A hazai informatikai vezetők színe-java idén is két napra a Balaton mellé költözött. A Bitport hagyományos éves konferenciája Stephen Brobst, a Teradata technológiai vezérigazgató-helyettesének előadásával kezdődött, a délelőtti szekciókat pedig a trendek és hype-jelenségek viszonyáról szóló szakmai kerekasztal-beszélgetés zárta.
A CIO Hungary konferencia, amely hagyományosan az informatikai vezetők legnagyobb és egyik legrangosabb szakmai eseménye, idén Balatonalmádiban fogadta az érdeklődőket. A konferencia idén nem csak az infokommunikációs megoldásokról, hanem sokkal inkább a vállalati IT-szervezet és az üzleti döntéshozók közötti kommunikációról szól. A konferencia két alapkérdése: mit kell tudnia az IT-nak az üzletről, és mint kell tudnia az üzletnek az IT-ról?
Dervenkár István, a Bitport főszerkesztője és
Takács Tibor, a VISZ alelnökének köszöntője után előadóink, kerekasztal-résztvevőink és vendégeink két napon keresztül a szükségszerűen átalakuló informatika kihívásaira keresik a választ.
Változó IT, változó üzlet ■ Stephen Brobst, a Teradata technológiai vezérigazgató-helyettese keynote előadásában a big data fogalmát és alapvető trendjeit definiálta. A világ egyik vezető adattárház-szakértőjeként a nem tradicionális adattípusok, az üzleti intelligencia széleskörű alkalmazása vagy az elemzés adatbázison belüli megközelítése mellett szót ejtett a szenzoros technológiák küszöbön álló robbanásáról is. A prezentáció részleteit és Stephen Brobsttal készített interjúnkat később külön összeállításban is közöljük, kitérve például az okos marketingstratégiával rendelkező cégek adatelemzésre épülő döntési folyamataira vagy a big data jelenséget új dimenziókba emelő SPIME eszközök megjelenéséről.
Az Intel Hungary üzletfejlesztési igazgatója,
Gacsal József előadásában a technológa és a felhasználás változásáról, illetve a változásmenedzsment lehetőségeiről beszélt a jelenlévő közel száz vállalati informatikai vezetőnek. A 3 milliárd internet-felhasználó korában egyre gyengül a hagyományos értelemben vett kontroll, ahogy összességében a szakértők aránya is a nullához közelít, a kihívások a lehetőségekkal párhuzamosan növekednek. Az informatika és a hozzá kapcsolódó pozíciók átalakulnak, ahogy az IT ideális esetben az üzlet támogatójából "maga az üzlet" lesz.
Az ULX részéről
Szentiványi Gábor a nyílt forráskódot mint az információs kor technológiai szabványosítási eszközét járta körül. A technológiai (és nem interoperabilitási) szabvány továbbra is a tömegtermelés feltétele, azonban a posztindusztriális korban az információkezelésre is vonatkozik. Ma már lehetetlen egy-egy gyártó szabványait rákényszeríteni a piacra, de a modern technológiai szabványok azért is nyílt forráskódon jönnek létre és kommoditizálódnak, mert a vállalatok egyre kevésbé tekintik értéknek a saját technológiai szabványok birtoklását vagy pazarló fejlesztését.
Felhő vagy (marketing)köd? ■ Klotz Tamás, a Magyar Posta informatikai vezetője a CIO-k és az új technológiák, illetve az early adopterek és a fontolva haladók viszonyát elemezte. Bár az innováció nyilvánvalóan az alkalmazkodás feltétele, a "mikor" és a "hogyan" kérdése gyakran jelent problémát. Szót ejtett az olyan aktuális kérdésekről, mint a mobil eszközök vállalati informatikai rendszerekbe való bevonása, a cloud megoldásokkal kapcsolatos fenntartások, a big data megtérülése és üzleti kihasználtsága vagy a közösségi hálózatok feltételezett haszna és a vállalati kultúraváltás.
A Telenor vállalati értékesítési igazgatója,
Tóth Levente az informatikai technológiaváltás és az üzleti generációváltás kapcsán a mobil operátor üzleti alkalmazásszolgáltató szerepét vázolta. Az új céges működési modell lehetőségeiről egy fiktív vállalkozás bemutatásán keresztül kiderült, hogyan alakítható ki a vállalati működés egészét lefedő ökoszisztéma. Ennek alapja természetesen az egyre fejlettebb szélessávú kapcsolat, de mobilkészülék-menedzsment rendszertől a szerverhosztingon át az irodai alkalmazásokig terjed, és bevezetése üzletileg is világosan indokolható.
A délelőtti szekciókat a
Jövőkutatás – technológiai trendek és az átalakuló vállalati informatika című kerekasztal zárta, amelyben előadóink mellett részt vett a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége elnökségének két tagja,
Kertészné Gérecz Eszter és
Tóth Attila Zoltán, valamint
dr. Fehér Péter, a Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kar Információrendszerek Tanszékének docense. A beszélgetés során vendégeink a marketing szerepét és helyzetét is figyelembe véve beszélgettek a hype-ok és trendek viszonyáról, a lehetőségek és az átalakulás valós feltételei közti ellentmondásokról, illetve az "IT-gettó lebontásáról".
A későbbiekben a konferencia
délutáni eseményeiről és
második napjáról is beszámolunk.