Már hónapokkal ezelőtt tudni lehetett, hogy a legnagyobb közösségi oldal egy olyan megoldáson dolgozik, amellyel egy kicsit még jobban magához tudja láncolni a médiacégeket. A gyors, látványos megjelenítési formákkal felturbózott, brandelt cikkoldalak hallatán sokakban egy újabb pénzpumpa és a médiavállalkozások Facebook-kitettségének erősödése sejlett fel. Nos, a beígért rendszer ma indul, amely az információk alapján a tartalomgyártók minden kívánalmának megfelelő. Az ördög persze a részletekben rejlik.
Azonnali élmény
Az Instant Articles névre keresztelt rendszer már külön oldalt is kapott, ahol első körben annak a kilenc médiának a speciálisan elkészített anyagait láthatjuk majd, amelyekkel a Facebook a startig megegyezett. A partnerek között található például a BBC, a National Geographic, vagy éppen a BuzzFeed.
De miről is van szó? A megoldás egy különleges felületet biztosít a tartalomgyártóknak, amelyet a felhasználók a mobil alkalmazásban is azonnal meg tudnak nyitni. A cikkeket interaktív elemekkel, azonnal induló videókkal, forgatható térképekkel, hangalámondással és számos egyéb dologgal lehet szinesíteni. A nagyobb fotókat például érintés nélkül, a telefon döntésével is végig lehet pásztázni.
A másik fontos elem a gyorsaság. A Facebook az Instant Articles kapcsán állandóan arra hivatkozik, hogy a felhasználók nem tolerálják az akár csak néhány másodperces betöltési időket. Ennek megfelelően az új megoldás lényegesen zökkenőmentesebb lesz. Ígéretük szerint tízszer rövidebb idő alatt jöhetnek be a hírfolyamba ágyazott anyagok, ahhoz képest, mint ahogy eddig egy Facebookon lekattintott cikk megnyílt egy külön oldalon.
Érdekes módon a szolgáltatás nem lesz "USA only" már a kezdetekben sem. Bár e cikk írásának pillanatában még nem elérhető egyetlen anyag sem, az Instant Articles bármelyik pillanatban elindulhat globálisan. Némi szűkítés azért az elején lesz, hiszen elsőnek az iPhone-tulajdonosok tesztelhetik a megoldást.
Mit adtak nekünk a rómaiaik?
Ami a dolog üzleti oldalát illeti, első ránézésre a Facebook több mint úriemberként alakította ki a feltételeket. A BuzzFeed munkatársa például úgy nyilatkozott, hogy egy hosszú listát adtak át a közösségi oldal szakembereinek, amely a teljesen egyedi jellegűre szabható felülettől a felhasználói adatok elemezhetőségén át a reklámok feletti kontroll megtartásáig terjedt. Kicsit még ők is meglepődtek, amikor a Facebook-csapat azzal tért vissza néhány hónap múlva, hogy akkor kész a rendszer, és nem mellesleg minden igényeteknek megfelel.
Való igaz, a hivatalos anyag szerint a médiaszolgáltatók nem csak teljesen egyedi színvilágot, betűtípust kaphatnak, de a rendszer kompatibilis a nagy forgalomvizsgáló rendszerekkel. A comScore például a médiavállalat látogatóihoz fogja mérni a kattintásokat, a Google Analyticsben pedig a cégek ugyanúgy elemezhetik az olvasói aktivitást, mintha csak a saját oldaluk lenne.
Ami még meglepőbb, hogy a Facebook egyáltalán nem ragaszkodik a reklámok feletti kontrollhoz. A médiavállalkozások maguk is értékesíthetik a felületet, amely esetben a bevétel teljes egészében őket illeti. Emellett lehetőség van arra is, hogy a Facebook hozza a hirdetőt. Ez esetben egy méltányosnak mondható, 30 százalékos jutalék illeti Mark Zuckerberg birodalmát.
Belépni nem kell félnetek jó lesz
A Facebook ezzel a kezdeti, meglehetősen gáláns ajánlatcsomaggal nyilvánvalóan igyekszik nagy lendületet adni a programnak, amelyet a mostani kilenc médiavállalkozás mellett még rengeteg új partnerrel szándékozik erősíteni. Ugyanakkor bármennyire is jónak tűnnek a kezdeti paraméterek, az óvatosság nem árt a másik oldalon.
A közösségi oldal ugyanis eddig már bizonyította, hogy a felhasználói érdekekre hivatkozva gond nélkül és meglehetősen sűrűn szabja át mind a céges oldalak felületét, mind az elérést befolyásoló játékszabályokat. Ez a függőség, kockázati tényező nem hogy nem tűnik el, de még erősödni is fog azoknál a vállalatoknál, akik felszállnak az Instant Articles most induló vonatára.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak