A Teradata műszaki igazgatója, Stephen Brobst elismert big data szakértő. Az ExecRank több mint tízezer szakember közül az idei évben az Egyesült Államok negyedik legfontosabb CTO-jává választotta. 2008 és 2012 között tagja volt Barack Obama tudományos és technológia tanácsadó testületének is. Többször járt Magyarországon, keynote előadója volt a CIO Hungary 2013 konferenciának. Stephen Brobsttal a PMI (Project Management Institute) Budapest szervezte nemzetközi Art of Project konferencián készítettünk interjút.
Bitport: Mitől lehet sikeres a big data alkalmazása?
Stephen Brobst: Egyáltalán nem a technológián múlik a dolog, sokkal inkább az embereken és a vállalati kultúrán van a hangsúly. Azon, hogy miként lehet a megfelelő embereket, a megfelelő tudással bíró kollégákat a feladat szolgálatába állítani.
Leginkább a vállalati szemlélet formálódásán lehet lemérni, sikeres lesz-e egy Big Data projekt. Ez akkor következik be, ha a szervezet magáénak vallja az adatokra támaszkodó döntéshozatalt. És nem csak a felső vezetésnek kell ehhez alkalmazkodnia, a hierarchia legalsó szintjének is eszerint kell működnie.
Bitport: Mondana egy példát?
S. B.: Pár éve egy légitársaság vezetősége úgy kívánta megoldani egy törölt járat hoppon maradt utasainak kárpótlását, hogy mindannyiuk számára felkínált 200 dollárnyi kártérítést. Az ügy azonban elhúzódott, és közben lecserélődött a vezetőség is. Az új menedzsment pedig elkezdett azon gondolkodni, hogy vajon miért pont 200 dollár lett a kártérítés? Miért nem 150, 250 vagy valami teljesen más?
Végül éltek a big data eszközeivel, és rájöttek, hogy egyéb módjai is vannak annak, hogy az utasok kompenzálják. A leghatékonyabb és egyben leginkább költségkímélő megoldás az egy évnyi VIP-váró használatának felkínálása lett, ami így elégedettebb utasokat és a hasonló esetekre alkalmazható séma révén olcsóbb működést is eredményezett.
Bitport: Lát különbséget az amerikai és az európai big data projektek között?
S. B.: Alapvetően nem. A problémák, a megoldandó kihívások mindkét kontinensen hasonlóak, noha az emberek nem. Például Magyarországon az emberek a nagy átlaghoz képest jobbak a matematikában és a különböző tudományágakban, ami előnyt jelent. Másrészről azonban a felső vezetők többsége – és nem csak az önök országában – úgy nőtt fel, hogy nem állt rendelkezésre olyan mennyiségű adat egy-egy döntés meghozatala előtt, mint napjainkban. Vagyis tudják, hogyan kell információhiányos helyzetben dönteni, és nem értik, miért lenne szükségük több adatra.
Bitport: Ez azt jelenti, hogy személy szerint az igazgatókon múlik a big data projektek sikere?
S. B.: A vezető pozícióban levők ma komoly átmenet tanúi. A menedzserek következő generációjának már egyértelmű lesz, hogy az adatok elemzésére támaszkodnak, az előző generációnak pedig az adathiányos környezetben való döntéshozatal volt természetes. A most kulcspozícióban levő vezetőknek azonban át kell élniük ezt a változást, és alkalmazkodniuk kell hozzá.
Bitport: Hogyan lehet őket meggyőzni?
S. B.: Saját iparágukban már sikeresen lezajlott projektekkel. Az elmélet ugyanis nem elég, a gyakorlat során szerzett tapasztalat adja el igazán a big data mögött álló szemléletet. És természetesen az olyan konferenciák, mint az Art of Project is, fontos tájékoztató, véleményformáló szerepet töltenek be.
Bitport: Ön szerint mi a legnagyobb kihívás ma a big data kapcsán?
S. B.: Maga a kifejezés nem szerencsés. Az elmúlt időben bőven túltolták a fogalmat. Napjainkban már minden big data, akár valóban arról van szó, akár nem. Szerintem a névválasztás sem a legjobb, hiszen nem az adatok nagyságáról van szó, hanem inkább az adatok közötti kapcsolatról.
A legnagyobb kihívás tehát az, hogy megértsük, miről is szól igazából a big data, és ne azért vágjunk bele egy projektbe, mert mindenki azt teszi, mert újdonság, mert szexi, hanem azért, mert a vállalati szükségszerűség azt kívánja.
Bitport: Mi a jellemző hibaforrás, mit lehet elrontani egy bevezetés kapcsán?
S. B.: Ha technológiai oldalról közelítjük meg. A big data ugyanis nem (csak) a technológiáról szól, hanem az üzleti szükségletek kielégítéséről. El sem hinnék, hány ilyen esetet láttam már. "Vezessük be a Hadoopot, az új technológia megold minden problémát", mondják, de ez nem igaz. A Gartner foglalta igazán jól össze a jelenséget: jelenleg a mindent meghaladó várakozás csúcspontján járunk.
Bitport: De nem fog mindent megoldani...
S. B.: Természetesen nem, ez egy téveszme. Viszont ezután szükségszerűen bekövetkezik majd egy elfordulás, ha úgy tetszik, kiábrándulás. Ez természetes folyamat. A piac végül rá fog döbbenni, hogy több van benne, mint amennyit gondolnak, de azért annyi nincs, mint amennyit gondoltak. És ekkor a helyére kerül a big data.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak