalom, mind a profit tartani tudta a korábbi növekedési tempót.
A hazai képviselet vezetője kiemelte, hogy a hároméve még százszázalékban PC-értékesítésből élő nemzetközi társaságnál a személyi számítógépes szegmens a teljes bevételnek most már csak a 65 százalékát adja, az egynegyede a mobil üzletből jön, míg a vállalati részleg ehhez 10 százalékkal járul hozzá. Ez szerinte látványosan bizonyítja a cég törekvését a több lábon állásra. "Még látványosabb a változás az EMEA-régióban, ahol a hagyományos PC-s szegmens már csak a bevételek felét generálja" – tette hozzá.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak