Néhány hete újabb üzletággal bővült a Lenovo Magyarországon, az IBM-től átvett x86-os szerverbiznisz révén. A változásokról Lukács Anita ügyvezető beszélt a Bitportnak.

Az utóbbi  időben jelentős változásokon ment keresztül a Lenovo a világban és Magyarországon is. Az egykor kizárólag PC-gyártóként ismert társaság belépett a táblagép és az okostelefon piacra, megvette a nagy múltú Motorola Mobilityt, legutóbb pedig az IBM-től - a PC-k után - megvásárolta annak x86-os szerver üzletágát is. Ez utóbbi idén januártól vált szerves részévé a magyarországi leányvállalatnak. A változásokról Lukács Anita ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.    

Itthon egyelőre egy okostelefonos márkával

"Valóban 2014-től eléggé megváltozott itthon is az életünk, két új üzletággal bővültünk. Az egyikkel szeptemberben jöttünk elő, akkor kezdtük el Magyarországon is forgalmazni a Lenovo márkajelzésű okostelefonokat. Ugyanebben az időszakban ment végbe globálisan a Motorola mobil üzletágának a beolvasztása is. Ezzel az akvizícióval egy csapásra a harmadik legnagyobb mobiltelefongyártó lettünk a világon. Nem titkolt terv, hogy középtávon világelsőségre törekszünk" – mondta Lukács Anita. Hozzátette, hogy az okostelefonban korábban ázsiai fókuszú volt az értékesítés, tavaly szeptembertől nyitott a cég Kelet-Európa és az arab világ felé.

A Lenovo márka mellett egyelőre nincs tervben a Motorola visszatérése itthon, mert a Motorolát elsősorban azokon a piacokon vezetik be újra, ahol már korábban is erős volt, így értelemszerűen Amerikában és Nyugat-Európában. Ezeken a piacokon a cég elképzelése szerint a Motorola lesz a fő mobil márka, máshol viszont a Lenovo branddel képviselteti magát a szegmensben. Az ügyvezető azonban azt sem zárta ki, hogy előbb-utóbb nálunk is megjelenik a Motorola márka, hiszen ahogy fogalmazott: „várhatóan lesz igény arra, hogy a Motorola brandet keletebbre, a Lenovo brandet pedig nyugatabbra vigyük”.  

Ott akarnak lenni a mobiloperátorok beszállítói között is

Magyarországon nagyjából negyedév telt el az első Lenovo készülékek piacravitele óta. A terjesztés kizárólag a kártyafüggetlen készülékek piacán indult el. A GfK előzetes számai szerint a márkarészesedése ebben a szegmensben ezen időszak alatt 0-ról 8 százalékra nőtt. Ez utóbbi kategória jelenleg a teljes hazai mobilkészülék-piac 23 százalékát adja, ami az elemzők szerint tovább növekszik, már az idén elérheti a 30-35 százalékot is.

A Lenovo azonban ott akar lenni a szolgáltatói piacon is, december közepétől elsőként a Telenorral kezdtek együttműködni. Az operátor már forgalmazza az egyik LTE-képes modelljüket és hamarosan tető alá kerül a megállapodás egy másik nagy szolgáltatóval is. A hazai mobilpiaci tervekkel kapcsolatban a Lenovo célja a 10 százalékos részesedés elérése a teljes piacon.

Az x86-os szerverekkel megduplázódott a létszám

A másik nagy változást a cég életébe az IBM x86 üzletágának az átvétele hozta, amire világszinten október 1-jétől, Európában, így Magyarországon január elsejétől  került sor. "Az új szervertermékekkel az EMEA régióban ezer fős bővülés is járt, ami nálunk az eddigi létszám megduplázását jelentette. A portfólióbővítéssel együtt most az a feladat, hogy a kapcsolódó bevételi lehetőségek is meglegyenek. Az x86-os szerverek piaci részesedése itthon és a világban is nagyjából 10 százalék, egy-két éven belül ennek a megduplázása a cél" – sorolta az elvárásokat a hazai vállalat vezetője.

A változásokkal a korábbi egyről háromra nőtt az üzletágak száma, a hagyományos PC mellett már ott a mobil és a vállalati megoldások szegmens. Ezek magyarországi teljesítményével kapcsolatban Lukács Anita elmondta, hogy PC-ben 2013. óta piacvezető a márka, részesedése jelenleg 25 százalék, szemben a globálisan elért 20 százalékkal. A táblagépek területén a harmadik negyedévben a harmadik helyet szerezték meg, a záró negyedévben várakozásaik szerint itt is elsők lesznek.

"Az is az igazsághoz tartozik, hogy maga a PC is egyre jobban mobilizálódik, megjelent a 2 az 1-ben, illetve az ultrabook kategória. Ez részben elveszi a teret a tabletek elől, a másik oldalon pedig az okostelefonok kannibalizálják a táblagép piacot, az egyre nagyobb kijelzőjű modellek révén. Miközben hat éve még azt vizionálta az iparág, hogy a tablet felfalja a PC-t” – árnyalja a képet az ügyvezető.

Megjegyzi, a PC-piacon még mindig van hely a növekedésre, a Lenovo ezen a területen 2013-ról 2014-re mintegy 40 százalékkal bővült Magyarországon. Úgy számol, hogy az ezirányú költések az idén is nőni fognak. Összességében a magyarországi Lenovo bevételeiben nagyjából fele-fele arányt képvisel a konzumer és a vállalati kör.

A magyarországi gyártásra is kihatnak a változások

A profilbővülés változásokat hozott a Lenovo magyarországi szerződéses gyártópartnere, a Flextronics sárvári üzemében is. A Lenovo szerverek piaca erőteljesen megnőtt Nyugat-Európában, továbbá ezek a termékek most már itt vannak a kelet-európai piacon is, szükség volt a gyártókapacitások és a létszám növelésére a dunántúli városban. A termékpaletta egy új termékkel is bővült, mostantól ott készül  a Tiny névre hallgató, kisméretű asztali gép, amelyet eddig Kínában gyártottak.

Létezik a Lenovo termékpalettájában még egy kategória, az okostévé, ám ezt Lukács Anita szerint nem a fő stratégiai üzletágak között tartja nyilván a cég. "Ez egyelőre csak egy Kínában működő szegmens, és az anyavállalat ezzel kapcsolatban nem tervez globális, vagy más piacokon való jelenlétet" – válaszolta kérdésünkre az ügyvezető.

Az elmúlt napokban nyilvánosságra került negyedéves üzleti jelentésük kapcsán Lukács Anita fontosnak tartotta kiemelni, hogy a harmadik negyedévre kimutatott, a bevételnél szerényebb eredménymutatók mögött a már említett akvizíciók elszámolásának egyszeri költségei állnak. Az alap üzletágakban mind a forgalom, mind a profit tartani tudta a korábbi növekedési tempót.

A hazai képviselet vezetője kiemelte, hogy a hároméve még százszázalékban PC-értékesítésből élő nemzetközi társaságnál a személyi számítógépes szegmens a teljes bevételnek most már csak a 65 százalékát adja, az egynegyede a mobil üzletből jön, míg a vállalati részleg ehhez 10 százalékkal járul hozzá. Ez szerinte látványosan bizonyítja a cég törekvését a több lábon állásra. "Még látványosabb a változás az EMEA-régióban, ahol a hagyományos PC-s szegmens már csak a bevételek felét generálja" – tette hozzá.

Piaci hírek

4K-s kijelzőt kap a Sony új csúcstelefonja

A legújabb Snapdragonnal felszerelt, OLED kijelzős készülék igazi kis erőgép lesz.
 
Hirdetés

Nagy kihívás blockchain szakértőt találni, pedig már van rá igény

Ha kell, projekt alapon, ha kell, klasszikus fejvadász módjára közvetíti az itthon is nagy számban keresett informatikai szakértőket a Bluebird International Zrt.

Hogyan alakítják át a munkaerőpiacon bekövetkezett változások a HR-cégek tevékenységét? Milyen új eszközök és módszerek jelennek meg a fejvadászatban?

a melléklet támogatója a Bluebird

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.